Gå til innhold

trenger hjelp med kosttilskudd


Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å trene har trent i 3 uker nå!

men jeg trenger hjelp meg kosttilskud og mat

jeg går så fort tom for energi når jeg trener,kan være for at jeg sover altfor lite.jeg har vært inne på www.proteinfabrikken.no og tenkte jeg skulle bestille noe der men jeg har ikke peiling på hva?? kan noen anbefale hva jeg burdte bruke?

 

og når det gjelder mat klarer jeg ikke å spise 6 måltider om dagen, jeg prøver men det blir altid 2-3 feite måltider

hva burdte jeg spise mye??

og noen ekstra tips?

tusen takk for hjelpen da?

 

jeg fant denne julepakke jeg syns den ser helt konge ut burdte jeg bestille den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom det bare er tre uker siden du starte å trene, vil jeg personlig anbefale deg å vente 3 uker til.

 

Det er viktig at kjernemusklene får utviklet seg skikkelig før du begynner å ta proteinpulver eller andre kosttilskudd..

 

Kan godt hende folk er uenig med meg på dette området, men det er iallefall min mening og det er det jeg ble anbefalt da jeg startet å trene. (kjenner en som studere på idrettshøyskolen og som har trent styrke siden 8. klasse på ungdomsskolen)

Lenke til kommentar

For det første, angående måltider. Du bør ha minst 4 måltider for dagen. Dette er for å holde jevn forbrenning og energitilførsel til kroppen gjennom dagen, og er ikke noe problem for de fleste. Frokost, lunsj, middag, kveldsmat. Hvis du i tillegg legger til et par frukter som mellommåltid(er), så er det optimalt.

 

Ellers, så er det ikke bare hvor ofte du spiser, men hva du spiser, og hvor mye. Skal du ned i vekt/fettprosent, må du ha et totalt kaloriunderskudd gjennom dagen. Trener du styrke, og skal opp i vekt (muskler), må du ha et fornuftig kalorioverskudd. Det er viktig å få i seg nok proteiner (meieriprodukter, kjøtt), karbohydrater (brødmat, poteter, pasta osv), essensielle fettsyrer (fisk - tran). Det er også viktig å få forholdet mellom karbohydrater, proteiner og fett til å stemme. Dessuten må du få nok fiber og nødvendige vitaminer og mineraler. Hvis du går fort tom for energi, har du nok spist feil eller for lite. Det er viktig at man en stund før trening spiser matvarer med relativt lav GI (Glykemisk Indeks)-verdi. Dette er en verdi som sier noe om hvor lang tid det tar for kroppen å ta opp energien fra maten du spiser. Jo lavere verdi, jo lengre tid får du energi, og jo bedre holder du ut på treningen. Spiser du mat med mye fiber, senker det den totale GIen for måltidet.

 

Alt kommer an på hvordan du trener, og det er vanskelig å svare mer utdypende uten å vite det.

 

Angående tilskudd; Hvorfor ønsker du å ta det? Det er flere faktorer som spiller inn på om det er "riktig" for deg å ta tilskudd, og jeg er ganske sikker på at du ikke bruk for det. Hvis du ikke har trent noe særlig tidligere, eller at det er lenge siden sist, så vil jeg tro at du ikke har kommet opp til din maksimale treningskapasitet. Det tar tid før man får opp treningstoleranse, får opp den fysiske formen, forbereder muskelfibrene for tunge vekter osv. Før du eventuelt kjøper proteintilskudd eller lignende, må du få orden på det vanlige kostholdet. Det er i bunn og grunn dét som er det viktigste. Tilskudd er, som navnet sier, kun noe som skal komme i tillegg.

 

Kosttilskudd som kan være aktuelle:

  • Tran: Vel.. Tran regnes vel ikke vanligvis som et kosttilskudd, men Tran eller tilsvarende produkter er veldig greit, i og med at man valigvis ikke får nok essensielle fettsyrer gjennom vanlig kosthold
  • Proteintilskudd: Dette er det vanligste og mest grunnleggende tilskuddet. Hvis du trener styrke, og har problemer med å få i deg nok proteiner via vanlig kost, kan proteintilskuddet være til hjelp. Det er proteinet, i form av aminosyrer, er "byggestenene" i muskulaturen.
  • Måltidserstattere: Hvis du ikke får nok energi i løpet av dagen, og ikke har tid til nok måltider, kan måltidserstattere være aktuelt. Disse skal inneholde et optimalt forhold mellom proteier, karbohydrater, essensielle fettsyrer, mineraler og vitaminer, og skal kunne erstatte vanlige måltider.

Disse forutsetter alle at du vet hva du driver med, hva du mangler, og hva kroppen trenger.

 

Edit:

Er enig med Kenny, hvis du skal begynne med tilskudd, bør du vente en stund. Hvis du presterer, og ikke møter veggen, uten tilskudd - så kan du fordelsmessig vente. Alt til riktig tid.

 

Økonomi kan vel også spille inn. Ser at du er 16 år, og har vel ikke all verden med penger, og tilskudd blir dyrt i lengden. Jeg er 16 selv, og kan ikke si at jeg har alt for mye å rutte med.

 

Edit2: Dårlig formulering.

Endret av bhsand
Lenke til kommentar
Trener du styrke, og skal opp i vekt (muskler), må du ha et fornuftig kalorioverskudd. Det er viktig å få i seg nok proteiner (meieriprodukter, kjøtt)

Hvitt kjøtt, that is. 75% av alt storfekjøtt, inneholder et stoff som brukes til å syntetisk framstille østrogen, og da sier det seg selv at dette stoffet kan gi menn feminine trekk, faktisk er små doser nok til det.

 

For mye rødt kjøtt generellt, kan fucke opp fordøyelsessystemet. Dessuten har rødt kjøtt dårlig proteinkvalitet, og er fullt av antibiotika som dyret fikk da det var i live.

Lenke til kommentar

jeg trener styrke 4-5ganger i uka, men jeg har noen kg jeg må få av meg først

 

det jeg skal gjøre er å skrive en "loggbok" på alt jeg spiser da blir det så mye enklere, da kan jeg se hva og hvor mye jeg spiser

 

men jeg hakke peiling på hvor mye protein og sånn jeg får i meg

det jeg pleier å spise er grov brød.tunnfisk.makrell i tomat,ost,ris,havregryn,grandis :blush: ,kornblanding, kylling og elsker grønnsaker :love: jeg spiser mye sunt mat men det er mye potetgull og brus men skal kutte det.

og jeg bruker tran tabletter.

 

jeg har vært mye innom iform.no osv og sett på treningsdagboker og alle bruker proteingreier det er derfor jeg også har lyst på det :blush: så dere syns jeg skal vente med kosttilskudd?

Lenke til kommentar
jeg har vært mye innom iform.no osv og sett på treningsdagboker og alle bruker proteingreier det er derfor jeg også har lyst på det :blush: så dere syns jeg skal vente med kosttilskudd?

 

Vel, slike behov er veldig individuelle, og henger (som sagt) sammen med hvor mye, og hva du ellers spiser. Derfor er ikke hva "alle andre" bruker nødvendigvis så relevant.

 

Hvis du skal ned noen kilo først, så skal du først og fremst ha et generelt kaloriunderskudd. Det kan være greit å bli "ferdig" med dette først. I denne perioden er det viktig at du trener en del forbrenningstrening. Når du har kommet ned så mye som du ønsker, må du over på et riktig kalorioverskudd, og du kan evt. da vurdere om du trenger proteinshaker. Det er verdt å merke seg at muskler veier mer enn fett, og hvis du trener styrke 4-5 ganger i uken, utjevner dette gjerne et eventuelt fettap.

 

Så, ja, jeg anbefaler deg å vente en stund ihvertfall. Se det an etterhvert, spør gjerne folk du kjenner som har peiling, og vurder behovet. Kan dessuten være mye nyttig lesestoff om kosthold og trening, som kan hjelpe deg langt på vei, på nettet. Kildekritikk er viktig, for det er sikkert dobbelt så mye som er rent BS.

 

men jeg hakke peiling på hvor mye protein og sånn jeg får i meg

det jeg pleier å spise er grov brød.tunnfisk.makrell i tomat,ost,ris,havregryn,grandis :blush: ,kornblanding, kylling og elsker grønnsaker :love: jeg spiser mye sunt mat men det er mye potetgull og brus men skal kutte det.

 

Hvis du vil finne ut hvor mye proteiner du spiser, kan du f.eks. regne det ut fra en næringstabell.

 

Du spiser tilsynelatende mye bra mat, så lenge du ikke har et par kilo sukker på havregrynet, og spiser grandis hver dag. Snacks inneholder ofte mye salt, og har mye fettet fett, som ikke er bra. Lettbrus kan du gjerne drikke mye av, uten at det har innvirkning på kosten, men tennene derimot.. ;)

Lenke til kommentar
Trener du styrke, og skal opp i vekt (muskler), må du ha et fornuftig kalorioverskudd. Det er viktig å få i seg nok proteiner (meieriprodukter, kjøtt)

Hvitt kjøtt, that is. 75% av alt storfekjøtt, inneholder et stoff som brukes til å syntetisk framstille østrogen, og da sier det seg selv at dette stoffet kan gi menn feminine trekk, faktisk er små doser nok til det.

 

For mye rødt kjøtt generellt, kan fucke opp fordøyelsessystemet. Dessuten har rødt kjøtt dårlig proteinkvalitet, og er fullt av antibiotika som dyret fikk da det var i live.

har sagt før at det hadde vært fint om du kunne backe opp det med hormonene.

syns selv det høres rart ut, østrogen er ikke noe positivt for muskeloppbyggignen til kjøttfe, tvert imot. og antibiotika i kjøtt tror jeg ikke er noe problem i norge, i eu derimot kan det være slik.

og det har seg slik at biff har like god biologisk verdi som kyllingkjøtt, altså vil kroppen kunne oppta og utnytte proteinene akkurat likebra. men hvitt kjøtt er uansett et sunnere alternativ, pga mindre fett.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Trener du styrke, og skal opp i vekt (muskler), må du ha et fornuftig kalorioverskudd. Det er viktig å få i seg nok proteiner (meieriprodukter, kjøtt)

Hvitt kjøtt, that is. 75% av alt storfekjøtt, inneholder et stoff som brukes til å syntetisk framstille østrogen, og da sier det seg selv at dette stoffet kan gi menn feminine trekk, faktisk er små doser nok til det.

 

For mye rødt kjøtt generellt, kan fucke opp fordøyelsessystemet. Dessuten har rødt kjøtt dårlig proteinkvalitet, og er fullt av antibiotika som dyret fikk da det var i live.

har sagt før at det hadde vært fint om du kunne backe opp det med hormonene.

syns selv det høres rart ut, østrogen er ikke noe positivt for muskeloppbyggignen til kjøttfe, tvert imot. og antibiotika i kjøtt tror jeg ikke er noe problem i norge, i eu derimot kan det være slik.

og det har seg slik at biff har like god biologisk verdi som kyllingkjøtt, altså vil kroppen kunne oppta og utnytte proteinene akkurat likebra. men hvitt kjøtt er uansett et sunnere alternativ, pga mindre fett.

At storfekjøtt ikke er lurt å spise for mye av, har bodybuilderene visst siden 50-tallet. Dette med østrogen er hentet fra boken "keys to the inner universe". Selv om Bill Pearl var vegetarianer av prinsipp, er det mange bodybuildere som har blitt det etter han. Greit nok, man skifter ikke kjønn av å spise storfekjøtt, men mange overvektige amerikanere har lite muskelmasse p.g.a storfekjøtt. Det er m.a.o storfekjøtt som har skylden for at pæreform har blitt en trend... Man blir riktig nok mer feminin av å spise rein østrogen, enn stilbestrolen som er i stofekjøtt, så i minimale doser har stilbestrol ingen virkning. :thumbdown:

 

Jeg tviler sterkt på at biff har like høy biologisk verdi som kyllingkjøtt. Bodybuilderene og vektløfterene (sistnevnte gir faen i fettprosenten), foretrekker hvitt kjøtt. Det som har høyest biologisk verdi er myse (som er "restavfall" etter ysting, eller lignende) etterfulgt av soya, derfor er mesteparten av alt proteinisolat laget av det.

Endret av superseven
Lenke til kommentar
Jeg tviler sterkt på at biff har like høy biologisk verdi som kyllingkjøtt. Bodybuilderene og vektløfterene (sistnevnte gir faen i fettprosenten),

De gir faen i fettprosenten? Det stemmer ikke..

 

De sørger for å ha en relativt HØY fettprosent, og det fordi kroppen da klarer å løfte mere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...