Gå til innhold

Lyd i slackware + kernel spørsmål


Gjest Slettet+432

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+432

Hei på dere...

Har nettopp kompilert 2.6.9 kernelen. Men hvordan får jeg lagt den til i lilo.conf? Er den allerede lagt til? Når jeg booter har jeg to valg: Windows og Linux.

 

Har et innebygget Avance lydkort i maskinen. Mener bestemt at jeg valgte drivere til det da jeg kompilerte 2.6.9 kernelen. Men hver gang jeg starter x (kde3) kommer det opp en melding som sier et eller annet om at enheten ikke ble funnet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, jeg tror ikke det. Nå har jeg aldri brukt Slackware, men er ganske sikker på

(fordi dette gjelder for mer eller mindre alle distroer, tror jeg) at du må putte

kernelen inn selv. Dette gjør du ved å finne ut hvor den gamle kernelen ligger

(står i lilo.conf), lage backup av den, og så kopiere den nye inn der den gamle var

(med det gamle navnet, om du ikke bestemmer deg for å skifte navn og endre

litt på lilo.conf).

 

Vanligvis ligger den nye kernelen (på mitt oppsett hvertfall) <kjernekatalog>/arch/i386/boot/bzImage.

bzImage er vanligvis den ferdigkompilerte kjernen.

Lenke til kommentar
Nei, jeg tror ikke det. Nå har jeg aldri brukt Slackware, men er ganske sikker på

(fordi dette gjelder for mer eller mindre alle distroer, tror jeg)

De fleste distribusjoner med et ordentlig pakkesystem legger den nye kernelen automatisk til som standard i GRUB/LILO. Selvfølgelig gjelder ikke det hvis du kompilerer selv.

Endret av Gimper
Lenke til kommentar
Slack har da vel ingen pakkesystem, vel ?

Jo, men det er ikke så *veldig* "bra". Det eneste det gjør er å installere pakker fra *.tbz-pakker, men det holder ikke orden på hvilke du har installert, dependencies etc. Kan vel egentlig ikke kalles et pakkesystem.

Endret av Gimper
Lenke til kommentar
Slack har da vel ingen pakkesystem, vel ?

Jo, men det er ikke så *veldig* "bra". Det eneste det gjør er å installere pakker fra *.tbz-pakker, men det holder ikke orden på hvilke du har installert, dependencies etc. Kan vel egentlig ikke kalles et pakkesystem.

Swaret holder styr på hvilke pakker du har installert OG dependencies!

Lenke til kommentar
Nei, jeg tror ikke det. Nå har jeg aldri brukt Slackware, men er ganske sikker på

(fordi dette gjelder for mer eller mindre alle distroer, tror jeg)

De fleste distribusjoner med et ordentlig pakkesystem legger den nye kernelen automatisk til som standard i GRUB/LILO. Selvfølgelig gjelder ikke det hvis du kompilerer selv.

Ah, ante meg ikke (har aldri installert ny kernel v.h.a. pakkesystem). Jaja, du har nok rett. :)

Lenke til kommentar
Slack har da vel ingen pakkesystem, vel ?

Jo, men det er ikke så *veldig* "bra". Det eneste det gjør er å installere pakker fra *.tbz-pakker, men det holder ikke orden på hvilke du har installert, dependencies etc. Kan vel egentlig ikke kalles et pakkesystem.

Swaret holder styr på hvilke pakker du har installert OG dependencies!

Da lærte jeg noe nytt i dag også ;)

Lenke til kommentar
Dette gjør du ved å finne ut hvor den gamle kernelen ligger

(står i lilo.conf), lage backup av den, og så kopiere den nye inn der den gamle var (med det gamle navnet, om du ikke bestemmer deg for å skifte navn og endre litt på lilo.conf).

Dersom du lager en ny entry i LILO får du lett startet maskinen din, dersom du gjorde noen gale valg under kompileringen (uten å bruke oppstartsdiskett). "Better safe than sorry".

 

Rediger /etc/lilo.conf som root, og så kjører du /sbin/lilo (tror jeg =)). For syntaks, 'man lilo.conf', evt. google etter hjelp.

Lenke til kommentar
Slack har da vel ingen pakkesystem, vel ?

Jo, men det er ikke så *veldig* "bra". Det eneste det gjør er å installere pakker fra *.tbz-pakker, men det holder ikke orden på hvilke du har installert, dependencies etc. Kan vel egentlig ikke kalles et pakkesystem.

.tgz mener du vel :yes:

Lenke til kommentar
mener jeg flyttet kernelen til /boot etterpå... fulgte en guide på itpro... Men den var egentlig for debian da... hehe

Det er vanlig å ha kjernen liggende i /boot, ja. Ingenting galt i det :) Ingenting galt i å ha flere kjerner liggende der heller (evt. i en undermappe om du liker å ha litt mer orden). Du kan f.eks. ha en kjerne /boot/kernels/kernel-2.6.9 og en kjerne /boot/kernels/kernel-2.4.26 og ha begge to i lilo.conf, så du kan velge kjerne når du starter maskinen.

Lenke til kommentar
Kernelen lå tydeligvis ikke i /boot... har en mappe i /usr/src som heter linux-2.6.9 og der ligger det en del mapper og filer. Er det den jeg skal flytte til /boot ?

Det er kildekoden til kernelen, ikke kernelen selv. Kernelen består bare av en fil.

Den egentlige kernelen ligger vel i "/usr/src/linux-2.6.9/arch/i386/boot/".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...