Gå til innhold

Politi og bruk av blålys


chma

Anbefalte innlegg

Husk selv om biler har forkjørsrett har de ikke "påkjørsrett" enhver bilfører skal gjøre det han kan for å unngå en ulykke/kollisjon

Selv om jeg kjører relativt fort så har jeg unngått mange småkrasj fordi jeg ikke ser noen hensikt i å kjøre på noen for å stå på retten.

 

Når det gjelder politi så blir det bråk om de kjører på noen, bare se hvor mye bråk det ble fordi de med god grunn skjøt to ranere som vifta med AG-3....tenk om de skulle kjøre på uskyldige trafikanter...

 

Menmen, når sporer vi av, poenget var uansett at jeg fort kunne skadet ett stykk person i poltibil...2tonn tysk stål inn i sida merker man..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Godt du var våken da :yes:

Når vi først er inne på avsporing; åssen bil har du? 2 tonn og greier.

Ikke min....kjørte fars e-klasse stasjonsvogn...ikke den nye modellen..men den forrige som alle taxiene kjører. Veier 2tonn med oss som satt i forsete...bilen veier litt over 1800. :p Kanskje LITT mye stål i den bilen....

Endret av chma
Lenke til kommentar

Vikeplikt er uansett VIKEPLIKT - utrykning eller ikke.

 

Blålyset/sirene var ikke på, dermed kan ikke du som trafikant vite eller ha forutsetninger for å bedømme om det foregår en utrykning, da det ikke er signalisert noe slikt.

 

Utrykningskjøretøy under utrykning har man selvsagt plikt til å la passere mest mulig uhindret, men de kan ikke dundre inn i en rundkjøring full av trafikk og forvente at alle trafikanter, kjørende som gående, har oppdaget utrykningen, eller at alle trafikanter har plass/anledning til å la utrykningen passere uten hinder. Når utrykningen ikke er signalisert, er det heller ingen utrykning. I en rundkjøring, som er et avansert kryss basert på vikepliktsprinsippet bør dessuten sirene benyttes i tillegg til blålys slik at alle trafikanter blir varslet.

 

Er de ikke under utrykning, skal absolutt alle trafikkregler følges (men det gjør de jo sjelden....)

 

Hadde du truffet politibilen i siden, hadde nok snuten fått seg en artig overraskelse - og skyld i ulykken. Enkelt og greit.

Endret av jendor
Lenke til kommentar
Litt ute på viddene nå, men må spørre likevel.

 

Dersom politiet skal stoppe deg, skal de da bruke blålysene for å signalisere, eller gå amok med fjernlys/1000-metere i grillen?

 

De ville ikke svare selv da jeg kjørte videre i 2-3minutter mens de blinka febrilsk med alt de hadde av hvitt lys. Stoppa med en gang blålysene kom på da.

De gangene jeg har blitt stoppet av politiet (rutinekontroll) så har de skrudd på blålys og et bittelite tut med sirene, og så parkerer de 10-20 meter bak bilen med alt de har av 1000metere og fjernlys. Har ikke mulighet til å se noenting bakover, så plutselig kommer det en politimann og banker på ruta, alt jeg ser er hvitt lys i alle speilene. Hadde ikke sjangs til å se at det kom en politimann opp mot bilen min engang.

Lenke til kommentar

Forbanna politibiler vises jo så dårlig i trafikken at de MÅ jo bruke blålys. Hadde bilene deres vært synlige så hadde det vært bedre både for dem og oss vanlige dødelige trafikanter.

 

Ambulansene holder på å forandre på fargene så de skal vises bedre men de var greie nok synes jeg, det var politiet som skulle gjort det først og fremst :hrm:

Lenke til kommentar
Ambulansene holder på å forandre på fargene så de skal vises bedre men de var greie nok synes jeg, det var politiet som skulle gjort det først og fremst :hrm:

Jeg pleier å få øye på både vanlige og sivile(er visse biler som med sota ruter er veeeldig mistenkelig+vet om et par som du ikke ser er sivile bortsett fra det lille kameraet ved siden av speilet...) uansett.....øynene scanner både med speilet og forover på jakt etter politi... :cool:

Lenke til kommentar

Kjøre normalt ja, jo takk... Her om dagen skulle jeg til byen og det var såpeglatt ute med isete spor og greier, jeg bor i et område det aldri er politi, men akkurat der og da lå det en idiot i 10-15km/t i en lang bratt nedoverbakke (30 sone) og hindret meg nermest i å la bilen få trille ned og bare bruke motorbremsen som jeg bruker å gjøre på sånn føre.

 

Jeg tok han gjenn litt etter litt og da begynnte han å blinke masse med bremselysene sine for han merket at jeg kom nermere, jeg hadde ikke kommet nært nok til å se at det var en politibil engang. (Det var litt mørkt ute enda)

 

Da vi kom ned til flatmark stoppet politiet og lot meg passere, så kjørte de ut på veien gjenn og fulgte etter meg lenge, direkte plagsomt. Skulle vel liksom holde meg under oppsyn :(

 

Har ikke gjort noen noe og ikke fått så mye som en parkeringsbot, men tar jeg gjenn en politibil i nedoverbakke på vanskelig føre så skal man bli forfulgt og kjøre dårligere enn normalt pga at man blir nervøse og ser mer bak enn frem.

 

Hadde jeg gjort noe galt så kunne de vel bare blinket med de forbanna blålysene eller gitt sirenen en runde og stoppet meg.

Endret av Launch
Lenke til kommentar
Gutter, våkne, glem paranoiaen, kjør normalt og scann heller etter pene jenter bak rattet :yes:

Bedre å overse en dame enn å overse en politibil.... ;) Kjører dessuten altfor fort til å få med meg hva som sitter bak rattet i biler jeg møter/kjører forbi. :tease:

 

Tilbake til saken, er litt små sjokkert over hvor til tider dårlig politifolk er til å kjøre bil...en del ser ut som en gjeng kjerringer bak rattet sammenlignet med politi i resten av verden, gjelder jo ikke alle da, men en noen.

Ta feks. Amerikansk Highway Patrol eller Tysk politi...de har hvertfall sikkelige biler som dødlige bare kan glemme å i det hele tatt holde følge med. Kompis som var i tyskland nylig observerte Polizei i ja..BMW...M5...:evil: Sansynligvis helt uten fartssperrer....

Amerikansk politi fikk jeg med meg i ett program(muligens litt gammelt) bla. hadde en og annen Camaro...Corvette motor og minst 350hk :dribble:

 

Du mister liksom litt respekt når du ser og hører politi som blir kjørt fra av Opel Corsa og 15 år gammel mazda 323

Lenke til kommentar
...parkerer de 10-20 meter bak bilen med alt de har av 1000metere og fjernlys. Har ikke mulighet til å se noenting bakover, så plutselig kommer det en politimann og banker på ruta, alt jeg ser er hvitt lys i alle speilene. Hadde ikke sjangs til å se at det kom en politimann opp mot bilen min engang.

Hehe, høres kjent ut det der. Jeg og noen kompiser ble stoppet av en møtende(!) politibil en gang. Den slengte seg midt i veien, og slo på alt som fantes av fjernlys og 1000metere. Alle vi fire i bilen satt og hold hendene foran ansiktet, da det var direkte vondt å se forover. Politiet trodde vi skulle skjule ansiktene våre og det var like før vi ble kommandert ut av bilen :cool:

Lenke til kommentar
Av og til så opptrer de direkte trefikkfarlig og skulle fått det forklart i klartekst.

 

Neste gang jeg blir "trakasert" så skal jeg ta regnr. på bilen de bruker og levere klage + forlange en god forklaring.

Oppfordrer alle andre til å gjøre det samme!

Kanskje derfor de bruker 1000meterne når de stopper folk, umulig å lese regnummer med mindre man er 0,5 meter unna nummerplata og skygger for fjernlysene.

 

Da jeg ble stoppa ble jeg også "forfulgt" i et kvarter eller noe, jeg passet på å kjøre eksemplarisk, men det kan jeg ikke si at politiet gjorde. Så i bakspeilet at de kutta samtlige rundkjøringer og glemte å blinke ut av rundkjøringene. ikke bra :no:

Lenke til kommentar

Sigh, godt vi har forskjellige meninger. Raske biler er tøft nok, men man blir vel ikke akkurat bedre til å kjøre om man har et fartsvidunder med 350 hk en om man har en V70 med 180 hk (jeg vet du ikke mente det direkte slik chma :whistle: )

 

Klar snuten skal/bør følge trafikkreglene. Men jeg for min del synes det er bra de er ute og kontrollerer folk, til og med i trafikken. Om de får treff på ca. 1 av 10 biler de kontrollerer må jo det være bra, f.eks. stjålet bil, promille, narkotika, tjuvgodts etc. etc.. Det synes for meg klart at de må snoke og sjekke en del av oss andre også for å finne noen av disse liksom :hrm:

Lenke til kommentar

Nja, ved rutinemessig sjekk av biler syns jeg de kan kutte ut småpraten mens de venter på svar fra sentralen.

 

Var en politikis som spurte meg hva jeg spiste til middag den dagen, bare for å få tida til å gå :wow: Andre ganger har jeg blitt spurt om hva jeg driver med i fritida, hvor jeg bor, hvilke skolefag jeg liker best osv. nesten som et dårlig stevnemøte

Lenke til kommentar
Sigh, godt vi har forskjellige meninger. Raske biler er tøft nok, men man blir vel ikke akkurat bedre til å kjøre om man har et fartsvidunder med 350 hk en om man har en V70 med 180 hk (jeg vet du ikke mente det direkte slik chma :whistle: )

Nei, mente ikke at man blir bedre av å kjøre bedre biler....

På en annen side, tyskland har litt annerledes fartsgrenser enn oss, men det ville kanskje virket litt preventivt å vite at de har raske nok biler til å følge det meste. Da må riktig nok opplæring følge med...

Problemet er vel litt at Norsk politi ikke skal følge når det går for fort fordi da setter de personen som flykter i fare, blir for dummt at de ikke kan/får lov til å følge..

Lenke til kommentar

§11 i vegtrafikkloven sier følgende: Kongen gir regler om adgang til å fravike det som er fastsatt i eller i medhold av §§ 4, 5, 6, 7, 8 og 9 for fører av utrykningskjøretøy, fører av kjøretøy i polititjeneste osv. Paragrafene det der hennvises til er kort sakt om fart, skiltregler, trafikkregler samt noe som ikke er av betydning.

 

Det vil si at de ikke kan fravike veitrafikklovens §3: Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

 

Ergo, politiet kan fint kjøre uten sirene eller lys om dette kan forsvares som hensynsfullt. Et eks er UP som foretar en fartsmålig. Men at de skal kunne kjøre i full fart inn i et kryss kan ikke forsvares iht fesk §3, med eller uten sirene. § 11 nevner også fører av bil i polititjeneste, som vil si at politiet ikke trenger å være i utrykkning for å bryte enkelte av paragrafene, gitt at dette ikke rammes av §3.

 

For å summere opp litt: Politi trenger hverken bruke sirene eller lys under utrykkning, bare de kjører varsomt, hensynsfullt og aktpågivende. Hva som er det eller ikke går på skjønn og er ikke klart deff. i noen lov.

 

Leben

 

 

Edit: Om man føler seg trakasert av en polititjenestemann, har han plikt til å oppgi sitt tjenestenummer, samt kallesignal for bilen han er med på. (Om han kommer i bil da så klart)

Endret av Leben
Lenke til kommentar
Edit: Om man føler seg trakasert av en polititjenestemann, har han plikt til å oppgi sitt tjenestenummer, samt kallesignal for bilen han er med på. (Om han kommer i bil da så klart)

spør du en polititjenestemann om navn og tjenestenummer, blir vedkommende sur. Det er iallefall min erfaring. Så ikke finn på å spør om slikt dersom du kan snakke deg ut av situasjonen

Lenke til kommentar
Edit: Om man føler seg trakasert av en polititjenestemann, har han plikt til å oppgi sitt tjenestenummer, samt kallesignal for bilen han er med på. (Om han kommer i bil da så klart)

spør du en polititjenestemann om navn og tjenestenummer, blir vedkommende sur. Det er iallefall min erfaring. Så ikke finn på å spør om slikt dersom du kan snakke deg ut av situasjonen

Hvis du er sikker på at du ikke har gjort noe galt så er det ingenting å frykte!

Bare få de overivrige politifolkene til å roe seg kraftig ned uten å gjøre noe provoserende. Be om navn, nr og meld fra. Hvis de lager enda mer bråk så blir det jo bare værst for dem...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...