Gå til innhold

Laste ned Linux?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Selvfølgelig......

 

Men man skal være ganske ydmyk for å spørre om noe som helst i dette forumet?

Skal ikke mye til før man blir flama liksom.....

 

Alle svar finnes på Google....hvem trenger drittforum som dette?

 

Skjerpings!

1. Du finner ofte svara raskare på google

 

2. Folk her vert lei av å svare på dei samma spørsmåla gong på gong. Dette hadde vert ungåt vis den som spør hadde brukt den gode søkefunksjonen som er her på forumet. (og google sjølvsagt)

 

Denne tråden er eit godt eksempel på dette.

søkeresultat: "Laste ned linux"

 

@ Ginper

Du bryr deg vell ikkje om at nokon ikkje bruker dit riktige namn heller?

Endret av Mr.Elendig
Lenke til kommentar
For å utdype: Det er ille nok at folk ikke klarer å skille mellom GNU/Linux, men dette ser jeg mellom fingrene på når det gjelder nybegynner. Det var ikke DET jeg mente.

Det jeg mente var at trådstarter åpenbart ikke vet hva han spør om engang. Han hadde sikkert mangedoblet kunnskapen sin ved å søke på Google etter "what is linux" eller sett i Wikipedia.

 

takk for den a!!!! :dontgetit:

Lenke til kommentar
For å utdype: Det er ille nok at folk ikke klarer å skille mellom GNU/Linux, men dette ser jeg mellom fingrene på når det gjelder nybegynner. Det var ikke DET jeg mente.

Det jeg mente var at trådstarter åpenbart ikke vet hva han spør om engang. Han hadde sikkert mangedoblet kunnskapen sin ved å søke på Google etter "what is linux" eller sett i Wikipedia.

Hva skal man med dette forumet om man ikke kan få spørre om det man vil.

Bruker man lang nok tid på Google finner man som regel svar på absolutt alt.

 

I følge gspr's tankegang har vi i så fall ikke bruk for dette forumet.....

 

Eller skal man legge fram noen form for "bevis" på at nå har jeg søkt x antall timer på Google, ... er jeg nå kvalifisert til å komme med et spørsmål her.......?

 

 

 

:no:

Lenke til kommentar
De lærde strides da fortsatt om hva som er "operativsystemet". Er det kjernen, altså kun Linuxkjernen, eller er operativsystemet hele pakken som gjør at kjernen kan brukes til noe fornuftig. F.eks. Fedora eller Debian.

De som evt. strides om det, er ikke mye lærde. Det kan ikke diskuteres at Linux, som er en kjerne, er helt unyttig i seg selv. Hvorvidt det burde kalles GNU/Linux fordi GNU/RMS (jepp, en liten parodi) føler seg oversett, er på den annen side et reelt diskusjonsgrunnlag.

 

Forumet er heller ikke på noen måte overflødig, da det er en mengde emner og temaer som er bedre egnet her enn på google. Hvor man kan laste ned en linuxdistribusjon, derimot, er ikke det.

Lenke til kommentar
Må bare si at jeg hater windows, selvom jeg sitter på det selv. Mulig jeg kjøper meg en "Linux for Dummies" bok :):thumbup:

"for Dummies" bøker har som oftest lav kvalitet, ikke noe å kaste bort pengene sine på.

Det finnes mange andre gode bøker om Linux du heller kan bruke pengene på.

Lenke til kommentar
Forumet er heller ikke på noen måte overflødig, da det er en mengde emner og temaer som er bedre egnet her enn på google. Hvor man kan laste ned en linuxdistribusjon, derimot, er ikke det.

Det er jeg helt uenig i. Jeg synes trådstarter stilte et helt kurant spørsmål og at slike spørsmål som dette bør være fullstendig akseptert på dette forumet. Grunnen til dette er rett og slett at forum er gode sted for datainteresserte til å hjelpe hverandre. Terskelen synes jeg bør være lav, siden vi alle var nybegynner og kunnskapsløse før vi tok fatt og lærte noe om data.

 

At man kan bruke søkefunksjonen før man stiller et spørsmål er en annen sak, det forutsetter jo nemlig at noen allerede har stilt spørsmålet og ikke minst at noen har gitt skikkelige svar. Altså er spørsmålet nødvendig med jevne mellomrom for at søkefunksjonen skal gi oppdaterte og gode svar.

 

Det som er unødvendig er de til dels uhøflige svarene.

Endret av Øyst
Lenke til kommentar
De lærde strides da fortsatt om hva som er "operativsystemet". Er det kjernen, altså kun Linuxkjernen, eller er operativsystemet hele pakken som gjør at kjernen kan brukes til noe fornuftig. F.eks. Fedora eller Debian.

Ingen kommer nok til å bli enige om dette.

 

Jeg har en bok liggende skrevet av A. Tannenbaum (mannen bak Minix) og Woodhull. Der står det helt klart at OS'et kun er kjernen. Andre komponenter som shell'et er også nødvendige for et komplett og brukbart datasystem, men de inngår likevel ikke i definisjonen av et operativsystem. Dette kan jo også ha en viss sammenheng med den minimalistiske microkernel-arkitekturen i Minix hvor selv filsystemet(!) styres av et userspace-program.

 

Spørsmålet mange andre stiller seg er jo om man skal kreve at OS'et skal kunne brukes alene, og det vil jo gå dårlig med kun en kjerne. Inkluderer man GNU kan man sette opp noe som gjerne kalles et "self hosted" system, dvs at man kan kompilere GNU/Linux i GNU/Linux. Altså endel nyttigere enn kun en kjerne, og det muliggjør at man kan fortsette utviklingen av OS'et i samme OS istedenfor å måtte cross-compile fra andre OS.

Lenke til kommentar
For å utdype: Det er ille nok at folk ikke klarer å skille mellom GNU/Linux, men dette ser jeg mellom fingrene på når det gjelder nybegynner. Det var ikke DET jeg mente.

Det jeg mente var at trådstarter åpenbart ikke vet hva han spør om engang. Han hadde sikkert mangedoblet kunnskapen sin ved å søke på Google etter "what is linux" eller sett i Wikipedia.

Er du for at flere personer skal bruke Linux (ja, jeg bruker det uttrykket for hele skiten) enn Windows?

 

I så tilfelle tror jeg du må ta et pedagogisk kurs.

 

Jeg tviler på at det er så mange brukere som har blitt overbevist om å gå fra Windows til Linux ved å søke hjelp i dette forumet.

 

Linux og ellers open source-samfunnet er jo kjent for å være så behjelpelige og alt det. Man har installparties, foredrag og gratis dokumentasjon fritt for alle.

 

Men her, i dette forumet, er det faen meg ut med alle som spør et vanlig spørsmål og som ikke holder GNU/Linux-sjargongen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...