Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

A4 1,8T, kone rapporterte nettopp havari


spn2000

Anbefalte innlegg

til dere som har peil på slikt...

 

Jeg har altså en A4 1,8T, manuell kasse, som min bedre halvdel disponerer.

For 10min siden ringte hun meg (er på jobb) og sa at bilen ikke går.

 

ifølge henne kom det litt tikking i fra venstre forhjul (eller deromkring) i forbindelse med en sving, etterfulgt av et smell, og så var det ikke lenger drivkraft.

 

oppsummering:

 

motoren går, ingenting virker feil der, ingen kraft ut til hjula.

 

kan det være drivknuta som har gått? mener å huske at denn bilen ikke har noen diff.brems? så da er det vel en mulighet for at akselen bare står å slurer?

 

ikke kasse ikke kasse ikke kasse ikke kasse :cry:

 

Har noen vært borti detta før?

Høres drivknute-ras trolig ut?

Vanskelig å bytte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Drivknuten hørtes veldig sannsynlig ut, bortsett fra at det kom helt plutselig. Vanligvis bruker det å komme lyder fra drivknuten før den ryker.

 

Hvis ikke clutchen din har tatt kvelden på spektakulært vis da :)

 

Er bare å dra på brekket, sette bilen i gir og slippe clutchen, gå ut av bilen og se under om drivakslene surrer og går.

Lenke til kommentar

Oppsan.., ja for meg høres det ut som en god beskrivelse av drivaksel- ledd som tok helt kvelden. Men hvis "litt tikking"er litt, er det rart den ikke har lagd lyd lenger i såfall.

 

Men om du har bilen der nå, og som du sier går motoren, hvis du så sette den i gear og ser under bør du se om aksler går rundt. Er knuten gåen bør du ha en del ulyd (aksel som går rundt) når du slipper clutchen. Og vær forsiktig når du gjør dette, er yttre ledd gått, og resten av akselen flyr rundt kan den fort ødlegge andre ting.

Kun 1. gear og tomgangsturtall. (ikke gå ut med bilen i gear og motor igang da.. :whistle: )

 

Har ikke byttet på A3 jeg, men vanligvis er det ca en times jobb med bra verktøy.

 

Edit; Ezekiel var raskere...

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

takker for raske tilbakemeldinger :thumbup:

 

jeg er på jobb desverre, så jeg har ikke hand's on information om tilstanden til bilen. men...

 

clutchen bytta jeg i sommer (høypåtrykks clutch), så den bør holde (dimm opp til 400hk... hadde et lite trimmeprosjekt på gang før regningene voldtok meg, og nei, den er ikke trimma)

 

skal prøve trikset ditt pcp160, rolig og forsiktig (jula har vært dugelig dyr nok allerede!)

 

anng bytte...

 

er det bare å skru ut "sentermutter'n" for å få tilgang? er det behov for no nedkjøling/oppvarming? har aldri gjordt detta før... litt på tynn is her... men det er vel bare å gyve på? vel og merke til neste år!

 

 

edit: når jeg tenker etter... lurer jeg på om ikke dama fortalte meg om no tikkelyder her i forrige uke... hmmmm høres ut som drivknute

Endret av spn2000
Lenke til kommentar

He he, ok hvis dama er som damer flest, kan det jo ha vært litt lyd før hun begynte å høre det gjennom musikken :p

 

Jeg har som nevnt ikke first hand experiance på akkurat A3, men det er vanligvis ikke snakk om noe varme eller denslags.

Det du kan komme til og trenge utover det "vanlige" er evnt stor pipe til sentermutter (det er den som holder aksel-ledd) og også kan det være nødvendig med avdragervektøy til bærekuler/endeledd.

Ellers er det vanligvis ganske "rett frem" skruing, om det viser seg og være ledd/ aksel.

 

Vi får ta det videre, evnt forklare hvordan når du har fått konstatert hva som går rundt og ikke!

Kanskje er det noen her med kunnskap om akkurat A3.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 08/01/2005 : 22:13

  Ikke for å pirke, men helst for å unngå forvirring (mulig det er likt på begge bilene):

 

@pcp160: Det er en A4, ikke A3.. 

Javist er det vel det.. :blush:

Men heldigvis har jeg i denne tråden uttalt meg generelt nok til at det går for det samme. Selve prinsippet for driverket er relativt likt, så lenge det er snakk om forhjulstrekk.

Jeg har forøvrig også hørt at forstilling/ledd er en svakhet på nyere Audi, men det er da for min del, snarere basert på rykter enn fagelig erfaring....

Lenke til kommentar

oppdatering (det er min bil vi snakker om)

 

 

Og ja, det var HELT KLART drivknuta, total-havari, separasjon og alle kuler borte..... :!:

 

men men, ny er på plass, det gikk greit (tok'n på verksted..... :blush: ) kosta meg 3000 inkl. deler. så da gadd jeg ikke å mase noe mer om det, det såjo mildt sagt forferdelig ut.

 

 

nåja, da holder det vel i en 30-40.000 til

Lenke til kommentar

Ofte ryker belgen rundt drivknuten før selve drivknuten ryker. Inni belgen er det en god neve gris.

 

Du vil merke det på at det spruter gris ut på forskjermen. Det skjedde på min pensjonerte golf 81 mod.

 

Det er lurt å ta en titt på belgene og bremser når hjulene skiftes 2 ganger i året. Det pleier jeg å gjøre. Et tips til! Det er ikke nødvendig å demontere drivknuten for å bytte belgen. Det finnes belger som kan limes.

Lenke til kommentar
spn2000 Skrevet 09/01/2005 : 06:08

  oppdatering (det er min bil vi snakker om)

 

 

Og ja, det var HELT KLART drivknuta, total-havari, separasjon og alle kuler borte..... 

Det var jo fint at det er ordnet. Ellers støtter jeg forslaget til Luske_Ludvig, det er en veldig god ide, og ta en titt på gummi- mansjettene feks ved hjulskift, og da særlig venstre siden. Jeg ser ikke at du sier hvor langt den har gått, men drivaksel bør holde mye mer enn 30-40.000 Km (med mindre din bedre halvdel kjører veldig mange runder i hver rundkjøring)

 

Faktisk veldig vanlig at ledd ryker som en direkte følge av sprekk i mansjett, som Luske_Ludvig sier :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

er jo ikke så rart at den ryker hvis mansjetten revner da, tenk al grusen som kommer inn, blir jo slipepasta deluxe, og grusen kommer jo inn over alt! og knuta blir sakte men sikkert malt opp!

 

 

har selv gåen venstre/yttre knute på bilen min, den bare gir noen tendenser, driver forøvrig å overhale en annen til å sette inn igjen :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...