Gå til innhold

Dual DDR på "like" twinmos brikker?


mFaFa

Anbefalte innlegg

Hei. Har Abit NF7-s v2.0, nyeste BIOS, 1x Twinmos 512mb PC3200 Winbond CL2. Kjøpte meg nylig 1x Twinmos 512mb PC3200 CL2,5. Håpet disse fungerte sammen i Dual channel. Det viste de seg å ikke gjøre. Memtest v3.1 fikk 18000 errors i Test #5. Pcen var ustabil. Med kun den gamle brikken er den dønn stabil, null errors i memtest og jeg kan spille i flere timer i strekk uten tull.

 

Det som er spørsmålet mitt er, burde disse to forholdsvis "like" twinmos brikkene fungere sammen i Dual Channel? Jeg lurer fordi jeg vet minnekontrolleren på hovedkortet ikke er god!! Dette vet jeg fordi jeg først hadde en GeiL 256mb PC3200 Golden Dragon.. dette fungerte fint. Så kjøpte jeg den Twinmos CL2 brikka og hadde 768mb, velfungerende, en god stund. Deretter gikk det nedover. Fikk rare lyder som minte mest om at S-ATA disken startet på nytt og på nytt... aner ikke helt hva som lagde den lyden. Har hørt om rambrikker som lager lyder pga. vakkelkontakt i loddepunkt, men jeg tror ikke det er årsaken her. Til slutt startet ikke maskinen. Jeg tok i GeiL brikken og alt fungerte topp igjen. Nå solgte jeg nettopp GeiL brikken til en kamerat (han var vel vitende om historien og testet brikken først.. ). Den fungerer 100% i hans maskin.

 

Jeg testet nettopp å kjøre begge Twinmos brikkene i single channel. Da kom disse rare lydene tilbake... hele tiden.. kan ikke beskrive det noe bedre enn at det høres ut som disken stopper og spinner opp igjen. Vel vitende at pcen ikke fungerer når det er slik, var det bare å ta ut brikken igjen. Har hørt rykter om problemer med minnekontrollere på NF7-S hovedkort......

Endret av mFaFa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...