Gå til innhold

Sette sammen flere mindrebilder til et nytt stort


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg sitter med et ganske stort kart (kanskje A2, i alle fall større enn A3) som jeg skal ha digitalisert. Disponerer bare en A4 planscanner. Planen er å scanne kartet i flere omganger slik at jeg får flere filer som til sammen dekker hele kartet. Så langt er alt greit. Men hvordan setter jeg sammen disse filene nøyaktig slik at resultatet blir bra? Jeg bruker Photoshop CS og hadde håpet å gjøre jobben i det, men hvis jeg av en eller annen viktig grunn burde bruke et annet program så får dere bare fortelle meg om det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For store bildefiler er det mange bilderedigeringsprogrammer som går i heng.

Av egen erfaring kan Paint Shop Pro nevnes.

 

Adobe PS CS er vel det programmet som du garantert ikke får problemer med.

Det har en funksjon som setter bilder sammen automatisk.

>File >Automate >Photomerge.

 

Så finns det enkelte spesialprogrammer for stitching uten at jeg her og nå kan nevne navn.

Lenke til kommentar

Takk for fine råd alle sammen, jeg har prøvd meg litt på funksjonen i Photoshop CS som er nevnt, mulig at det blir det enkleste for meg.

Jeg måtte scanne kartet med 8 bilder. Egentlig er 4 "nok", men skjøtene blir ikke nøyaktige da, så jeg velger å scanne alle skjøtene i en egen omgang (derfor 8 til sammen).

Joda - har tenkt på det med å fotografere med digitalkamera, men tror jeg vil tape i oppløsning på det, dessuten er det ikke helt lett å få helt jevn belysning og det vil kreve litt rigging.

Jeg har valgt å scanne i 600 dpi, da blir hver scanning på ca 105 MB når jeg lagrer i PSD format. Er dere enig i at det er et OK kompromiss mellom oppløsning og filstørrelse (ser foreløpig sånn ut når jeg gransker bildene).

Foreløpig jobber jeg med å rotere hvert bilde med støtte av rutenettfunksjonen i Photoshop slik at jeg får det så nøyaktig som mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...