Gå til innhold

Ekstern HD blir korrupt ved brenning!


oZo

Anbefalte innlegg

Det skjer jo sannsynligvis under selve brenningen. Men brenningen fullfører seg hver gang. Om enn med et "korrupt" resultat.

 

Første tegnet til at harddisken er korrupt er når jeg forsøker kjøre en fil fra harddisken (rett etter brenningen) og det kommer feilmelding.

 

Den blir som sagt korrupt når jeg brenner DIREKTE fra den eksterne harddisken. Hvis jeg overfører fila til den interne harddisken går ikke datastrømmen via firewire under brenningen og da er det ikke noe problem. Men dette er en tungvint løsning. Dessuten har jeg klart å provosere fram feilmeldingen en sjelden gang når jeg har flytta store dataer mellom diskene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brant akkurat en hel cd med mp3 sanger var 4-5album jeg brant. Tok også på verify written data og dette ble successfull! Bruker Nero 6.6.0.1

 

Åpnet noen mp3 filer fra den eksterne disken og spilte av noen filmer. Virker helt bra her! Gikk også på properties før og etter og får hvertfall opp at det er like mange filer og lik str på disken etter brenning.

 

I og med at jeg har en del data der jeg ikke vil miste og kun hare firewire port på pc'en min krysser jeg fingerne for at jeg aldri slipper å oppleve det du har gjort!

 

Merklig hvordan data kan være et hærk noen ganger!

 

Skjer det noe så sendes hvertfal kabinettet tilbake til mpx.no med en liten link til denne tråden her!

Lenke til kommentar

Jeg antar i grunnen at alle HD kabinetter som har "Prolific PL-3507" IDE->USB2/1394A bridgen har dette problemet. Ta en googling på "PL-3507" og les... Virker til at det generelt anbefalles å kun bruke USB2.0 med disse kabinettene, da FW typisk vil gi data korruptering på ett-eller-annet vis. USB2.0 implementasjonen er visstnok også temmelig bra. Leste ett sted om en som oppgraderte firmwaren, og ikke klarte å få delayed-write problemet, men at han fortsatt kunne få datakorruptering.

 

Har oppgradert firmwaren selv, og ennå ikke fått problemet på nytt. Men har ikke hatt lyst til å fremprovosere det heller...

 

Firmware oppgraderinger til denne chip'en finnes her (uoffisiell, men oppdateres så langt ofte). USB tilkobling må brukes for firmware oppgradering, og ta ingen sjanser med viktige data....

 

Virker også som omtrent 97% av alle FW/USB2 kabinetter som selges i Norge har Prolific chip'en, har ikke funnet mange med Oxford 911 og ingen med 922 (som jeg egentlig ønsker meg).

Lenke til kommentar

Jeg får dette opp hvis jeg går inn på "Safly Remove Hardwre" ikonet, evt. så kan du også se det ett-eller-annet sted når du går inn i Device Manager på den aktuelle disken som sitter i kabinettet.

 

Mener at denne informasjonen om chip-settet kommer bedre frem når du kjører i FW mode i stedet for USB, som USB så blir navnet stort sett rapportert som kun modell av selve disken.

Lenke til kommentar

opresterud: Firmwareoppgraderinga gjorde susen!

 

Brente nettopp en CD direkte fra den eksterne HD-en uten at noen filer ble korrupt!

:w00t:

 

Håper dette var den endelig løsningen på problemet og at jeg unngår datakorruptering for all fremtid (naiv som jeg er).

 

Takk for all hjelp! Hardwareforumet viser seg igjen å være ubetalelig :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan man finner ut hvilken firmware man har.

 

Jeg bare gjorde slik som "Tom" nederst på Bustrace-websida som opresterud hadde linket til.

 

Ved nærmere ettersyn ser jeg på readme-fila at: Note: You must use ICP AP v2.2 if you are updating to firmware date 10/06/2004 and earlier.

 

Mens firmwaren jeg lastet ned var datert til 11/09/04.

 

Velvel.. får håpe det ikke har noe å si... :whistle:

Lenke til kommentar

Har tenkt å prøve å flashe firmwaren, men slettes alt på disken da? Har nemlig ikke nok HD-plass på den bærbare til å få overført :(

 

EDIT:

Tok sjansen jeg og oppgradert. Det stod at firmwaren var fremdeles den samme når jeg tok Read ROM og den var v.2003.06.06.237 hos meg. Men nå har jeg hvertfall oppdatert slik som dere andre, så håper jeg at jeg ikke støter på noen problemer.

Endret av ken8
Lenke til kommentar

Jeg flashet uten at data'ene på disken ble borte. Men, sier du at du ved Read ROM fortsatt får samme versjon som den du hadde før du flashet? I såfall har ikke flashinga blitt fullstendig gjennomført.

 

En del av proceduren for flashing er at etter at den nye firmwaren er skrevet til PL-3507 chipen, så må du skru av og plugge ut devicet, for så å starte opp og så plugge det inn igjen. Da kan du evt. ta en Read ROM for så sjekke, og versjonsnummeret skal ha blitt oppdatert.

Endret av opresterud
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...