Gå til innhold

Sanhetten om klokking i windows?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har et ABIT hovedkort og en A64 3500+ prosessor. Brukte Abits OCGuru software til å overclocke min, og CPUMark dukket opp med nesten 100 i forskjell dersom jeg tok den opp fra 2,2 til 2,35 ghz. Min personlige erfaring er i hvert fall at det duger. Om det er like bra som å clocke i BIOSen, vites ikke

Lenke til kommentar

Min erfaring er at det er akkurat det samme hvor du clocker.

Har sammenlignet AIbooster og bios på kortet mitt.

 

Eneste er multiplyer , den må settes i bios med lockfree. Klarer ikke røre denne i windows.

 

EDIT: ...og jeg trenger ikke gjøre det hver gang jeg starter maskinen slik som noen nevnte.

Endret av frentix
Lenke til kommentar

Kommer vel an på systemet hva som funker.

 

Jeg bruker Asus AI til klokking, og det er jo overhodet ingen grunn til å tro at det skulle være noe dårliger enn bios klokk. Går jeg inn i bios og ser etter så er jo tallene forandret der. Akkurat som om jeg hadde brukt bios til og forandre.

 

Nå er det jo bare fsb jeg forandrer der da, skal jeg forandre,ram, pci/sata forhold må jeg gjøre det i bios.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
Endre Postet 21/12-2004 : 12:51

  QUOTE (pcp160 @ 21/12/2004 : 04:21)

Går jeg inn i bios og ser etter så er jo tallene forandret der. Akkurat som om jeg hadde brukt bios til og forandre. 

 

 

Slik er det ikke med feks. ClockGen, 8rdavcore og slikt som er utviklet av andre enn hovedkortprodusenten. 

Nei Asus er jo en av de som virkelig bringer "klokking til folket" da, men både automatisk og manuell klokking fra Windows gjennom AI Boost. På godt og vondt kan man vel kanskje si.

 

Med A64 kan man da altså endre V-core, multipler, "fsb" og V-dimm, Asus for P4 har det samme med unntak av multipler.

 

Men det jeg har erfart noen ganger, som kan gjøre det vel verdt og klokke fra bios i stenden, er at det av og til fryser i det man skifter verdier når man nærmer seg grensen. Det er heller ikke alle kombinasjoner av cpu typer og biosversjoner som takler denne Windows- AI Boost klokkingen like bra. Men når det virker, blir det akkurat det samme resultat som om man hadde gjort det fra bios.

 

Men Fear1054, som de andre her sier er det altså forskjell på software hvor nyttig det vil kunne være å klokke fra Windows, selv bruker jeg det for å spare tid når grenser skal finnes, og forskjeller måles. Hvis du bruker et program som ikke endrer verdiene permanent blir det jo mest for testing bare.

 

Hvis noen har lurt deg til og tro at klokking er så nære rocket sience at det umulig kan gjøres like bra med et museklikk, bør du tenke på hva annet man kan gjøre med software og museklikk.

Jeg syns nok det finnes mange programmer som utretter større mirakler enn og endre en tallverdi i bios.. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...