Gå til innhold

Dell's "Collect And Return" ordning!? 1 eller 3 år?


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg en Dell Inspirion 8200 med følgende specs: 1,8GHz P4M, 256mb ddr, 64mb gf4go, 15" tft, 60gb hd, 16x dvd/cdrw combo ++ og ser at man kan velge å bare ha 1 års "Collect and Return" i stedet for 3 år.

Sparer litt over 2000,- på å ta bare 1 år.

Er det noe poeng å ta 3 år når man allikevel har retter på 3-5 år via kjøpsloven?

Er vel ikke så bra "forsikring" man får hos Dell uansett?

 

Noen som har noe mening/erfaringer med dette?

 

Noen som forresten vet om Dell bruker standard DDR minne for bærbar? En del billigere å kjøpe ekstra minne andre plasser en fra Dell :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt en del Dell maskiner og synes servicen er bra, med collect and return har de alltid kommet innen 1-2 dager og fikset maskinen på stedet eller tatt den med seg hvis det var snakk om en større jobb, og kommet tilbake med den 1-2 dager senere. Personlig ville jeg ikke kjøpt laptop uten 3års garanti.

Lenke til kommentar

Dell Loven NOT Kjøpsloven

 

Jeg kjøpte ett Dell system for 3 år siden med en 17 Trinitron, etter 3 år og 15 dager ryker skjermen, "gnist og smell", dvs typisk produkt feil.

 

For Dell var det nærmest uhørt i det hele tatt å ta kontakt med dem etter tre år, de kunne bare henvise til salgsavdelingen - kjøp ny. Jeg prøvde meg med kjøpsloven, men var sjangseløs. Jeg trodde selv at disse service avtalene gjaldt hjelp til mer trivielle problem alla helpdesk typen, men de bruker det altså som garanti.

 

Dvs 1 års service avtale tilsvarer 1 års garanti, går noe galt etter 1 år, kan du kaste dritten for hvem andre kan fikse den?

 

dud

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: dud på 2002-06-04 22:23 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: dud på 2002-06-04 22:28 ]

Lenke til kommentar

har nesten samme maskin som du lurer på...og det er litt synd å kjøpe en så dyr maskin med bare ettårs garanti...

 

...men grunnen til at jeg gjorde det er at dell sin garanti betyr shit...CAR har ingenting med å hente maskinen å levere den neste dag...forrige maskingen jeg hadde fikk jeg store problemer med...

 

...jeg ringte inn, og fikk de til å komme og prøve å fikse den på jobben...dette klarte de ikke, så tok de med seg maskinen, men ga den tilbake til meg like dårlig...

 

..etter mye krangling fikk jeg beskjed om å sende maskinen til sverige...jeg måtte pakke, og sende maskinen selv...det kostet meg 400,- pluss mye tid...maskinen var i sverige i en måned uten at jeg hørte noe...og etter mye krangling fikk jeg maskinen tilbake, fortsatt i ustand...men de sa at jeg ikke ville få igjen noen fraktpenger...jeg stod på mitt, og til slutt fikk jeg hevet kjøpet, og fikk tilbake alle kronene mine...men det var ikke enkelt!!

 

jeg liker ikke dell!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisan !

 

Dell opererer med 3 garantier:

 

NBD = Next Business Day = Vi kommer neste dag og reparerer PCn på plassen hvor i Norge du en befinner deg.

 

CAR = Collect And Retur = Vi henter maskinen og leverer tilbake når den er i orden 4-6 dager (hvis delerne ikke må lages på fabrikken, det får du dog beskjed om)

 

RTB = Return To Base = Ikke så vanlig garanti, og du kan vel kanskje ikke engang kjøpe det til bærbart idag, men navnet sier vel alt. Kunden sender inn maskinen til Service partner og den blir reparert og sendt ut igjen.

 

Mer info får du hvis du ringer:

23 16 23 98 (kundeservice)

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å kjøpe noenlunde samme maskin som _Spook_, og tillater derfor å blande meg... :smile:

 

Jeg synes maskinen blir dyr nok (nesten 27000 med min konfigurasjon) med 1 år CAR, og jeg gir ikke "tusener på tusener" av kroner for 3 år uten at jeg vet jeg får noe igjen...

 

Spørsmålet mitt blir;

Er det verdt kr. 2075,- for 3 års CAR i forhold til 1 år??

 

 

Mvh. Eivind.

Lenke til kommentar

Jeg har også planer om å kjøpe en Inspiron 8200 med lignende spes som _spook_ bare mindre hdd og uten dvd og brenner..

Jeg går også å lurer på om det er noe vits i å ha 3 år CAR(trur ikke jeg kommer til å beholde maskinen så lenge uansett)

Og skulle det oppstå en feil så skjer vel det innen et år uansett normalt, altså ved produksjonsfeil.

 

Har forresten en FS Amilo D P4 2,0GHz som jeg tenkte å levere tilbake og kjøpe Dell i stede, trenger bedre skjermkort enn Ati Mobility Radeon 16MB.. Da blir det Geforce4 Go :grin:

Lenke til kommentar

Hva Dell skriver ang retur har ingen betydning. De må følge kjøpsloven, og en PC må vel kunne sies å vare vesentlig lenger enn 2 år, så du bør få iallefall 5 år.

 

CAR er vel en ekstra sak, men henting og bringing, men de må alikevel reparere prod.feil etter at CAR er gått ut.

 

mine $0.02

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-17 22:11, m-kane skrev:

CAR er vel en ekstra sak, men henting og bringing, men de må alikevel reparere prod.feil etter at CAR er gått ut.


 

Det er vel noe med at de henter, reparerer og returnerer maskinen hvis man har CAR. Ellers må man besørge frakt til Dell selv? Eller?

 

Hvor mye sjanse er der for at en maskin går i stykker på 1 år?

Hvor mye sjanse er der for at en maskin går i stykker på 3 år?

(Jeg snakker ikke om å helle cola i den, men normal, forsiktig bruk.)

 

 

Eivind.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...