Gå til innhold

Plutselig krever winXP passord etter win update


kfet

Anbefalte innlegg

Historiens bakgrunn (før jeg definitivt assosierte med windows update...):

 

Problemet er nemlig at jeg ikke har satt noe passord på denne maskina, som er en hp/compaq nx7010 laptop. Og passordet jeg alltid bruker funker ikke.... Er nylig ferdig med reformatering og nyinstallering av windows XP pro Corp edt, så maskina skulle jo ikke ha noen forutsetninger for slik oppførsel. Har i tillegg kjørt Norton internet security 2005 siden jeg koblet den til nettet, så skulle ikke være store mulighetene for virus heller....

 

Jeg brukte den som normalt i går kveld, hadde tilkoblet en ekstern FW disk som jeg streamet en film fra gjennom nettverket og over på den stasjonære maskina.

 

Etter filmen skrudde jeg av den stasjonære pc'en, samt FW-disken med bryteren på kabinettet. Den bærbare lot jeg stå på.

 

Det første jeg gjør i dag er å nappe ut FW kabelen fra laptopen og legge bort den eksterne disken, før jeg skrur på laptopen, den har tydeligvis gått inn i standby i løpet av natten. Og DA... får jeg plutselig ikke logget inn uten passord!

 

Nå er jeg møkklei av datatrøbbel!! Håper noen har en god og enkel idé her....

 

 

På forhånd takk!

 

Kristian

Endret av kfet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For ordens skyld: De delte mappene er ikke lenger tilgjengelige på nettverket heller. Dette gjelder også FW disken som nå er tilkoblet igjen....

 

Er veldig mistenksom til den disken forøvrig... har stort sett vært bare kødd med den siden jeg kjøpte den for et par måneder siden! Icy-box med WD 200GB inni... har korruptert seg selv i hvert fall to ganger med det resultatet at den må reformateres.

 

Men er det mulig at den kan rote det til også for maskina den er tilkoblet???

Lenke til kommentar

Snodig at den plutselig krever passord :hmm:

En ting som går ann er å bruke et program som heter ERD-Commander, dette brennes på en cd, så kan du boote fra den, og resette passordet.

Jeg er ikke sikker på hvor du kan få tak i det, mulig det ligger gratis ute på nettet. Har bare brukt det selv på jobb.

Lenke til kommentar

Det er noe Windows update dritt!!

 

Har satt automatisk nedlasting og installering av oppdateringer etter hvert som de kommer.... Og i dag skjedde det samme med den stasjonære pc'en!

 

Når jeg skrudde den på og kom inn i windows var det en stund hektisk HD-aktivitet før det kom opp en restart-boks med nedtelling... dette forklarer også hvordan det ble installert på laptop'en mens den stod på om natta...

 

Dette skjedde selvfølgelig før jeg fikk testa det programmet! Jaja, får vel laste ned en gang til da....

 

Takk for hjelp så langt!

Lenke til kommentar

ERD commander fungerer i den grad at jeg kommer inn og får tilgang til filene mine og får endret passord for brukerne...

 

MEN, det hjelper dessverre ingenting da det ser ut til at denne windows-oppdateringen har gjort noe med oppstartskommandoene. Når jeg skriver inn passordet får jeg denne meldinga: "The system cannot log you on due to the following error: The program issued a command but the command length is incorrect" Samme melding kommer egentlig om jeg bare trykker på den grønne pila etter passordfeltet (uten å skrive inn passord) Det virker derfor som om det ikke er passord eller mangel på sådant som er problemet... :hmm:

 

Gjennom event-log'en i erd-commander har jeg funnet ut at problemet mest sannsynlig forårsakes av en eller flere av disse oppdateringene:

 

KB885835

KB886185

KB873339

KB885836

 

Tre av disse ble "successfully installed i løpet av minutter og sekunder før denne loggen:

 

17.12 10:56:08 Restart required for (de nevnte oppdateringer) bla bla i løpet av fem minutter.

 

(samme tidspunkt, før restart): Installation successful for security update KB885836.

 

Etter restarten skjedde altså det samme med den stasjonære pc'en som allerede hadde skjedd med laptop'en.....

 

Kan det være den siste oppdateringen (KB885836) som er syndebukken? I så fall, er det noe jeg kan gjøre for å fikse dette?

 

Begge maskinene kjører XP pro corporate edt med sp2 integrert.... begge maskinene er nylig formaterte og skulle være friske og raske.

 

Kan det være denne windows-utgaven som er halvråtten? Har jo fungert prikkfritt i et par måneder inntil denne siste oppdateringen.....

 

Setter VELDIG stor pris på om noen kan komme med et godt tips eller flere her!

 

 

På forhånd takk!

 

Kristian

Lenke til kommentar

last good known configuration gjorde susen!

 

Bøygen lå i det å finne ut om F8 under oppstarten.....

 

Måtte resette endel ting og program som var installert hadde forsvunnet fra start-menyen....

 

Men men, er opp og går igjen, ikke verst det!

 

Det var en mystisk ASP.Net limited passordbeskyttet brukerkonto som jeg ikke kan huske å ha sett før bare.... slettet den uten at dette skapte noen uregelmessigheter. Antageligvis ble denne opprettet da jeg satte nytt passord ved hjelp av ERD-commander....

 

Vokter meg for windows update i fremtiden! :mad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...