Gå til innhold

videokamera til ca 4000kr, Sony DCRHC 14


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, jeg kjøpte meg det videokameraet jeg, og er veldig fornøyd foreløpig.

Fikk det for 2795 på expert!! wow....

Hvis du er ute etter et kamera som er ganske bra og veldig billig så anbefaler jeg dette. Det har faktisk infra rød lignende sak, sån at man kan filme i mørket helt fint. Sån som det er på naturfilmer, shikkelig rått.

 

Så hvis u skal ha en billig bra kamera, gå for sony HC 14

 

MVH Øyvind

Lenke til kommentar

Jepp, kjøpte meg ett slikt i går, (på expert til 2749, 50-lappen billigere på lefdal, men de var fri)

 

NB: En liten presisering, kameraet kostet vel tidligere rundt 4000kr (NOK) (ikke 4000k, som vil tilsvare 4 millioner ;) )

 

Helt konge (til den prisen) så langt...

Har ikke behov for masse innganger, ferdigredigerte snutter skal etterhvert brennes på dvd. Nå er det bare å kjøpe pinnacle av/dv pakke, (for å favne mine gamle hi8 filmer også) :)

Endret av TorpedoZ
Lenke til kommentar

Jeg ser etter et kamera som skal brukes til familiefilming og har funnet Sony DCRHC 14 aktuell.

Er det noe vesentlig dette kameraet mangler siden prisen er så lav?

 

Ser at den ikke har fjernkontroll, digitale effekter og innebygget lys.

Vil dette være noe stort savn?

 

Hvordan blir bildet når man filmer med dårlig lys?

 

Har den stillbildefubnksjon og Ekte 16:9?

 

Er det noe vits å kjøpe et dyrere kamera?

Lenke til kommentar

For min del blir nok ikke fjernkontroll på kameraet noe savn, jeg hadde fjernkontroll til det gamle Hi8 kameraet mitt, den ble aldri brukt.

Jeg hadde faktisk noen digitale effekter Hi8 kameraet, tull og vas egentlig.

(regner uansett med at noen effekter er tilgjengelig når jeg for min del skal redigere filmen etterhvert med pinnacle studio)

HC14 har derimot 3 forskjellige fade-funksjoner; standard, hvor den fader fra svart. Mosaic, og "bounce"

Den har ikke innebygget lys nei, men den har ett spor for å sette på ett eksternt lys, men dette lyset trenger eget batteri, da det ikke er noe strømpunkt i dette sporet. (er vel like greit, så går det ikke utover batteriet på kamera)

 

Har ennå ikke fått prøvd kameraet så mye at jeg har fått sett på tv'en hvordan det blir når man filmer i lite lys, kameraet har forøvrig "night-shot" som ser ut til å fungere utmerket. Det blir jo slik sort/hvitt-infrarød filming, men synes ikke det var så verst å finne noe slikt på dette kameraet.

 

Har stillbildefunksjon ja, men ikke all verdens oppløsning (800k tror jeg)

har også 16:9, men om den er "ekte" tør jeg ikke garantere, så hvertfall noe i bruksanvisningen om at skulle være mulig å fylle skjermen på en 16:9 tv uten de svarte stripene.

 

Vits å kjøpe dyrere.... tja, for min del; hadde jeg hatt mer penger nå (i januar) hadde jeg kanskje gjort det (muligens) min tanke nå var først og fremst å få meg ett kameraet hvor batteriet holdt mer enn en halv time (dårlig batteri på det gamle) og så er tanken min at jeg har dette noen år, til dvd eller harddisk kameraene blir billigere og bedre.

Lenke til kommentar

HC14 er et meget godt kamera til den prisen ja, og det at det mangler fjernkontroll er vel ikke noe problem, den er som oftest bare i veien for meg. :) Jeg testet HC14 på jobben for ikke så lenge siden og sammenliknet det med broren min sitt HC40 og må si at på bildekvalitet er det ikke noen stor forskjell, er først når man kommer til funksjoner og litt sånne ting det ikke er fullt så bra.

Lenke til kommentar

Takker for svar!

 

Det virker i høyeste grad aktuelt.

 

Men er det slik at det man filmer blir lagret på en dv kassett, mens det på dyrere kameraer blir tatt opp direkte på dvd?

 

Kan man bare redigere det man tar opp på datan og deretter brenne det på dvd?

 

Må man isåfall kjøpe tilleggsutstyr som Pinnacle studio og firewire ledning/kort for å kunne redigere og brenne på dvd eller følger det med noe slikt?

 

Blir det dermed mer jobb med dv kassett enn å ta opp direkte på dvd?

 

Mye rare spørsmål her men jeg er litt ny på dette :dontgetit:

Lenke til kommentar

Skal man ta opp direkte på DVD, må du ha ett DVD kamera (billigste jeg har sett der er 7000) og mange påstår at kvaliteten på DVD ennå ikke er helt på høyde med DV (en DV-tape tar 13GB, mens en DVD tar ca. 4GB)

 

Uansett hvilket kamera du kjøper, vil du nok være nødt til å kjøpe Pinnacle (eller tilsvarende pakke) med mindre du allerede har firewire på pc, og vil bruke det medfølgende (heller enkle) programmet.

 

Selv om du tar opp på DVD (på ett dyrere kamera) vil jo dette fortsatt være "råfilm" så hvis man vil ha det mer "seervennlig" må du uansett redigere.

 

Det lille jeg vet så langt...:)

Lenke til kommentar

Når jeg kjøpte mitt HC14 (hos Expert Hønefoss) tidligere i uken hadde jeg ringt litt rundt, og der hadde Lefdal Strømmen (tror jeg, eller var det Alnabru) inne en bestiling på noen flere. Expert Hønefoss (jeg fikk siste de hadde der:) hadde også inne en bestilling på noen flere, så det kan jo være verdt å sjekke om disse allerede er solgt/lagt av, eller om det finnes noen muligheter der.

Lenke til kommentar

Slik gjør du.

 

Plugg i usb kabelen.

 

Klikk på programmer.

 

Picture package

 

Handycam tools.

 

USB streaming tool. (Denne må gå i bakgrunnen)

 

Jeg brukte windows messenger og det funka bra.

 

 

Tips: Når du bruker kun batteri vil kameraet gå i standby etter kort tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...