Gå til innhold

Partisjonere etter installasjon av XP home edition


bærger

Anbefalte innlegg

Har lest at man kan gjøre dette i "datamaskinbehandling->lagringsplass->diskbehandling" men finner ikke ut hvordan. Jeg skjønte ikke det som stod i hjelpefilen der heller. Noen som kan hjelpe?

 

I hjelpefilen stod dette:

Høyreklikk et ledig område på standarddisken, og velg deretter Ny partisjon, eller høyreklikk ledig plass i en utvidet partisjon, og velg deretter Ny logisk stasjon.

I Veiviser for ny partisjon velger du Neste, og deretter velger du Primærpartisjon, Utvidet partisjon eller Logisk stasjon og følger instruksjonene på skjermen.

 

Skjønner ikke hvor jeg skal høyreklikke :) har prøvd alt.

Endret av bærger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ganske sikkert fordi du ikke har noe ledig område. Vanligvis tar man hele disken når man lager partisjon(er), man lar ikke noe ligge igjen ubrukt.

Det er kun 2 måter å skaffe seg et ledig område. Det enkleste er å fjerne en partisjon. Ulempen med det er jo at alt som ligger på den partisjonen forsvinner.

Den andre måten er å bruke et program som Partition Magic. Ulempene med det er at det koster penger, det tar lang tid, og det er en liten risiko for at det går galt og dataene forsvinner likevel.

Jeg ville heller brukt pengene på en ekstra disk.

Lenke til kommentar

Du kan ikke uten videre partisjonere disken din, hvis du bare har en partisjon der ditt opperativsystem ligger på. Men hvis du har en partisjon uten noe OS så kan du partisjonere ved hjelp av overnevnte metode. For å partisjonere OS partisjonen din må du bruke et spessielt program for dette, feks Partiton magic.

Lenke til kommentar

Du kan reinstallere Windows. Sjekk hver enkelt melding i installasjonsprogrammet nøye, mange som går seg vill her.

Du får et valg om partisjonering. Du skal fjerne den partisjonen du har. Og så skal du opprette en ny. Da må de spesifisere hvor stor den skal være, f.eks kan du velge 20GB, du skriver da 20000 MB.

Deretter lager du en partisjon til, som vil ta resten av plassen (du bruker det tallet som kommer fram). Det blir en liten rest på 8 MB, det er ikke noe å bry seg om.

Så kan du gå videre til formatering av den 20GB partisjonen, og fortsette installasjonen.

Når installasjonen er ferdig kan du enkelt formatere D i Utforsker:

Lenke til kommentar

Det gikk ikke an å fjerne den partisjonen jeg allerede hadde. Stod noe sånn som at installasjonsprogrammet trenger noen av de filene som er på den gjeldende partisjonen.

 

Var heller ikke mulig å opprette en ny partisjon der.

 

Tenkte jeg bare skulle formatere helle disken igjen. Hvordan gjør jeg det? I utforsker fikk jeg melding om at jeg måtte lukke alle diskverktøy og programmer som bruker stasjonen.

 

Noen som kan hjelpe meg med formatering?

Lenke til kommentar
Åja, er du sikker på d? Trodde det med opprettelse av partisjoner var i forbindelse med formatering av harddisken. Og det gidder jeg ikke for det tar så lang tid med 200 Gb.

 

Men jeg har ABSOLUTT ikke peiling på dette! Så da reinstallerer jeg altså bare windows???

Du har ikke ledig ubrukt plass, din ledige plass er allerede på en partisjon.

 

Har man ikke peiling så bør man heller ikke holde på med det.

Lenke til kommentar

En måte må man jo FÅ peiling på det. Regner med det ikke kommer av seg selv! Hva kan jeg ødelegge?

 

men altså, formatere harddisken på nytt er vel en løsning? Og så partisjonere under installasjon av windows?

 

Jeg kan ikke fatte at det skulle være SÅ vanskelig å partisjonere harddisken i en partisjon på 20 Gb til OS og resten til lagringsplass UTEN å kjøpe dyre partisjoneringsprogram! I utgangspunktet hørtes det latterlig enkelt ut. Jeg har ingen data å miste!

Endret av bærger
Lenke til kommentar

Det kan høres ut som du ikke har satt riktig boot rekefølge?

Gå inn i BIOS, og finn menyen som velger rekkefølge for boot. Det skal være:

1 = floppy

2 = CD

3 = harddisk

 

Når du skal starte installasjonen så skal du boote fra CD. Det vil stå en linje med "Press any key to boot from CD".

Du må da være rask og trykke en tast, ellers booter den fra HD.

Når du midt i installasjonsprosessen skal reboote så må du ikke trykke noen tast, det er kun første gang du skal boote fra CD.

 

Edit:

Nei, 'breathe', det er helt unødvendig å rote med fdisk.

Endret av hårek
Lenke til kommentar

Er det jeg gjør... Da har man iallfall full kontroll :) men nå har jo jeg rota med pc'er i 20 år også da...

 

Edit:

 

Husk at windows kan plassere midlertidige filer på en ledig partisjon under installasjonen... Er ikke sikkert han har mulighet til å slette den partisjonen han allerede har, dersom den er ibruk

Endret av breathe
Lenke til kommentar

Ok, det "rare" som skjer er at hver gang jeg startet maskinen så får jeg en svartskjerm der jeg kan velge mellom å "installere windows XP" eller "starte windos XP"

 

Dersom jeg kke er rask på labben der så tror maskinen at jeg skal installere XP og starter med det. Jeg har IKKE installasjons-CD i og dette skjer uansett hvilken boot rekkefølgen er.

 

Noen som skjønner dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...