Gå til innhold

Kjøre 2 OS, Windows XP og Linux Fedora


eiaaa

Anbefalte innlegg

Jeg har en Fujitsu Siemens, og har et lite problem med å kjøre 2 OS. Tror jeg har prøvd alle mulige kombinasjoner, men endte opp med 2 partisjoner, der jeg installerte Linux og Windows annenhver gang, fordi PCen ikke ville boote etter oppsett av Linux. Det kan selvfølgelig være den defaulte boot loaderen til Linux, men jeg vet ikke hvordan jeg kan bytte mellom OSene hvis jeg ikke har den.

 

Kjører WINXP SP1, og Linux Fedora v3.

 

Er det noen som har peil på hvordan jeg kan sette opp både WINXP og Linux på PCen, og samtidig kunne bytte OS enkelt under boot?

 

Akkurat nå har jeg 2 partisjoner, der det hadde vært knall om Linux var installert på den ubrukte :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke helt om jeg fostår problemet, men du har altså to partisjoner. En skal du ha til Windows og en til Linux. Installer Windows på den ene, deretter installerer du Linux (husk å installer GRUB eller LILO) , og da skal hvertfall Fedora installen fikse at bootloaderen legger seg som MBR og du kan velge hvilket OS du vil bruke

Lenke til kommentar

Jeg har _NØYAKTIG_ samme problemet selv: WinXP og Fedora Core 2 på en Bærbar PC. :yes:

 

Installeringen gikk finfint, og alt funker, bortsett fra LILO - bootmanageren som er "default" i Fedora Core 2. Problemet er at partisjonen som LILO ligger på må være "disabled" for at WinXP skal starte.

 

Hvis denne er "enabled", derimot, (bruker fdisk til dette) får jeg opp LILO bootmanageren som gir muligheten til å velge mellom WinXP og FC2. Velger jeg WinXP booter maskinen, men etter noen sekunder får jeg opp blåskjerm og en ettefølgende reboot. Velger jeg FC2 booter maskinen i linux, og alt er såre vel.

 

Får jeg derimot lyst til å boote fra WinXP - må jeg inn i noe config-greier for LILO, slik at WinXP "ligger først på disken". Da booter WinXP igjen, men partisjonen som LILO ligger på blir automatisk "disable". (Detaljene her har jeg glemt, det er faktisk et par måneder siden jeg "ga opp" dette dualboot prosjektet) :(

 

Noen (seriøse) forslag? Og ikke den vanlige regla med 14iss flaming og dOOdE WaREZ WANNAbeeZ ? (Please) :mad:

 

PS: Søk på "dualboot" på forumet her, eventuell på itpro.no - google går også an. Der er det mange tråder som går inn på temaet. Det er et velkjent problem at distroene som baseres på en viss kernel ikke går helt overens med WinXP. Det er skrevet side opp og side ned på bl.a. linux1.no

 

Spør du en linux-guru om hjelp, så er svaret du får RTFM. Hva hjelper det når alt som står der er skrevet på gebrokkent gresk?

 

Til trådstarter:

 

Ellers kan jeg anbefale følgende:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=256011

http://www.ces.clemson.edu/linux/fc2.shtml

 

Lenke til kommentar

Har selv brukt dualboot med lilo flere ganger - da med win 98se, 2000 og mandrake, redhat i forskjellige kombinasjoner, og hadde ingen problemer med det.

 

Har dessverre ikke fått testet XP Pro i dualboot - men regner med at XP er problemet her. Hvordan fungerer LILO uten SP til XP?

 

EDIT: Hva med å disable Systemgjenoppretting i XP?

Endret av tempezzzt
Lenke til kommentar
SP2 er ganske ille ;) Da funker ikke Windows, og det vet vi alle så godt. Men det ordnet seg, installerte winxp på nytt, og fedora rett etterpå. Helt sikkert noen valg jeg tok som var litt på kanten :p

 

Takk for hjelpen!

tull og tøys, sp2 er ikke ille, det er kun en myte som ungene på forumet her har fått for seg. sp2 er en sikkerhetsoppdatering, og sikkerhet er essensielt på er operativsystem - enten det er windows eller linux. det er lite som er mer tullete enn å advare mot sp2.

Lenke til kommentar

hmmm. seriøst? da har garantien min gått ut for lenge sia :p jeg formaterte etter en uke etter at jeg fikk maskina mi jeg. selv kjører jeg og har kjørt Windows XP, Windows 2000 og Slackware 10.0 di trippelboot. dette går finfint. ikke noe problemer her. jeg har da installert Lilo som default bootloader.

Lenke til kommentar
hos enkelte ferdigprodusenter av pc så frafaller garantien ved instalasjon av andre os nn det som fulgte med (windows)

hørte noe slikt om at hvis du hiver linux på en hp maskin så frafalt garantien

Dette hørtes både merkelig og ulovlig ut. Regner med at der er hardware det er snakk om. Det er det 5 års garanti på, siden den anses for å vare enn 5 år. Hvis du overklokker utover anbefalingen sjønner jeg det men ikke ved software-endringer

Lenke til kommentar
hos enkelte ferdigprodusenter av pc så frafaller garantien ved instalasjon av andre os nn det som fulgte med (windows)

hørte noe slikt om at hvis du hiver linux på en hp maskin så frafalt garantien

Dette hørtes både merkelig og ulovlig ut. Regner med at der er hardware det er snakk om. Det er det 5 års garanti på, siden den anses for å vare enn 5 år. Hvis du overklokker utover anbefalingen sjønner jeg det men ikke ved software-endringer

Nei. Det er i så fall fem års reklamasjon. Det er forskjell på garanti og reklamasjon.

 

Har ikke opplevd problemer med dualboot på bærbar. Har brukt XP og RedHat/Slackware/Arch med både lilo og grub. Windows skal inn først, så linux. Har bestandig hatt windows først på disken. Skriver også til bootloaderen til mbr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...