Gå til innhold

IRQ, Skjermkort, Lydkort konflikter?


Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med spill på mitt system.

Det manifesterer seg ved forstyrrelser på lyden ved spilling, spesiellt ved grafisk intensive deler av spillet. GTA3 har skapt store problemer for meg.

 

Jeg sjekket hvordan fordelingen var på IRQ og fant ut at ATI Radeon og Creative Live kortet delte samme IRQ, som da var 10.

 

Jeg skiftet PCI port på Creative og fikk den da over til IRQ 5. De deler ikke lenger samme IRQ.

Creative deler nå IRQ med Firewire kortet og USB host controller.

ATI kortet deler nå IRQ med Nettverks kortet.

MEN jeg har fortsatt forstyrrelser på lyden da jeg spiller.

Det er rekommendert at man dedikerer skjermortet dets egen IRQ, hvordan gjør man dette???

 

Kan noen hjelpe meg med forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har løsningen :

 

Jeg går ut ifra at du bruker Win2K/XP og kjører da på en ACPI kernel. ACPI er ett system for strømsparing og deling av system adresser (IRQ's). Ved å bytte til 'Standard PC' som er uten ACPI, så får all hardware egen IRQ. Men du må enda experimentere med å flytte PCI kortene i forskjellige plasser for at alle skal få sin IRQ.

 

Egenskaper for 'Min Datamaskin' og det hardware greiene der.

 

Med mitt Asus A7V333 kort kjører jeg med ACPI på og uten problemer da...

Lenke til kommentar

Du kan ta en titt i Kontrollpanel-System-DeviceManager. Der kan du klikke og vise egenskaper for skjermkortet ditt. Under arkfanen "Resources (Ressurser)" kan du ta bort merket på boksen "Use Automatic Settings (Bruk automatisk instilling)" og så klikke knappen "Change Setting (Endre instilling)"

Der kan du rulle igjennom IRQ'ene dine til du finner en ledig. Om du har. Og så gi denne til skjermkortet.

Lenke til kommentar

Jeg fikk tak i på nettet. søkte gjennom en kompis om hvor han har opplevd best support. HAr prøvd mange steder. Men de fleste gir jo ikke support hvis du ikke har kjøpt av dem. Litt dumt. Men skjønner dem godt. http://www.supportservice.no fant denne siden. Men den er nede nå??? Men de har jo mail da. som jeg benyttet. [email protected] som ble besvart ganske raskt. Det koster ingenting. Trenger ikke kjøpts historikk eller noe som har med kjøpet og gjøre. Kun god feilbeskrivelse. Har hørt at de skulle komme på tlf også igjen. De var flinke til og hjelpe meg. Da jeg hadde kjøpt abit hk, samt abit skjermkort osv. Hjalp meg med bios instillinger osv. Samt veldig mange bra linker som lå på nett for feilsøking osv. Terning kast 6 til dem.

Lenke til kommentar

Takk for svar alle.

 

Det henvistes til Device manager, manual settings på de ulike hardware man har. Jeg har funnet denne opsjonen, men den er satt ut av funksjon, det er satt et kryss i ruten for "use automatic settings" Men det er grått og går ikke å forandres på. Er denne funksjonen avhengig av en annen funksjon som jeg burde vite om som gjør det mulig for meg å sette den i manuell setting?'

 

Og jeg bruker Windows XP Professional

Lenke til kommentar

Jada det har jeg, har til og med sjekket om det går på alle hardware jeg har på PCI portene men opsjonen å sette resources til manual og så endre det er dimmet og går ikke å endre på, fatter ikke hva det kan være, det må jo finnes en annen opsjon som denne er avhengig av som må endres først før resources kan endres på manuellt???

 

Kinkig dette..

Lenke til kommentar

Er du sikker på at problemet er IRQ deling?

Dagens PC'er og utstyr klarer i 99% å dele IRQ'er uten problemer.

 

Dersom du har et VIA chipset og et Creative lydkort, er det ganske vanlig å få problemer. Det kan som oftest løses ved å installere de nyeste Via 4in1 driverene (som nå inneholder den gamle PCI latency patchen).

 

Du finner dem på http://www.viaarena.com

Lenke til kommentar

Ja, jeg har Via chipset og lurer på om jeg bare skal droppe Creative lydkortet og skjerm kortet, kjøper ny pakke i stedet. Skaffer meg GF4600 i stedet og hvis det ikke funker da så selger jeg hele datamaskinen og finner på noe annet, bygge båter kanskje???

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-06 17:13, Kai-Rune skrev:

Ja, jeg har Via chipset og lurer på om jeg bare skal droppe Creative lydkortet og skjerm kortet


 

Ikke så dumt :smile:

Har kasta ut all Creative greiene for lenge siden.

 

Ifjor så det ut som om Creative skulle gå konk, men de har dessverre overlevd til nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...