Gå til innhold

Valg mellom to Hovedkort/Ram-Løsninger


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg holder på med å sondere markedet, da jeg snart skal bygge meg ny pc. Jeg har dog noe problem med å bestemme meg for riktig løsning. Noe er jeg fast bestemt på å kjøpe, annet ikke.

 

1. Jeg vil uansett ha et ASUS-Hovedkort.

2. Jeg vil uansett ha Intel Pentium 4 på 533 mhz.

3. Jeg vil uansett ha Intel-Chipsett.

 

Da gjenstår følgende løsninger;

 

1. ASUS P4T533-C med 2x256MB PC800 RD-Ram.

2. ASUS P4B533-E(eller V) med 2x512MB PC2100 DDR-RAM.

 

Disse løsningene koster omtrent det samme. Så da kommer spørsmålet; hva skal jeg velge? Skal jeg satse på 1 GB tregt DDR-RAM eller 512MB ganske raskt RD-RAM? (Begge av beste, originale type selvfølgelig). Vil ytelsesforskjellen bli merkbar? Er det noen særlig forskjell på disse chipsettene (Intel 850E og 845E/G)? For meg er stabilitet viktigere enn ytelse, da jeg ikke spiller noe særlig. Hva er mest stabilt?

 

Håper noen kan svare meg fornuftig på dette.

 

Med vennlig hilsen

 

André.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) forskjellen på 512 mb og 1024 mb ram må du vite selv, pleier du å ha 400 mb store filer åpne? pleier du å redigere filmer? osv osv.. det som tilsier om det er noe forskjell på 512 og 1024 mb ram

 

2) rambus er endel kjappere enn pc2100 ddr sdram, hadde vel vært en ide å se seg om etter pc1066 rdram, men har ikke sett noe av det selv :wink: (får du tak i pc1066 rdram så blir det vesentlig kjappere enn pc2100, desverre er det ikke offisiell støtte for det da)

 

3) sis 645dx er faktisk et bra chipsett med støtte for ddr400 og 533mhz fsb... har da høyere ytelse enn noen av de to ovenfor :smile: jeg gir jo selvfølgelig **** i hva du kjøper, tenkte jeg bare skulle komme med litt info :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


sis 645dx er faktisk et bra chipsett med støtte for ddr400 og 533mhz fsb... har da høyere ytelse enn noen av de to ovenfor :smile: jeg gir jo selvfølgelig **** i hva du kjøper, tenkte jeg bare skulle komme med litt info :smile:


 

Ja, det kan godt være at Sis-Chipsettet er raskere enn Intel. Men det inntrykket jeg har fått, er at Intel-Chipsettet er mer stabilt, på bekostning av litt ytelse. Er dette fullstendig feil, eller?

 

Ja, selvfølgelig har jeg mest lyst på 1 GB RAM, og ja, jeg har tenkt til å konvertere litt mellom DVD og VHS til Divx, derfor ville det komme godt til nytte. Men vil det da gå på sterk bekostning av ytelsen? (1 GB RD-RAM har jeg uansett ikke råd til...kanskje en oppgradering etterhvert).

 

mvh

 

André.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-04 08:13, rølle skrev:

PC2700 er rask.


Corsair XMS2700

XMS3000

XMS3200


Corsair XMS3200 på Asus P4S533 med P4 /533.



 

Ja, den Corsair-Saken ser meget bra ut, men problemet er jo bare at den koster mer enn PC800 og helt sikkert også mer enn PC1066 når den kommer for fullt, og da må jeg si at valget er enkelt; da jeg overhodet ikke har noen intensjon om å overklokke, ville jeg vel si at PC1066 er raskere enn disse Corsair-Brikkene, eller er noen uenig? (Overklokket så stiller det seg sikkert annerledes).

 

mvh

 

André.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-04 08:13, rølle skrev:

PC2700 er rask.


Corsair XMS2700

XMS3000

XMS3200


Corsair XMS3200 på Asus P4S533 med P4 /533.



Det holder ikke å kjøpe potensiellt raskt minne. Du må klare å overklokke stabilt til 200+Mhz fsb før det minnet der er verdt penga sine. Og jeg veit ikke om for mange låste P4 prosessorer som gjør det. Hvis man ikke kan overklokke minnet uavhengig av fsb'en da selvsagt. Men det stiller jeg meg sterkt tvilende til. Har hovedkortet en 4:5 divider til minnet (166Mhz på minnet ved 133Mhz fsb) så trenger du fortsatt en P4 som takler 160Mhz fsb før XMS3200 er verdt penga sine....

 

Jeg ville nok gått for PC2700 minne, kjøper du RD800 minne så er du kjørt fast på 100Mhz fsb. Hvis du ikke er veldig heldig og finner RD-minne som kan overklokkes, men ryktet skal ha det til at det er heller vanskelig.

 

[ Denne Melding var redigert av: Ash på 2002-06-04 11:32 ]

Lenke til kommentar

Hvor rask CPU har du tengt å kjøre på hovedkortet ditt?

 

Mitt råd er å gå for et hovedkort med DDR-SDRAM. I845D, E eller G, helst det siste da det er det beste valget med tanke på minnestøtte og tilleggsfunksjoner.

 

Hvorfor jeg ville valgt DDR-SDRAM ???

Forde det ser ut til at det er der fokuset fra produsentene kommer til å ligge fremover!

Høy fokus = lave priser :smile:)

 

RDRAM har sine fordeler, men de er minimale i forhold til de CPU ytelsene om er nå om dagen.

Lenke til kommentar

har en kompis som har en p4 1600 på 2300 mhz og har kjørt den på det i en-to mnd'r uten et eneste kræsj, det er på sis 645dx. (han spiller mye og kjører endel tunge programmer og hadde ikke holdt ut hvis maskinen ikke var stabil) asus p4s533 har 4:6 og 3:6 minne dvs at med både 400 og 533 mhz fsb får du kjørt ddr 3200. kompisen min kjører pc2700 fra komplett på 180 mhz. (ps overklokking her har bestått i å installere alt som vanlig, sette fsb til 140, sette minnet til 4:5, sette opp volt til 1,6, ikke akkurat vanskelig, eller vanskelig å klokke ned igjen HVIS det skulle vise seg å være ustabilt)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-04 11:05, Ash skrev:

Quote:


Den 2002-06-04 08:13, rølle skrev:

PC2700 er rask.


Corsair XMS2700

XMS3000

XMS3200


Corsair XMS3200 på Asus P4S533 med P4 /533.



Det holder ikke å kjøpe potensiellt raskt minne. Du må klare å overklokke stabilt til 200+Mhz fsb før det minnet der er verdt penga sine.

 

klipp, klipp

Ash, du tar litt feil her. Rølle nevner jo Asus P4S533 hovedkortet som et eksempel. Dette hovedkortet har støtte for DDR400 minne (PC3200), du trenger derfor ikke å overklokke prosessor for å oppnå 200MHz på minnet. Faktisk så er dette hovedkortet uslåelig i kombinasjon med P4/533 og et minne som sviver på 200MHz! Det eneste som har bedre minneytelse er kort basert på PC1066 RDram, og det er så vidt jeg kjenner til ikke i disse minnemodulene i handlen enda.

 

Du finer noen eksempler på minnehastighetene inne på slapps.com . Som du vil se, så er minnehastighetene langt over dagens RDram hastigheter.

Lenke til kommentar

Quote:


Ash, du tar litt feil her. Rølle nevner jo Asus P4S533 hovedkortet som et eksempel. Dette hovedkortet har støtte for DDR400 minne (PC3200), du trenger derfor ikke å overklokke prosessor for å oppnå 200MHz på minnet. Faktisk så er dette hovedkortet uslåelig i kombinasjon med P4/533 og et minne som sviver på 200MHz! Det eneste som har bedre minneytelse er kort basert på PC1066 RDram, og det er så vidt jeg kjenner til ikke i disse minnemodulene i handlen enda.


 

Det er feil. Asus P4S533 har kun støtte for PC2700. Om det nå går an å likevel bruke minne med høyere hastighet ved litt triksing, så er det likevel ikke støtte for det.

 

Det jeg lurer litt på nå; Asus P4B533-V bruker Intels 845G chipsett (som offisielt støtter PC2700), men hovedkortet støtter allikevel bare PC2100! Det høres ikke særlig logisk ut. Dette kortet med 1 GB (vanlig) PC2700 ville jo vært et bra alternativ til det andre med 512 GB PC800. (Overklokking gidder jeg uansett ikke eksperimentere med.)

 

mvh

 

André.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-04 11:50, fortere skrev:

Hvor rask CPU har du tengt å kjøre på hovedkortet ditt?


Mitt råd er å gå for et hovedkort med DDR-SDRAM. I845D, E eller G, helst det siste da det er det beste valget med tanke på minnestøtte og tilleggsfunksjoner.


 

Jeg har tenkt til å kjøpe en av den nye serien; kommer ikke til å handle før om et par måneder, så da blir det vel 2.4 Mhz tenker jeg. (hvis Intel planlegger en kraftig prisreduksjon litt senere, så kanskje jeg venter litt...).

 

Ja, Intel 845G har fått meget bra kritikk i diverse tester, som oftest bedre enn via/sis, mens Intel 845E kommer alltid dårlig ut. Så hvis det nå blir DDR på meg, så tror jeg Intel 845G er det beste alternativet. Da gjelder det bare å finne riktig hovedkort. (Håper Asus kommer med et Intel 845G kort med PC2700 støtte snart, ellers kan det hende at jeg må gå til en av konkurrentene...).

 

mvh

 

André.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-04 13:11, andre_aronsen skrev:


Det er feil. Asus P4S533 har kun støtte for PC2700. Om det nå går an å likevel bruke minne med høyere hastighet ved litt triksing, så er det likevel ikke støtte for det.



 

Det er ikke feil, Asus P4S533 har støtte for DDR400 minne.

 

Ta en titt på følgende biosbilde:

 

CPU/memory Frequency ration

 

Skal ikke mye triksing til å sette denne på 4:6. :grin:

Som resulterer i 133MHz*6/4 = 200MHz.

 

Dersom FSB på hovedkortet er mellom 100 og 132MHz, har du valget 3:6.

 

Og dersom du lurer, så er kortet stabilt helt opp til 240MHz minnehastighet. ( 480MHz DDR ).

Lenke til kommentar

Quote:


Det er ikke feil, Asus P4S533 har støtte for DDR400 minne.


Ta en titt på følgende biosbilde:




Skal ikke mye triksing til å sette denne på 4:6.
:grin:
Som resulterer i 133MHz*6/4 = 200MHz.


Dersom FSB på hovedkortet er mellom 100 og 132MHz, har du valget 3:6.


Og dersom du lurer, så er kortet stabilt helt opp til 240MHz minnehastighet. ( 480MHz DDR ).


 

Ja, jeg tror deg når du sier at det fint går an uten så mye miksing og triksing, men på hjemmesiden til asus så står det noe helt annet. Er det da slik at Asus vet at det er støtte for PC3200, men at de bare har testet kortet for bruk med PC2700 og skriver det for å være sikre på å ikke bli saksøkt senere hvis noe går til helvete?

 

Gjelder det da kanskje også for P4B533-V (Intel 845G)? Kanskje det er helt safe å kjøre PC2700 på dette kortet? Eller?

 

mvh

 

André.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-04 13:46, andre_aronsen skrev:

Ja, jeg tror deg når du sier at det fint går an uten så mye miksing og triksing, men på hjemmesiden til asus så står det noe helt annet. Er det da slik at Asus vet at det er støtte for PC3200, men at de bare har testet kortet for bruk med PC2700 og skriver det for å være sikre på å ikke bli saksøkt senere hvis noe går til helvete?


Gjelder det da kanskje også for P4B533-V (Intel 845G)? Kanskje det er helt safe å kjøre PC2700 på dette kortet? Eller?


mvh


André.



 

Jeg vil anta at grunnen er enkelt å greit at PC3200 ikke er en godkjent standard, i motsetning til PC2700. Derfor står det ikke noe om dette i spesifikasjonene til produsenten. Det er full støtte for dette i SIS645DX brikkesettet.

 

 

Så vidt jeg vet, har ikke 845G støtte for disse minnehastighetene ( PC3200 ). Faktisk så støtter ikke dette brikkesettet offisiellt mer enn PC2100, selv om du i bios har en 4/3 mulighet (5/4 ved 133MHz bushastighet). Så det blir det samme med disse kortene som med Asuskortet. Bortsett fra at Asuskortet altså kan kjøre minnet helt opp til DDR400 hastighet.

Lenke til kommentar

Quote:


Så vidt jeg vet, har ikke 845G støtte for disse minnehastighetene ( PC3200 ). Faktisk så støtter ikke dette brikkesettet offisiellt mer enn PC2100, selv om du i bios har en 4/3 mulighet (5/4 ved 133MHz bushastighet). Så det blir det samme med disse kortene som med Asuskortet. Bortsett fra at Asuskortet altså kan kjøre minnet helt opp til DDR400 hastighet.


 

Nei, du har rett; faktisk ingen av Intel-Chipsettene har støtte for høyere enn PC800 og PC2100, selv om flere Hovedkort-Produsenter har integrert støtte for PC1066 og PC2700++. Asus er dog litt tilbakeholdne, jeg tror både Asus og Intel er mye mer forsiktig med å offisiellt støtte helt nye Minnestandarer før de selv har gjennomtestet det ut og inn.

 

Så det vil gå helt udmerket med 1 GB PC2700 sammen med Asus P4B533-V kortet? Jeg har begynnt å helle til at jeg kanskje har mer igjen for kvantitet istedet for raskhet, så lenge man ikke merker så alt for stor forskjell. Jeg kommer uansett ikke drive med spill, derimot MPEG-4-encoding, Java/C++-programmering (Oracle JDeveloper krever noe inne h. mye minne... Brukte det på skolens nye Dell-maskiner med bare 256 ram, og det gikk ganske tregt og krasjet i et kjør. I spesifikasjonene står det også 256 ram som absolutt minimum... Men programmet er superdigg å bruke da, hvis man har nok ram...), endel musikkproduksjon osv. Da er det vel mer fordelaktig med masse ram enn absolutt den raskeste ram-typen, ville jeg tro. (selv med PC2100, kanskje..?).

 

mvh

 

André.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-04 13:31, byggeren skrev:

Det er ikke feil, Asus P4S533 har støtte for DDR400 minne.


Ta en titt på følgende biosbilde:




Skal ikke mye triksing til å sette denne på 4:6.
:grin:
Som resulterer i 133MHz*6/4 = 200MHz.


Dersom FSB på hovedkortet er mellom 100 og 132MHz, har du valget 3:6.


Og dersom du lurer, så er kortet stabilt helt opp til 240MHz minnehastighet. ( 480MHz DDR ).


Hmm, I stand corrected. Det hovedkortet der ser mer og mer interesant ut gitt. :grin: Liker fortsatt ikke at det er SiS da. Liker ikke SiS fra gammelt av. :razz:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...