Gå til innhold

Den komplette hurtigtast-guiden for windows


d0ppler

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Noen flere som ikke var nevt ;)

WK+Z - Hvis du skriver, paster, tegner ol. gjør den at du går tilbake/sletter det du nettopp gjorde.

WK+Y - Hvis du skriver, paster, tegner ol. jør den at du går framm igjen, grei og ha hvis man går for mye tilbake(motsatt av WK+Z)

Alt+venstre piltast - Går til forrie sider i de fleste programmer. F.eks. Internett browsere.

Alt+høyre piltast - Går til neste side/forrover i de fleste programmer. F.eks. Internett browsere.

 

noen av de jeg bruker mest ;) sitter på skolelaptop med en liten knott på tastaturet som mus, så Alt+høyre/venstre piltast er veldi grei.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jøss...kom tilfeldigvis over en nyttig snarvei jeg ikke kjente til (og som ikke er nevnt her :p).

Den er nesten samme som Alt+Tab (som veksler mellom åpne vinduer/programmer vha. GUI); Alt+Esc. Med den blar man også mellom vinduene, men på oppgavelinja og uten å åpne dem. Skjønner ikke helt rekkefølgen den blar i, men sikkert noen luringer som klarer å klekke ut det ;)

 

Er også noen til jeg ikke kan huske å ha sett her ennå, men hvis de er nevnt, så bare drit i repetisjonen :p

 

F6 i IE markerer adresselinja. Så slipper man å klikke den hver gang man skal skrive ny adresse.

Alt = "hopper" opp til menyfeltet i et vindu (der hvor File, Edit, View etc.. står) slik at man kan bla vha. piltastene. (trykk ned for å åpne menyen).

 

Ctrl+Shift+S = Lagre som... (bare i noen programmer, bla. Photoshop)

 

 

-Peat

Lenke til kommentar
Jeg ønsker hurtigtast for å komme rett inn i nettverksoppsettet (der lokal tilkobling og trådløst ligger), men jeg finner ikke dette som et alternativ :(

...da må du improvisere! ;)

 

Prøv f.eks (i rekkefølge, ikke samtidig...): WK --> I --> N *ta-da*

 

eller hvis du har på engelsk; WK --> S --> N

 

Skulle du tilfeldigvis bruke den faaancy start-menyen som er i XP, er det ett ledd kortere (WK --> N), bortsett fra om du skulle ha et program som har N til forbokstav. Da er du nødt til å trykke en gang til (for å rullere).

 

Ganske mange nyttige kombinasjoner man kan finne på. WK --> P --> T --> P f.eks, åpner Paint... :p og WK --> P --> T --> K åpner kalkulatoren..

Dette er jo selvsagt hvis man bare har èn mappe som begynner med T (Tilbehør). Har man fler, åpnes ikke den automatisk, man må faktisk trykke Pil Høyre.

 

 

-Peat

Endret av Peat
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Finnes det en hurtigtast for winXP som skrur tastaturet til eng/norsk? Har en _lekker_ venninne som må chatte med ae, oe og aa og det er litt for plagsomt å lese hele tiden... Noen som kan hjelpe meg... ehhh henne? :innocent: Hun finner ikke den blå knappen med NO/ENG nede på oppgavelinja...

 

Apropos... Hvordan får JEG fjernet denne blå firkanten med NO/ENG nede på startlinja? Den tar opp unødvendig plass siden jeg uansett bare bruker norsk tafsetur!

Lenke til kommentar
Finnes det en hurtigtast for winXP som skrur tastaturet til eng/norsk? Har en _lekker_ venninne som må chatte med ae, oe og aa og det er litt for plagsomt å lese hele tiden... Noen som kan hjelpe meg... ehhh henne? :innocent: Hun finner ikke den blå knappen med NO/ENG nede på oppgavelinja...

 

Apropos... Hvordan får JEG fjernet denne blå firkanten med NO/ENG nede på startlinja? Den tar opp unødvendig plass siden jeg uansett bare bruker norsk tafsetur!

Alt + venstre shift

Lenke til kommentar
ctrl + enter -> Hopper til ny side i Word (i steden for å trykke enter mange ganger hvis man skal begynne og skrive på ny side).

ikke helt riktig som du sier, at det er istedenfor, siden når du tar ctrl+enter i Word så legger du inn et hardt linjeskift (formfeed) som bare er ett tegn, og hvis du setter inn tekst/objekt i foregående side, så vil du ikke forskyve det som ligger på neste side, som du ville ha gjort hvis di hadde trykket mange enter etterhverandre.

 

Uansett, har lagt inn denne også :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...