Gå til innhold

Hjelp til ny PC socket 939.


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg skal kjøpe ny maskin på rundt 10-11k. Er det noen som har noen konstruktive tanker rundt dette oppsettet?:

 

Oppgraderingspakke AMD Athlon64 3500+ Socket 939, MSI K8N NEO2, 1024MB: 4.675,-Komplett.no:

 

-300871 - AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz Socket 939, 512KB cache, BOXED

 

-118498 - TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 DDR DIMMs

 

-300872 - MSI K8N NEO2 Platinum-54G hovedkort S939 nForce3 256GB,SATA,GbLAN,ATX,Dual-CH DDR

 

-303162 - NN Antistatisk Armlänk 1.8 meter BW-106BL-L4

 

 

Pluss "tilbehør" til oppgraderingspakken:

 

-NEC DVD recorder ND-3500A IDE Sort Bulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer). 595,- Komplett.no

 

-Antec Sonata Miditower, Svart m/380W Strømforsyning. 1.295,- Komplett.no

 

-Seagate Barracuda 7200.7 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM. 995,- Komplett.no

 

-MSI GeForce 6800GT 256MB GDDR3 AGP, NX6800GT-TD256, DVI/TV-Out, Retail 3.579,- Komplett.no

 

 

Skjerm, tastatur og mus har jeg fra før. Alt kan fås hos Komplett. Ikke alltid billigst, men enkelt å få alt fra samme sted, pga både frakt og at jeg vil ha dette før jul. Ikke tid å vente på nforce4.

Jeg vet at lignende tråder er oppe og går, men de trekker som regel ut. Så nybegynnere som meg blir fort forvirra av alle de ulike meningene.

 

Takker for svar! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ydmyk bønn om hjelp til dere datakyndige:

Kan noen hjelpe meg?!?

 

Tror dere dette oppsettet vil vare en stund fremover?

Er grafikkortet bra nok? Ev. alternativer?

 

Er kabinettet greit nok med den PSU'en? Ønsker et diskret og svart kabinett.

 

Hilsen en novise. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Ser ut som et veldig bra oppsett. Har dog hørt mye negativt om a64 og Twinmos. Hadde selv gått for corsair value series. Hvis du skal kjøpe Antec Sonata, sjekk ut om PSU er av de nye fra Antec. Antec har nemlig skrudd opp ampere på sine PSU'er nylig, nettopp fordi a64 system er glad i over 20A på 12V railen.

Tror 380W skal ha 24A på 12V (de nye)

Ellers er det knall oppsett :thumbup:

Lenke til kommentar

er helt enig i oppsettet ditt... har nogenlunde samme oppsett...

 

bytt til

HK: EPOX 9NDA3+ til 1079,-@komplett

RAM: OCZ 1024MB E.B. Dual Ch. (CL 2,5-3-2-8) til 1995,-@netshop, som jeg har selv... har hatt litt problemer med de, men det er sikkert bare noe jeg innbiller meg... er egentlig veldig fornøyd med de...

GPU: gjør som du vil.... (hilsen ati-fanboi) :p

Kabinett: H600B m/350W PSU (F/S) til 795,-@netshop. kompisen min kjøpte seg den, og han er veeeldig fornøyd...

CPU: bytt til "winchester" 3500+, den bruker bare mindre strøm og dermed blir det mindre varme, som gjør til at det blir en mindre bråkete pc... (for å dra det litt langt) ;)

HD: har akkurat den samme selv... er veldig fornøyd!!

DVD-RW: har den også... er en veldig bra dvd spiller/brenner... :)

 

totalt sett en 5-800 kr dyrere tenker jeg...

 

MvH Daniel

Endret av colakork
Lenke til kommentar

Siden du legger deg på 64bit hylla, så vil jeg anbefale å påkoste deg et slikt

..husk da å kjøpe grafikkortet med pci-ekspress sokkel.

Da kan du putte inn ett 6600 kort til når ytelsen begynner å irritere. (ikke alle 6600gt kort har SLI, gå for MSI eller ASUS)

Jeg har bestilt et slikt oppsett, og jeg kan nesten ikke vente.

Dette HKet har dessuten alt du trenger og mere til. Bla NOX, der hovedkortet på herlig vis overklokker systemet automatisk når den merker at systemet blir presset.

 

Lykke til uansett valg.

Lenke til kommentar
Siden du legger deg på 64bit hylla, så vil jeg anbefale å påkoste deg et slikt

..husk da å kjøpe grafikkortet med pci-ekspress sokkel.

Da kan du putte inn ett 6600 kort til når ytelsen begynner å irritere. (ikke alle 6600gt kort har SLI, gå for MSI eller ASUS)

Jeg har bestilt et slikt oppsett, og jeg kan nesten ikke vente.

Dette HKet har dessuten alt du trenger og mere til. Bla NOX, der hovedkortet på herlig vis overklokker systemet automatisk når den merker at systemet blir presset.

 

Lykke til uansett valg.

Han har allerede påpekt at han ikke har tid til å vente. De hovedkortene vil ikke komme før godt ut i januar antageligvis....

Ved å kjøpe det systemet han har satt opp nå, så vil han ikke ha noe behov for å endre noe på laang tid. På den tiden har det sikkert kommet noe annet som er nytt og bedre osv...

Lenke til kommentar

Takk for råd og tips så langt! Setter veldig pris på tilbakemeldingene. :thumbup:

 

Her er et foreløpig utkast. Har kun endret minnet. Ønsker helst å kjøpe fra en butikk (tilfeldigvis Komplett i dette tilfellet), og jeg må bestille det i løpet av denne uka. Kan desverre ikke vente på nForce4-kortene. Virker dette greit, og følger nødvendige kabler med? Tråder som denne er veldig nyttige for oss som er ferske PC-byggere.

 

1. Prosessor:

AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz Socket 939, 512KB cache, BOXED

Varenr.: 300871 Pris: 2.190,- Komplett.no

 

2. Minne:

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB

Varenr.: 118737 Pris: 1.445,- Komplett.no

 

3. Hovedkort:

MSI K8N NEO2 Platinum-54G Hovedkort S939 nForce3 250Ultra,SATA,GbLAN,ATX,Dual-DDR

Varenr.: 300872 Pris: 1.149,- Komplett.no

 

4. Harddisk:

Seagate Barracuda 7200.7 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

Varenr.: 123996 Pris: 995,- Komplett.no

 

5. Kabinett:

Antec Sonata Miditower, Svart m/380W Strømforsyning

Varenr.: 304324 Pris: 1.294,99 Komplett.no

 

6. Grafikkort:

MSI GeForce 6800GT 256MB GDDR3 AGP, NX6800GT-TD256, DVI/TV-Out, Retail

Varenr.: 300895 Pris: 3.579,- Komplett.no

 

7. DVD-brenner:

NEC DVD recorder ND-3500A IDE Sort Bulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

Varenr.: 301942 Pris: 595,- Komplett.no

 

8. Floppydisk:

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort Floppydisk Intern

Varenr.: 114711 Pris: 136,5 Komplett.no

 

TOTALT: kr 11384.49

 

Venter litt til med å bestille, i tilfelle det er flere tips. :yes:

Endret av TryD
Lenke til kommentar
Takk for råd og tips så langt! Setter veldig pris på tilbakemeldingene. :thumbup:

 

Her er et foreløpig utkast. Har kun endret minnet. Ønsker helst å kjøpe fra en butikk (tilfeldigvis Komplett i dette tilfellet), og jeg må bestille det i løpet av denne uka. Kan desverre ikke vente på nForce4-kortene. Virker dette greit, og følger nødvendige kabler med? Tråder som denne er veldig nyttige for oss som er ferske PC-byggere.

 

1. Prosessor:

AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz Socket 939, 512KB cache, BOXED

Varenr.: 300871 Pris: 2.190,- Komplett.no

 

2. Minne:

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB

Varenr.: 118737 Pris: 1.445,- Komplett.no

 

3. Hovedkort:

MSI K8N NEO2 Platinum-54G Hovedkort S939 nForce3 250Ultra,SATA,GbLAN,ATX,Dual-DDR

Varenr.: 300872 Pris: 1.149,- Komplett.no

 

4. Harddisk:

Seagate Barracuda 7200.7 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

Varenr.: 123996 Pris: 995,- Komplett.no

 

5. Kabinett:

Antec Sonata Miditower, Svart m/380W Strømforsyning

Varenr.: 304324 Pris: 1.294,99 Komplett.no

 

6. Grafikkort:

MSI GeForce 6800GT 256MB GDDR3 AGP, NX6800GT-TD256, DVI/TV-Out, Retail

Varenr.: 300895 Pris: 3.579,- Komplett.no

 

7. DVD-brenner:

NEC DVD recorder ND-3500A IDE Sort Bulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

Varenr.: 301942 Pris: 595,- Komplett.no

 

8. Floppydisk:

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort Floppydisk Intern

Varenr.: 114711 Pris: 136,5 Komplett.no

 

TOTALT: kr 11384.49

 

Venter litt til med å bestille, i tilfelle det er flere tips. :yes:

Du trenger ingen tips eller anbefalinger, overhodet!

Er jo meget bra. Holder lenge og kan klokkes mye når det blir nødvendig. Hva mer kan du ønske?;)

Lenke til kommentar

ikke kjøp deg value brikker... de skal være ganske "dårligere" enn f.eks. èn OCZ E.L. 512MB brikke, eller noe av corsair eller geil osv osv, men ikke kjøp deg value...

 

ser det er twomatched, kjøp nå heller en 512MB brikke... er jo billigere...

og bruk de pengene du da sparer på blant annet kabinettet jeg foreslo (det har fått veeeldig mye skryt +bra PSU!!)... gjør jo ingenting om du bestiller fra to forskjellige nettbutikker gjør det vel? så lenge man sparer i forhold til utgiften frakt, hadde hvertfall jeg gjort det...sparer deg selv 400,- i ram og 500,- i kabinett... begge hos netshop, men skal ikke pushe på deg noen ting jeg...

 

MvH Daniel

 

EDIT: dette er nå hvertfall min mening...

Endret av colakork
Lenke til kommentar
ikke kjøp deg value brikker... de skal være ganske "dårligere" enn f.eks. èn OCZ E.L. 512MB brikke, eller noe av corsair eller geil osv osv, men ikke kjøp deg value...

 

ser det er twomatched, kjøp nå heller en 512MB brikke... er jo billigere...

og bruk de pengene du da sparer på blant annet kabinettet jeg foreslo (det har fått veeeldig mye skryt +bra PSU!!)... gjør jo ingenting om du bestiller fra to forskjellige nettbutikker gjør det vel? så lenge man sparer i forhold til utgiften frakt, hadde hvertfall jeg gjort det...sparer deg selv 400,- i ram og 500,- i kabinett... begge hos netshop, men skal ikke pushe på deg noen ting jeg...

 

MvH Daniel

 

EDIT: dette er nå hvertfall min mening...

Altså, èn 512 brikke er ikke bedre enn to. De Corsair Value brikkene er helt greie, og man merker strengt tatt ikke stor forskjell i det daglige bruk fra de dyreste brikkene med strammere timings. Jeg mener de dyre prisene rett og slett ikke verdt det, men mindre du har tenkt på å overklokke en del.

Angående Kabinett og PSU. Antec er kjent for å lage veldig gode PSU'er, og har vunnet en rekke priser for bla Truepower serien deres.

Mener det oppsettet han har lagt seg på gir mye ytelse i forhold til pris :thumbup:

Lenke til kommentar

Takk for bra tilbakemeldinger (dette gjelder også dere som kommer med helt andre alternativer) :yes:

 

Ok... skal vi se:

Hvis jeg velger dette minnet i stedet:

 

Corsair TWINX1024-3200C2 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200C2 DIMMs

kr 1.749 på Komplett.

 

Angående kabinettet, så tror jeg at jeg velger Antec Sonata pga:

- 120 mm vifte. Mye bedre forhold mellom viftebladlengde og diameter på viftemotor enn på mindre vifter. Det betyr mer luft for færre omdreininger, bedre lufting og mindre støy.

-støydempingsevnen.

-design og utseende. Stillig.

-diskrèt størrelse.

 

Så det eneste jeg er i tvil om nå er:

1. Oppgradering av minnet. Hvilke corsair-modell blir det?

2. PSU'en på kabinettet. 380 watt. Duger den til vanlig spilling, musikk og film?

Har jo hørt at man bør velge minst 400 watt.

3. Er det mulig å bytte ut PSU'en seinere, kanskje?

 

Avgjørelsens time nærmer seg.

Lenke til kommentar

i forhold til sli, ja du burde da kjøpe deg "ordentlige" 400W, men med et holder vel egentlig 300W lange baner ("ordentlige" altså)... :p

 

gjør som du vil på minne-delen... er kanskje like greit å kutte litt på krava når det gjelder der... er jo mye penger å spare, som du kan bruke på skjerm eller andre ting i nær framtid... ;)

 

gå for value settet du.. er vel like så greit... :yes: og invester heller i "winchester"... (hvis komplett har den da... :p )

MvH Daniel

Lenke til kommentar

Det er viktig med en del watt ja, men ampere på 12V er også blitt veldig viktig med a64 systemer. Den integrerte minnekontrollern til CPU trekker mye kraft fra 12V railen. Når man i tillegg skal ha high end skjermkort osv, så blir det en del.

Sjekk bla her.

Det blir anbefalt på det offisielle MSI forumet å ha minst 24A på 12V.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...