Gå til innhold

PC-en restarter, hvorfor?


Anbefalte innlegg

Var for noen dager siden innom Microplex for å kjøpe stasj som skulle kjøle ned PC-en min litt. Dette var det jeg kjøpte:

 

1 stk Thermalright

1stk Vantec

2 stk MIST

1 stk Papst

 

Installeringen gikk greit, jeg klarte til og med å sette på kjøleribben på prosessoren uten problemer! :thumbup:

 

Men så skulle jeg starte maskinen, alt gikk helt greit. Men etter 5 min i Windows eller noe så restartet maskinen seg, noen ganger så slo den seg av. Jeg har prøvd å dratt ut noen vifter, brenner og cd-rom osv. Etter som jeg kan huske så restartet den seg ikke eter jeg hadde tatt å koblet av alle ekstra vifter, men da forsvinner jo meningen med kjøpet. Jeg har funnet ut en måte jeg kan ha alle viftene og alt annet koblet til på, og det er ved å sette ned FSB-en fra 133MHZ til 100MHZ i BIOS, men da får jeg veldig liten prosessor i forhold til det jeg skal ha.

 

Så jeg lurte på om noen har peiling på hva som må gjøres, eller eventuellt byttes for at jeg skal kunne bruke PC-en normalt med det utstyret jeg har kjøpt?

 

BTW; Her er mine PC speccs i tilfelle det trengs:

AMD Athlon XP2200+

ASUS A7N8X Deluxe

Radeon 9800PRO 128mb

350w Chieftec

Endret av RaptiCon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PSU'en burde klare å drive maskinen din, så det vill vært rart om det var den som var feilkilden.

Jjeg ville tippe at du har montert kjøleribben feil, og ar cpuen blir for varm.

 

Vel, jeg har lastet ned et program som heter EVEREST. Skal vist være et ganske bra program for overklokkere da du har full oversikt over temperaturer osv.

 

Her sjekket jeg CPU temperaturen, og den ligger på rundt 39 grader. Jeg ble litt overrasket når jeg så på temperaturen under noe som het 'CPU diode', den lå på 90 grader. Men jeg har hørt med noen folk, og de sier at denne skal jeg ikke bry meg om fordi hvis dette hadde hatt noe med CPU-en min å gjøre så hadde den vært smeltet for lenge siden. Hadde CPU-en vært så varm så hadde jeg i tillegg merket tregheter i systemet, men dette fungerer helt normalt hvis jeg ser bort ifra svekket CPU.

Endret av RaptiCon
Lenke til kommentar

vell jeg har slitt med noe lignende, da var det cpu som var defekt. Min skrudde seg av etter bare noen minutter i windows og til slutt ble det så ille at den skrudde seg av bare noen få sekunder etter at jeg booter. Årsaken til at cpu'n ble defekt var at min far mista pc'n ned i gulvet, har en 500g stor kjøler på så cpu'n må ha fått seg et smell. Men det kan jo være psu.

 

mvh sn0, lykke til ;)

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at det er PSU som forårsaker problemet. Til det systemet du har så bør 350W holde. Kan selvfølgelig ta feil, dersom de viftene dine trekker mye strøm, prøv å skift tilbake til det gamle oppsettet ditt for å se om det fortsatt fungerer. Maskina funka jo før vifte-byttet, så det må jo ligge noe i det vel. Minneproblemer kan du utelukke, har samme problemet selv, byttet fra Twinmos til Corsair minne, men det fiksa ikke problemet mitt.

 

Jeg har ennå ikke oppklart problemet mitt, men ta en titt på tråden min, så kanskje du får noen ideer... Men har styra med dette i to dager nå, og siden PC'en min fungerer perfekt når jeg kjører CPU'en ned til 100 mhz, og den ikke funker da jeg setter den opp til 166 mhz, så er vel konklusjonen min at CPU'en er defekt... Kan ikke komme på noe annet...

 

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=347395&hl=

 

Oppdatert 29.12: Har nå fiksa problemet mitt, og det var ikke pga psu eller defekt cpu, var noe så enkelt som at jeg hadde for tjukt lag med kjølpasta på vifta mi... Tror ikke den kjølepastan jeg smurte på var noe videre bra heller, virka unormalt mye tjukkere enn de andre jeg har brukt før..... :hmm:

Endret av joho83
Lenke til kommentar

Akkurat. Vel nå er det slik at jeg faktisk klarte å miste PC-en i gulvet, to ganger faktisk. PC-en min står under pulten, og blant de 50 gangene jeg dro den fram, så klarte jeg å få den til å falle. Jeg har et Chieftec kabinett, det stod, og falt ned på gulvet. Da kan dere innbille dere sånn passe hvordan fallet var, det var jo ikke så stort. Så jeg synes det er merkelig at CPU-en skal bli ødelagt, med tanke på at den står i plassen sin med låsemekanismen på. Etter som jeg har forstått så er CPU-en en ganske innviklet komponent, og hvis det er noe gærnt med den så funker den vel ikke i det hele tatt? Merkelig hvis den bare skulle funke på 100MHZ og ikke 133MHZ, synes ikke at det høres mye ut som en CPU feil.

 

Men det er også bare å utelukke at det er en PSU feil?

Lenke til kommentar
Jeg vil tro det er PSU-feil. Så mange kabinettvifter vil unektelig kreve en del strøm, samtidig som CPU-en vil kreve mindre strøm om man krever mindre effekt av den. Så jeg er 95% sikker på at alt vil løse seg om du kjøper en kraftigere PSU.

Tror ikke du kan være 95 prosent sikker på det, for jeg har nesten samme system som trådstarter, bare at jeg har større cpu 2800+ og han har fler vifter, men jeg har attpåtil dvd-rom, dvd-brenner og cd-brenner. Og jeg har dessuten testet strømforbruket på min PC, og det ble målt til 270W før jeg kjøpte dvd-brenneren, regner med at det ligger på noe mer nå. Systemet mitt har vært helt stabilt... Restartinga mi tidligere i høst viste seg å være et defekt minne og fikk garanti på det, og nå var det for mye kjølepasta som utgjorde problemet....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...