Gå til innhold

Problemer med Dell laptop


espenj

Anbefalte innlegg

hei.

 

etter å ha forstått at jeg klikke feil på et punkt i rettningslinjer kom jeg meg til slutt inn.

sånn er det når man leser feil. vel nå har det seg sånn at jeg har et spørsmål til dere her inne.

 

jeg kjøpte meg en Dell Inspiron 5150 i februar iår, etter nesten 1mnd fikk jeg maskinen og var kjempe fornøyd. var som en liten unge i det jeg åpna pakka, gleda meg kjempe masse til å begynne å bruke den.

 

men det viste seg av det da var en feil på denne maskinen, kulelageret på vifta var gåent og den peip som et uvær. så ille at han jeg delte kontor med blei mer og mer irritert. kontakta dell, og fikk heldigvis byttet viften.

 

var så nok en gang lykkelig eier av en laptop, bortsett fra den fæle vekta på rundt 4kg var alt fint. så kom slutten av august månede, jeg skal se på en film på maskinen etter at jeg har redigert den. plutselig helt uten videre var lyden borte ifra maskinen, prøvde å reinstallere drivere og alt som var men ingen ting hjalp. da viste det seg at høytalere og lydkort var ødelagt. dell kom etter en lang runde med mailer og bytter hovedkortet(pga. integrert lydkort) og høytalere på denne maskinen.

 

så går det vel 2 mnd og jeg mister bildet på skjermen, kontakter dell og de gir meg ingen svar. det går lang tid før jeg får svar og jeg ender opp med å bli så lei at jeg sender et klagbrev til dell norge for å kreve kjøpet hevet. i mellom tiden får jeg svar ifra teknisk support som kan tilby å bytte skjermen.. noe jeg ikke ønsker da det har vært så mange problemer med maskinen at jeg forventer flere.

 

i brevet gav jeg dell 14 dagers frist til å gi meg svar, 2 dager før fristen er gått ut får jeg brev tilbake fra københavn som forteller meg at de må service tagen på maskien så skal de se videre på saken. har nå gått nye 13 dager uten at dell gir meg videre svar. har nå gitt de svar frist til den 17 desember, men ser desverre ikke lovende ut.

 

har noen av dere opplevd store problemer med deres inspiron maskiner? eller problemer ved evnt. ønsker om heving av kjøpet?

 

Edit: Beklager at innlegget var så langt

Endret av espenj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har erfaring med at Teknisk support fra Dell kan være et mareritt hvis man treffer feil supportmedarbeider, og SÆRLIG per mail. Der får man stor sett bare tullesvar. Hvis man derimo ringer og treffer riktig person, kan man få ordnet stort sett det man ønsker raskt og effektivt.

 

Kan nevne et eksempel fra maskinen til dama. Den hadde problem med ulyd fra vifta.

 

* Første person jeg snakket med, avfeier meg med at garantitiden er ute og gir meg en maildresse til reklamasjonsavdelingen. Adressen funker selvfølgelig ikke.

 

* Andre personen ber meg formatere og blåse ren vifta med trykkluft på bunnen. Har ennå til gode å se at en formatering vil reparere et utslitt kulelager.

 

* Tredje person sier: "Huff det var ikke bra. Jeg skal få ordnet en 'out-of-waranty-repair" på den maskinen. Et budfirma vil kontakte deg ang. opphenting iløpet av 1-2 dager. Maskinen ble sendt med posten forrige torsdag og tilbake idag, 6 dager senere.

 

Derimot, så har Dell retten på sin side når de vil reparere maskinen framfor å heve kjøpet. Etter loven har de to forsøk for samme feil eller 5 for forskjellige feil. Verdt å merke seg at det holder at feilen fortoner seg lik for kunde, men at det likevel kan være forskjellig teknisk årsak.

 

Eks:

1 - Maskin dør på seg helt plutselig for tredje gang. Begge gangen tidligere har hovedkortet blitt byttet.

 

2 - Maskin dør på seg helt plutselig for tredje gang. Ene gangen ble ram byttet og andre gangen ble hovedkortet byttet.

 

Siden både 1.) og 2.) oppleves som det samme for kunden, gir begge tilfellene kunden rett til å kreve kjøpet hevet. Hvis butikk krever å avkorte beløpet som kunden skal ha tilbakebetalt, kan kunden kreve renter på HELE kjøpssummen fra og med kjøpsdato.

 

[EDIT] : la til et eksempel og rettet skirveleif.

Endret av ufo
Lenke til kommentar
Har en Inspiron 8600 som jeg er meget godt fornøyd med!

Etter det du beskriver i saken din vil jeg mene at du har rett til heving av kjøpet. Riktignok er det ikke samme feil, men kan sies å være en vesentlig feil og et kontraksbrudd fra selgers side.

Feil. Det er ikke god nok grunn til å heve kjøpet.

 

Det er en mangel ved produktet, ja, men mangelen er ikke vesentlig før den har vært forsøkt reparert for samme problem 2 ganger, eller 5 ganger for forskjellige problemer.

 

Dell må jo selvsagt få ha den rettigheten til å forsøke å reparere produktet. Dell har riktignok også brukt en del tid på å svare kunden, men det er ikke snakk om SÅÅ lang tid. (ihvertfall ikke ennå)

Lenke til kommentar

vel, jeg snakka med en som har studert forbrukerkjøpsloven. og han mener at jeg helt klart har rett til å få kjøpet hevet, ved endring av kjøpsloven i 2002 så ble det også endret til når det kommer til antall ganger de kan reparere produktet. nå er ikke jeg proff i det faget, så kan være jeg har fått feil informasjon.

 

dell har brukt ca. 1 måned fra jeg startet saken, og vi står på samme punkt den dag idag.

Endret av espenj
Lenke til kommentar
Feil. Det er ikke god nok grunn til å heve kjøpet.

 

 

Nå må du slutte og komme med tull og feilinformasjon. Du har tydeligvis lest loven, men har nok misforstått og feiltolker en del.

Jeg skal dog ikke uttale meg for bombastisk om denne saken, da jeg ikke har den objektive saksbeskrivelse,

 

 

Det er en mangel ved produktet, ja, men mangelen er ikke vesentlig før den har vært forsøkt reparert for samme problem 2 ganger, eller 5 ganger for forskjellige problemer.

Dette er tull. Begrepet "vesentlig mangel" har ingenting med hvor mange avhjelpsforsøk som er gitt å gjøre.

 

Dell må jo selvsagt få ha den rettigheten til å forsøke å reparere produktet. Dell har riktignok også brukt en del tid på å svare kunden, men det er ikke snakk om SÅÅ lang tid. (ihvertfall ikke ennå)

Riktignok gir f.kjl. §30 selger rett til to avhjelspforsøk ved samme mangel, dette gir derimot ikke adgang til ubegrensede avhjelpsforsøk ved maskinen. Ser du nevner 5 ganger uten at jeg vet hvor du har det fra. Rettspraksis er en annen.

 

Av F.kjl går det fram at det er en del objektive krav til tingen, heving kan her begrunnes i et vesentlig kontraktsbrudd. I tillegg trådstarter nok også kreve erstaning ettersom Dell har brukt altfor lang tid på dette.

Endret av Frekkas
Lenke til kommentar
I det nåværende tidspunkt kan vi ikke se noen grunn til å heve kjøpet Deres da denne regelen kun gjelder dersom vi har prøvd å reparere det samme problem to ganger, hvilket ikke har hendt i Deres tilfelle. Først fikk De ny vifte, deretter nye høytalere og mobo.

 

Når De har vært i kontakt med teknisk support igjen og problemet er løst ber vi Dem kontakte oss igjen for da å se nærmere på en kompensasjon.

 

Vi beklager at du har opplevd vår service som mangelfull og de ulemper det har medført.

 

Dette er utdrag fra mailen jeg mottok fra Dell idag, etter å ha gitt dem uttalige varsler om jeg krever et svar. Siste mailen jeg sente så sa jeg at nå er det bare noen timer til jeg kontakter forbrukerrådet.

 

Har nå gitt Dell 2 valg, jeg kan gå med på at de gir meg et erstattnings produkt..altså en helt ny maskin og da av annen modell men i samme prisklasse slik at Dell ikke går i store tap. Hvis ikke vil jeg kontakte TV2 Hjelper deg og Forbrukerrådet.

 

Så da får man bare håpe de tar til fornuft!

Lenke til kommentar
I det nåværende tidspunkt kan vi ikke se noen grunn til å heve kjøpet Deres da denne regelen kun gjelder dersom vi har prøvd å reparere det samme problem to ganger, hvilket ikke har hendt i Deres tilfelle. Først fikk De ny vifte, deretter nye høytalere og mobo.

 

Når De har vært i kontakt med teknisk support igjen og problemet er løst ber vi Dem kontakte oss igjen for da å se nærmere på en kompensasjon.

 

Vi beklager at du har opplevd vår service som mangelfull og de ulemper det har medført.

 

Dette er utdrag fra mailen jeg mottok fra Dell idag, etter å ha gitt dem uttalige varsler om jeg krever et svar. Siste mailen jeg sente så sa jeg at nå er det bare noen timer til jeg kontakter forbrukerrådet.

 

Har nå gitt Dell 2 valg, jeg kan gå med på at de gir meg et erstattnings produkt..altså en helt ny maskin og da av annen modell men i samme prisklasse slik at Dell ikke går i store tap. Hvis ikke vil jeg kontakte TV2 Hjelper deg og Forbrukerrådet.

 

Så da får man bare håpe de tar til fornuft!

Jeg har hatt flere 3 Dell bærbare i løpet av de 5 siste årene. Det jeg kan si er at kundeservicen er blitt dårligere og dårligere alle årene. Til slutt fikk jeg nok, og kommer sansynligvis aldri til å handle fra dem mer.

 

2 av maskinene jeg fikk fra dell var det noe defekt med. Den siste, var det batteriet som var totalt elendig. Den ville ikke lade det opp fra maskinen.

 

Det endte med at jeg brukte 200kr i telefonutgifter med å ringe til support. Først må du vente nærmest 20-30min for å komme gjennom. Så setter de deg videre osv... blir en never ending story.

 

Men treffer du rett supporter, blir det gjort rimelig rakst!

 

På jobben har vi en Zepto maskin, der sluttet pluttselig tastaturet å virke. Jeg kjørte ut å leverte maskinen, så kom de tilbake med den på DØREN!! noen dager etterpå når den var fikset. Ikke noe mas eller unødvendig venting!

 

Det er support!

Lenke til kommentar

Jeg har hatt samme lydproblem på min Inspiron 5100 og har fått dem til å bytte mobo en gang (det var en fucka lyd-ut port) og har når problemer med overoppheting. Har prøvd å få kontakt med dem i 2 måneder, første måneden ønsket jeg erstatningsmodell. Siste måneden har jeg prøvd å be om pengene tilbake, men de nekter å svare meg. Har vært i kontakt med enkeltpersoner som prøver å få hjulene igang og sendt et halvt dusin mail blant annet gjennom deres "skjema" som er på dell.no hvor de garanterer svar innen 72 timer... Jeg har vel ventet i 5-6 uker på svar på de.

Lenke til kommentar
På jobben har vi en Zepto maskin,  der sluttet pluttselig tastaturet å virke. Jeg kjørte ut å leverte maskinen, så kom de tilbake med den på DØREN!! noen dager etterpå når den var fikset. Ikke noe mas eller unødvendig venting!

 

Det er support!

Jaok. Support kaller jeg det når de kommer å henter maskinen din senest NBD eller fixer på stedet. Det fleste større pc-selskaper har On-site NBD garanti for bedrifter

 

 

for de som ikke er kjent med alle forkortelser : NBD = Next Business Day

Endret av CrZy_T
Lenke til kommentar

har nå en sak i gang med dell, de svarer på henvendelser.. men det er etter uttalige ganger hvor jeg har prøvd. til slutt var jeg drit lei og sendte flere mailer daglig i 5 dager, så fikk jeg svar.. de nekter både heving av kjøpet og de nekter for øyeblikket å erstatte produktet. alt de sier er at de krever å reparere feilen..

 

Forbrukerkjøpsloven av 21.06.2002 §29 første ledd:

"Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader."

 

Dell bryter klart loven ved ikke å la forbruker velge avhjelp eller omlevering

Endret av espenj
Lenke til kommentar
Jeg snakket med min fetter som er advokat og han sa at Dell ofte ignorerte folks henvendelser og det var ikke uvanlig at de rett og slett ikke svarte, sannsyneligvis i håp om at folk bare skal gi opp.

 

Yay Dell...

 

Tviler ikke på at Dell gjør dette, jeg har mulighet til å få en juridisk vurdering av min sak for 375,- igjennom en avtale min arbeids giver har for ansatte. Jeg vurderer å gå til det steget nå ettersom Dell er bryter Forbrukerkjøpsloven og itillegg ikke svarer kunder på henvendelser.

 

Kjære Espen

 

Vi takker for Deres mail. Vi beklager at De har en annen oppfatning enn det vi har.

Vi har sett nøye på saken Deres og Dell står fast ved vår tidligere beslutning med hendvisning til tidligere mail om at De må  kontakte vår tekniske support tjeneste og da vende tilbake til oss når feilen er rettet opp.

 

Dette er siste ord ifra Dell, jeg sendte en ny mail tilbake men nå slutter de å svare. Saken er absolutt ikke avsluttet fra min side.

Lenke til kommentar

Jeg har også hatt problem med min Dell, i mitt tilfelle, en Dell Inspiron 4600.

Jeg kjøpte PC'n i oktober 2003, og har da, som privatperson, rett på 2 års garanti, noe Dell vistnok ikke har fått med seg.

 

11 måneder etter kjøpet, gikk den medfølgende CD-RW/DVD-ROM'en til H.

Jeg hadde en lengre debatt med Dell over mail, før den plutselig bestemte seg for å fungere igjen. For 3 uker!

Så begynte mailinga og klaginga til Dell Kundeservice via tlf, og Dell Teknisk Support via mail.

 

Begge var mislykket. Særlig Teknisk Support.. De kom blant annet frem til at jeg ikke hadde noe garantiavtale med dem, at jeg umulig kunne ha kjøpt PC'n for 1 år siden, selv om jeg viste dem kvittering, og mye annet BS.

 

Til slutt, etter å ha blitt satt over til en fyr i København x antall ganger via mail, og satt over xx antall ganger via telefon, ble jeg så lei at jeg kjøpte meg en ny DVD-RW.

Denne fungerte i 1 og en halv dag, før jeg fikk samme problem som før.

Jeg gikk da ut i fra at det antageligvis var systemfeil eller virus, og kjøpte Norton AntiVirus 2005 og kjørte full scan. 3 virus.

Etter å ha fjerna disse, samme som før. Kjørte også Spyware-scan, med Ad-Aware.

Fant ingenting.

Så da er virus utelukket.

Jeg gikk ut i fra at det var systemfeil, så jeg begynte å gå gjennom eska PC'n hadde kommet i, med brukermanualer, CD'er med drivere osv. på jakt etter CD'en med "Windows XP Professional Norsk", sånn at jeg kunne reinstallere og håpe at det bedra seg.

Der kom enda et problem. CD'en var ikke der. Jeg trodde kanskje jeg hadde mista den, men etter å ha rådført meg med min far, fant jeg ut at de ikke hadde sendt med reinstallasjons-CD. Hverken til min far, eller til meg.

Jeg ringte Dell, ble oversatt rundt omkring i en halvtime, før jeg gav opp, og sendte mail.

Dette er en uke siden. Jeg har ikke hørt et knyst siden da.

Lenke til kommentar
ganske tydlig at vi er mange som har problemer med dells kundeservice. og at de ikke oppholder loven, slik de er plikta til som et såkalt seriøst norsk selskap.

 

hvor mange her inne kan tenke seg å gå til sak mot dell computer as?

Jeg er meget godt fornøyd med Dell.

Hva skal du gå til sak på? At de etter din mening har dårlig kundeservice er ikke noe grunnlag verken for en sivilrettslig rettssak.

Dersom du er misfornøyd kan du jo alltids ta kontakt med Forbrukerrådet for å få adekvat juridisk bistand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...