Gå til innhold

Hvor kraftig er egentlig Intel Extreme Graphics?

Blib

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte litt på en av disse Dell PCene til 2000kr, men så kommer de kun med Intel Extreme Graphics og ikke AGP-port. Så, hva kan jeg forvente av dette kortet? Vil det klare eldre spill som f. eks Diablo 2, eller er det helst kun Minesveiper?

Er det noen her som har og bruker dette kortet og kan fortelle litt om hvilke spill de har greid å spille med det, i akseptabel framrate?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har en Dell Dimension 2400 med Intel Extreme Graphics og den klarer faktisk å kjøre Battlefield 1942 på laveste innstillinger uten å hakke noe særlig. På medium på alt hakker den litt med det går an å leve med hvis ikke det skjer mye samtidig på spillet.

Bare for å ta det på samme tråd så var jeg overrasket over hvor stille den er. Har ikke åpnet den men det så ut hos en kompis (som har Dimension 2400 også) at CPU varmen blir ført ut direkte fra kabinettet.

Skrevet (endret)

Det er det kortet som har delt minne sant? Jeg veit om en kamerat som har det på laptoppen sin, han kjører max payne meget bra. Han har også 1024MB ram, det har nok en del å si.

Edit: delt ikke del

Endret av Ongabonga
Skrevet

Intel extreme høres veldig bra ut. Men det er kanskje det dårligste "grafikkortet" du får tak i dag. Det virker helt greit til vanlige kontoroppgaver, men ikke mer enn det heller nei.

Skrevet

Har en laptop med 2GHz Celeron og IEG2.0 "skjermkort", og jeg spiller D2 dagen lang. CS 1.6 har jeg også spilt, selvfølgelig på laveste innstillinger og oppløsning.. det fungerer helt greit.

Det går jo an å kjøpe seg et PCI-basert skjermkort, da. 500kr, så har du noe som et par hakk bedre enn det integrerte.

Skrevet

Hmm, tror nesten jeg skal slå til jeg da. Alltid kjekt med en PC som en kan bruke som server, LAN-spilling i D2 med kameraterog eksprimentering med Linux. Lurer på om det er mulig å spille CS: Source på den, i 30FPS eller noe? SFFen til HW.no (Jarbra sin link) klarte jo 30FPS i UT2k4, så det burde vel være en bitteliten mulighet?

Skrevet (endret)
Skårer passe bra på 3DMark 2001 SE(4176)

Ja, men sjekk oppløsningen. På standard scorer den ~ 2800.

Testsystem: Pentium 4 3.0, Corsair TWINX PC3200 512 MB, IBM 45 GB 7200 RPM 

Ikke mange som har de specsa i en maskin som fungerer som server.

Endret av Jarbra
Skrevet

Hehe, dette sitatet sier vel noe:

"Nøyaktig hva som er så ekstremt med denne løsningen har vi litt vanskelig for å se, men kan det tenkes at det er fordi den har så ekstremt svak 3D-ytelse?"

Fra hw.no egen Test

Skrevet (endret)

Er det mulighet for å kjøre pirates! på IEG? Dere som har IEG må gjerne laste ned demoen å prøve.

Endret av alexf
Skrevet

Har Intel extreme i en PC kona bruker. P-4 2,8-800, 512 minne. Måtte ha sånt low profile AGP kort og det eneste jeg fant var et MX4000. Tenkte at det ville da bli noe bedre, men da tokk jeg nesten feil. Kjørte tester og det var bare snakk om 5-10 % forbedring. Er ikke mye å skryte av 4500 i 3DMark2001 SE! HP er noe SØPEL!

Skrevet

Etter det jeg har testet ut så skal det fungere greit til eldre spill som Diablo2/ Half life. Men noe gaming kort er det dessverre ikke.

Godt nyttår ;)

Skrevet
Lurer på om det er mulig å spille CS: Source på den

vel da må du være veldig gald i heavy hakking og extem elendig grafikk :!:

men diablo 2 funker fint uten 3d kort også, så da gr det fint med intel extream

Skrevet
Hehe, dette sitatet sier vel noe:

"Nøyaktig hva som er så ekstremt med denne løsningen har vi litt vanskelig for å se, men kan det tenkes at det er fordi den har så ekstremt svak 3D-ytelse?"

Fra hw.no egen Test

Vi *VET*! Det ble linket til denne testen bare noen poster lengre oppe! Denne tråden ble ikke startet for å få vite hva kortet ikke klarte eller hvor dårlig det var, men hva det faktisk funket med. Jeg er så absolutt klar over at kortet er elendig og det trenger jeg ingen til å fortelle meg.

Hvis det er noen flere her som har testet dette kortet på diverse spill og slikt er jeg fremdeles interresert i å høre om det. Ble overraska at det taklet NFS:U 2, da kan dette faktisk bli et *veldig* bra kjøp for meg :)

Skrevet
vel da må du være veldig gald i heavy hakking og extem elendig grafikk :!:

Tja, er grafikken på Steam *elendig* på laveste kvalitet da? Den er dårlig ja, men elendig vil jeg ikke si. Og hvis vi sier at Source er like kravstor som Ut2k4-motoren så vil jeg ji få over 30FPS, noe som gjør det spillbart ;)

Skrevet
Jeg har nå kjørt NFS underground2 på Intel extreme... På medium tror jeg, funka bra det.

Hmm. Jeg prøvde NFSU 1 med dette kortet og det gikk ikke. Hakket som verst selv med alle settings på low og i 640x480. Overrasker meg at det skal gå bedre med 2'eren.

Skrevet

Min erfaring.

Det er så kraftig at skjermen faktisk slår seg på!

Intel Extreme Graphics SUGER så fenomenalt bra at man får teksturfeil og en kjip spillopplevelse uansett hvor bra maskinen er ellers!

Jeg kommer ALDRI til å kjøpe en laptop (eller noen annen PC) som inneholder grafikkort fra Intel (jeg har sett for mange skuffede kjøpere til det).

Det er veldig variabelt hva disse kortene greier å gjengi riktig, men min erfaring er at de er helf finfine på DirectDraw og alt annet som tegner i 2D. Når det kommer til 3D kommer det som regel alltid for kort. Bruk heller ett par tusinger ekstra på å få et ATI eller GeForce kort som faktisk duger litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...