Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er det lov å laste ned mp3'er.


Anbefalte innlegg

I følge åndsverksloven §12 så har man lov til å "fremstille et eksemplar" av både musikk og filmer, så lenge det er til privat bruk.

 

Så man har altså lov til å kopiere musikk og filmer av alle dine venner, helt til du stuper om...

 

Men er det nå lov til å laste ned musikk fra internett? Hva med filmer?

 

Jeg hørte rykter om at det skulle komme en lovendring om det fra januar 2004. Er det noen som vet noe om det?

 

Bare nysgjerrig...

Endret av SeriouZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er akkurat hva jeg har lest og hørt...

 

Men i det siste så har jeg sett reklame på kino og nye dvd-filmer at det er ulovelig å laste ned filmer fra internett.

 

Vet du om det har skjedd en lovendring her? Er det i såfall fremdeles lov til å kopiere mine venners dvd-samling?

 

Hvor hentet du forresten quoten din fra (link) ?

Lenke til kommentar

Vel, jeg bryr meg.

 

Jeg har blitt lært opp siden jeg var en liten drittunge at det er lov å kopiere alt man vil. Spill, filmer, musikk, programmer osv...

 

Jeg vurderer å bli lovlydig når det gjelder dataverden. Jeg syns at den norske befolkning er en haug med dasser (inklusiv meg selv), når det gjelder data og norsk lov.

 

Første skritt blir vel å skaffe meg en registrert versjon av windows tenker jeg, hehe (1000 kr.)

Lenke til kommentar

Det er absolutt et alternativ! Er ikke cirka alle programvarer og spill på linux gratis?

 

Det eneste er at linux er et "#¤"#% å installere for meg som aldri har sett et linux program før. Jeg har hørt at det er skikkelig vanskelig...

 

Kan du linux? Er det så vanskelig som jeg tror?

Lenke til kommentar
I følge åndsverksloven §12 så har man lov til å "fremstille et eksemplar" av både musikk og filmer, så lenge det er til eget bruk.

 

Så man har altså lov til å kopiere musikk og filmer av alle dine venner, helt til du stuper om...

 

Men er det nå lov til å laste ned musikk fra internett? Hva med filmer?

Du har lov til å kopiere åndsverk fra slekt og venner. Om dette skjer over internett er irrelevant, men du må kjenne dem du laster ned fra. Du har ikke lov å kopiere videre noe du selv har kopiert. UNTATT fra denne loven er dataprogrammer, deriblant spill. Dette er det uansett ikke lov å kopiere. Men alle andre former for åndsverk kan du fritt kopiere fra slekt og venner. Musikk, film, bøker med mer.

Lenke til kommentar
I følge åndsverksloven §12 så har man lov til å "fremstille et eksemplar" av både musikk og filmer, så lenge det er til eget bruk.

 

Så man har altså lov til å kopiere musikk og filmer av alle dine venner, helt til du stuper om...

 

Men er det nå lov til å laste ned musikk fra internett? Hva med filmer?

Du har lov til å kopiere åndsverk fra slekt og venner. Om dette skjer over internett er irrelevant, men du må kjenne dem du laster ned fra. Du har ikke lov å kopiere videre noe du selv har kopiert. UNTATT fra denne loven er dataprogrammer, deriblant spill. Dette er det uansett ikke lov å kopiere. Men alle andre former for åndsverk kan du fritt kopiere fra slekt og venner. Musikk, film, bøker med mer.

Og hvor har du dette fra? Har ikke sett noen sånn klausul i åndsverksloven jeg ihvertfall.

 

Regner med at du kan dokumentere det du kommer med, hvis ikke synes jeg du kan slutte å spre FUD.

Lenke til kommentar
Men hva med programvaren da?

 

I de fleste programmer er det bare en lisens, dvs at bare en bruker kan bruke det!

 

 

db

Les posten over. Det er lov å kopiere musikk og filmer, men ikke programvare.

 

 

EDIT:

Sånn jeg har forstått det er denne regelen absolutt. Det spillet altså ingen rolle hvor du har fått musikken/filmene fra, det er lovlig uansett. Dette gjelder ikke programvare (og altså ikke spill).

Endret av Goldfish
Lenke til kommentar
I følge åndsverksloven §12 så har man lov til å "fremstille et eksemplar" av både musikk og filmer, så lenge det er til eget bruk.

 

Så man har altså lov til å kopiere musikk og filmer av alle dine venner, helt til du stuper om...

 

Men er det nå lov til å laste ned musikk fra internett? Hva med filmer?

Du har lov til å kopiere åndsverk fra slekt og venner. Om dette skjer over internett er irrelevant, men du må kjenne dem du laster ned fra. Du har ikke lov å kopiere videre noe du selv har kopiert. UNTATT fra denne loven er dataprogrammer, deriblant spill. Dette er det uansett ikke lov å kopiere. Men alle andre former for åndsverk kan du fritt kopiere fra slekt og venner. Musikk, film, bøker med mer.

Og hvor har du dette fra? Har ikke sett noen sånn klausul i åndsverksloven jeg ihvertfall.

 

Regner med at du kan dokumentere det du kommer med, hvis ikke synes jeg du kan slutte å spre FUD.

Hehe. Det er det dummeste jeg har hørt på lenge. Hvor i loven står det hvor godt du må kjenne de da?

Holder det at jeg har chattet med de på irc?

Eller må jeg ha snakket med de på telefonen?

Eller sier loven kanskje at jeg må ha tatt dem i hånden først og SÅ kan jeg laste ned fra de!

Eller står det kanskje noe slikt at jeg må ha jevnlig personlig kontakt med de. Minst to personlige møter i måneden kanskje?

:lol:

Lenke til kommentar

Ja! La oss hente ned linux, for det har så mye med MP3 og fildeling å gjøre!

 

Loven sier følgende: Du har lov å laste ned fra nett, men du har ikke lov til å dele noe som er kopibeskyttet.

 

Om du går på en høyskole eller videregående eller noe slikt, er det stor sjans for å få seg en lovlig versjon av windows for en billig(ere) penge. Jeg ga 970 kroner i forfjor for en Win2kPro-lisens.

Endret av captzalo
Lenke til kommentar

Privat bruk ja :) Takk for rettelsen, jeg skal redigere min første post...

 

Jeg tror poenget er at man kan dele sine filmer og musikk med sin private omgangskrets. Så lenge det ikke blir lagt ut for offentligheten, f.eks internett. Så å laste ned ulovelig distrbuisert (sikkert stavet feil...) musikk er egentlig ulovelig, men man kan i praksis ikke bli straffet for det.

Lenke til kommentar
Privat bruk ja :) Takk for rettelsen, jeg skal redigere min første post...

 

Jeg tror poenget er at man kan dele sine filmer og musikk med sin private omgangskrets. Så lenge det ikke blir lagt ut for offentligheten, f.eks internett. Så å laste ned ulovelig distrbuisert (sikkert stavet feil...) musikk er egentlig ulovelig, men man kan i praksis ikke bli straffet for det.

Å distribuere er ulovlig ja, men å laste det ned er ikke ulovlig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...