Gå til innhold

PvE- eller PvP-server, hva er forskjellen?


Anbefalte innlegg

Det er ingenting du kan gjøre på PvP som du ikke kan gjøre på PvE (eller motsatt). Du kan imidlertid gjøre mer av noe, og mindre av noe annet. På PvE kan du gjøre mer av quests, utforskning og jakt på mobs, mens du på PvP kan (og må) gjøre mer av PvP.

Det er jo bare tøv - du kan vel ikke gjøre MER kav quests, utforskning og jakting på mobs i PvE enn PvP? Du kan vel gjøre like begge av det på begge serverne. Og man MÅ ikke utøfre PvP på PvP servern om man ikke vil - da kan man jo bare stikke unna. Men i PvP har du valget når som helst. Det er jo ikke sånn at alle flyr rundt å slakter hverandre "on sight" - Da burde du vel heller prøve PvP serveren og spille deg opp en char der for å se hvordan det er. Jeg har hvertfall gjort det med PvE serveren.

Tøv? Du kan gjøre de samme questene, men du kan ikke dedikere deg til dem i samme grad. Det er ikke bare å stikke av hvis det kommer en gruppe med folk som føler for å angripe. En liten root og du sitter i saksa. At du fremstiller det som at det er på PvP-servere du har valget er litt rart. Du kan prøve å stikke av hvis noen kommer, selvsagt, men det er også omtrent så langt friheten strekker seg. Du har full frihet til å velge PvP når du vil på PvE-server også, så det er ikke eksklusivt for PvP på noen måte. Kanskje du må flytte litt mer på deg på PvE riktignok, men det synes jeg er en liten pris å betale. Når battlegrounds kommer ser det dessuten ut til å by på langt mer interessant PvP enn hva vi kan spille (uavhengig av server) i dag. Battlegrounds kommer på begge servertyper. Selv før den tid føler jeg faktisk at PvE gir meg det nærmeste av "både i pose og sekk", men når Battlegrounds kommer blir jeg helt sikkert ofte å se der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På PvP serverne må du ha øyne i nakken, du kan ikke ta deg et 5-minutt uten å logge av eller gjemme deg, og du må ha ei festblære som en gud -> å gå på do = dau kar.

 

På PvE kan du ta et roligere tempo, utforske mer uten å ha øyne i nakken (ok, du må nok se deg godt om slik at ingen monstre sniker opp og tar deg), og ta deg 5-10 minutt pause uten at din karakter blir røvtuska av en spiller fra motsatt faksjon.

 

Vet jeg har et snodig perspektiv. Hehe.

Lenke til kommentar

for de som trenger mere info om dette burde dere vurdere å lese Gamespy (jadda gs er tvilsomt) sin wow-a-minute blog, den er tidvis skøy. Den gir også et bilde av hvordan ting funker, de siste par dagene har de tatt for seg spilling på pvp- servere (kan hende de har gjort det hele tiden, men jeg følger bare delvis med) og de tre eller var det fire skribentene

 

WoW-Blog

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Spill på pvp server hvis:

 

Du er hardcore spiller og spiller 12 timer ++ hver dag.

Er med i et stort elite guild.(Heter du Ivar, jobber på lager, er 16 år, så glem å lage et stort elite guild)

Du liker å grinde

Liker å bli drept bakfra av en som er 20 lvls høyere enn deg, akkurat når du er i ferd med å fullføre en quest som du har brukt 3 timer på. (Han som drepte deg og er 20 lvl høyere dreper deg 10 ganger til når du resser.)

Liker å bli drept 20 ganger på rad med en gang du kommer inn i contested zone(ja det kommer til å være lvl 60 characters etter en drøy uke, nei det blir ikke deg..)

Liker Battlenetkiddies

Liker å bli drept på et sadomasochistisk vis i Stranglethorn Vale og Booty Bay om og om igjen

Og nei, du får ikke sett hvordan det er ved å spille final beta, du kommer ikke til å bli høyt nok level, les US forums og forums på worldofwar.net

Flere spillere i elite guilds har forlatt pga gankingen, og over til pve server.

----------------------------------------------------------------

 

Spill på PvE server hvis du liker:

 

Utforske, queste, raide uten å bekymre deg for gankers(det er ingen ære på pvp server, det kommer heller ikke til å bli dishonor for ganking, men honor for honorable kill(bekreftet av Blizzard).

Et hyggelig miljø

PvP raiding i stor skala(ja det er plenty på PvE serveren, hva tror du forresten alle gjør når de er lvl 60?) Har raidet masse på closed beta server fra lvl 15. Og ja, jeg er alltid pvp marked når jeg raider.

PvE raiding i stor skala

PvP på battlegrounds

PvP på Arenas

Masse PvE utfordringer, Onyxia osv

 

Og ja jeg var utrolig pro pvp før jeg kom inn i europe closed beta fra starten.

 

Cheers :p

Lenke til kommentar

vel... mye feil der.. hører ut som pvp er noe dritt fra deg...

for det første PvP har ALT det samma raids/utfordringer som onyxia, hvorfor er ikke pvp et godt miljø? det blir bedre.. pga du må spille med folk i contested..

Battlenetkiddies blir det iallfall like mange av ved pve serverne.

 

PvP servere er for folk som liker spenningen i spill, litt farefullt.

Ingenting slår å løpe som faen fra en som er 20 lvler over deg :D

 

please ikke si masse ting bad om pvp som blizzard hadde sagt det.. greit at DU mener det, men du gjør hele pvp greia til noe BAD.

 

Etter min mening har PvP servern mere realitet i selve WoW etter hvordan de andre warcraft serverne er...

PvP har ALT som PvE serverne ++

Lenke til kommentar

hmm, ja jeg mener dette, men det er basert på egne erfaringer, fra venner som har spilt til lvl 60 på US closed pvp server, og fra folk jeg både kjenner og ikke kjenner som spiller i US nå. Så feil er det vel ikke. Jeg liker pvp godt selv, men liker det best når det er jevne odds. Det er det aldri på pvp server. Hvis ikke motstanderen er i flertall eller er høyere i lvl så stikker han alltid av. Det er litt som diverse bokstav gjenger i hovedstaden. :mad:

 

her er noen interessant linker:

 

http://www.rpgforums.net/showthread.php?t=293220

 

http://www.rpgforums.net/showthread.php?t=287668

 

http://forums.worldofwarcraft.com/thread.a...mp=1#post411194

 

http://forums.worldofwarcraft.com/thread.a...&tmp=1#post3600

 

http://forums.worldofwarcraft.com/thread.a...&tmp=1#post2722

 

 

 

Og til slutt en advarsel hehehe:

 

http://forums.worldofwarcraft.com/thread.a...mp=1#post380407

 

:!:

Endret av Falconetti
Lenke til kommentar
PvP virker best. Det vare vel et slags PvP is Diablo 2?

Sammenlign for all del ikke WoW med Diablo eller Warcraft. Det foregår i samme verden som sistnevnte, men det er i bunn og grunn alt. Sier ikke at du tror noe annet, men det virker som om en del gjør det. All sammenligning bør gjøres mot andre MMORPGs (EQ, EQ2, DAoC, SWG osv osv).

Lenke til kommentar

dere snakker om hva dere skal gjøre etter dere har nådd lvl 60.. er det den høyeste levelen? en grense altså? I så fall hvor lang tid tar det å bli lvl 60? :dontgetit:

 

velger nok PvE jeg, da kan jeg stole mye mer på de andre jeg spiller med :)

 

RP (roleplaying) er vel akkurat det samme som PvE, men det blir lagt mer vekt på å oppføre seg som characteren du spiller med. Liker man å snakke med andre og være sosial, så er RP servere best.

Lenke til kommentar
dere snakker om hva dere skal gjøre etter dere har nådd lvl 60.. er det den høyeste levelen? en grense altså? I så fall hvor lang tid tar det å bli lvl 60? :dontgetit:

 

velger nok PvE jeg, da kan jeg stole mye mer på de andre jeg spiller med :)

 

RP (roleplaying) er vel akkurat det samme som PvE, men det blir lagt mer vekt på å oppføre seg som characteren du spiller med. Liker man å snakke med andre og være sosial, så er RP servere best.

:p På RP serverne så har man ikke lov til å feks si: lvl 6 mage lfg kill crag boars.

 

Da må du snakke like svulstig som Ari Behn: Come my brethrens and help me slay the foul beasts in the valley of boars!

 

Du kan heller ikke si oom(out of mana). Du må si:

 

"Wait for me knights of the cheap valor, defenders of the missing crown, and the keepers of the lost faith! I need to regain my strenght before we can venture forth!"

 

Du kan heller aldri si at har spist kjøttkaker til middag, eller spørre noen om hva de skal i helgen. Utsagn som afk, omw, eller brb er også bannlyst. og name policy vil bli håndhevet mye strengere...

 

 

Her er forresten en god grunn til å spille vanlig pve hvis man ikke liker å rollespille:

 

http://www.worldofwarcraft.com/pvp/battlegrounds.html

 

:p

Lenke til kommentar

Jeg kommer mest sannsynlig til å lage char på en PvP server.

 

Det eneste jeg hater med PvE er som sagt personer som står utenfor en kamp og ikke gjør noenting. Ok, det blir kanskje mer rettferdig og "balansert" forutsatt at de som kjemper har tilsvarende lvl osv, men jeg føler at det ødelegger hele "rollespill" faktoren rundt Horde vs Alliance. Det blir da mer som spiller mot spiller, gruppe mot gruppe, guild mot guild osv.

 

En ting jeg liker veldig med PvP servere er at det tvinger folk til til å gå sammen i grupper for å queste. Samt skaper det bedre sammarbeid når fienden kommer på besøk og folk sammarbeider for å presse fienden tilbake. Etterhvert vil det også bli mulig å kontrollere gravstedene. De du dreper må da ta en lengre gåtur for å komme seg tilbake og gjenopplive seg. Jeg tror uansett at det blir mindre "ganking" etterhvert som folk etablerer seg.

 

Med tanke på at min hoved char vil være en Rogue som lister seg rundt i Stealth modus tviler jeg på at mange vil være flagget for PvP uansett. Dette igjen ødelegger den største fordelen med Rogue - å være usynlig

 

Det jeg ikke liker med PvP servere er at det virker som det er utrolig mye syting banning og generell uhøflighet: Oh noes, A paladin just p4wned me!! OMGWTF!!!! NERF NERF!!!111!. Dette er ting jeg helst kunne vært foruten. Det er ALTFOR mange som har fått låne kredittkortet til mamma.... Håper og forventer at dette vil bedre seg etter tid.

 

Jeg finner mer utfordring på en PvP server. Om det så gjør at jeg blir ganket på vei opp til lvl 60 driter jeg loddrett i. Det er først ved lvl 60 at spillet begynner. Og igjen er det alltid litt spennende å vite at du når som helst kan være offer for et snikangrep :)

Endret av Zlash
Lenke til kommentar

Nå koker det over. Kom ca. 50+ Alliance-folk(lvl25+) til Tirisfal Glades og dreper alt som beveger på seg. Vi har jo 0 sjanse. Jeg gikk for å ta zeppeliner til Orgrimmar, men de viser 0 nåde og dreper meg to ganger mens jeg venter på zeppelineren. Veldig hyggelig å måtte hjemme seg inni bygninger hver gang det kommer et raid som skal ganke lowbies.

 

Edit: Dette var altså PvP.

post-172-1104021472_thumb.jpg

Endret av CobraM
Lenke til kommentar
Det eneste jeg hater med PvE er som sagt personer som står utenfor en kamp og ikke gjør noenting. Ok, det blir kanskje mer rettferdig og "balansert" forutsatt at de som kjemper har tilsvarende lvl osv, men jeg føler at det ødelegger hele "rollespill" faktoren rundt Horde vs Alliance. Det blir da mer som spiller mot spiller, gruppe mot gruppe, guild mot guild osv.

Ofte identisk situasjon på PvP-server, da raids ofte går mot byer som ligger i områdene fineden kontrollerer. Her får du ikke angrepet de som ikke vil. I omstridte områder kan du imidlertid få "gleden" av å drepe forsvarsløse. Jeg finner over hodet ingen glede i det, men om man gjør det så er jo selvsagt PvP et greit valg.

Lenke til kommentar

Det med å drepe forsvarsløse blir ikke so populært da..blizzard har vel eller skal innføre honor prinsipp eller hva det heter..

men alikvel, jeg hadde ikke dengt folk med mye lavere level uten at de først prøvde seg mot meg..hehe..nok av sånne folk :p

 

mange skriveleifa.. :p

Endret av Mandarb
Lenke til kommentar
Det eneste jeg hater med PvE er som sagt personer som står utenfor en kamp og ikke gjør noenting. Ok, det blir kanskje mer rettferdig og "balansert" forutsatt at de som kjemper har tilsvarende lvl osv, men jeg føler at det ødelegger hele "rollespill" faktoren rundt Horde vs Alliance. Det blir da mer som spiller mot spiller, gruppe mot gruppe, guild mot guild osv.

Ofte identisk situasjon på PvP-server, da raids ofte går mot byer som ligger i områdene fineden kontrollerer. Her får du ikke angrepet de som ikke vil. I omstridte områder kan du imidlertid få "gleden" av å drepe forsvarsløse. Jeg finner over hodet ingen glede i det, men om man gjør det så er jo selvsagt PvP et greit valg.

Jeg har på følelsen at dette vil balansere seg ut etterhvert. Når flere oppnår høy lvl vil det bli vanskeligere for personer å alene gå inn i de såkalte "contested" territoriene å ganke forbipasserende. Det vil raskt komme en lvl 60 å rydde opp i situasjoen. Husk også at spillet nettopp har kommet ut. Folk har da mye større ønske om å finne ut hva det nye sverdet de kjøpte er godt for.

 

Med tanke på du etterhvert vil kunne kjøpe epic mounts, armor, våpen osv med oppsamlete honor points vil dette sterkts redusere antallet "griefere".

 

Tilslutt sitter vi igjen med et mindretall "diehard" fans som ikke klarer å forestille seg WoW uten en daglig dose OMGWTFPWN om jeg skal si det selv. De skaper en trussel om at det alltid kan være noen som lurer seg i skyggene og bidrar til en mer dynamisk spillopplevelse.

 

Det største problemet er at Alliance utbemanner Horde 2:1 eller 3:1 på de fleste serverne. Dette skaper helt klart en stor ubalanse når det gjelder PvP.

 

Men det blir spennende å se hva som skjer :) Tror det uansett er vanskelig å forutse nøyaktig hvordan ting blir i fremtiden. Det tar bare 3-4 uker å bli lvl 60 uansett. Kan likegodt bytte over til en PvE server senere hvis det blir å foretrekke.

 

Ta gjerne en titt på denne filmen hentet fra en PvP beta server: (bare for dere som klør etter Final beta/Retail)

 

http://vnfiles.ign.com/wowvault/videos/200...inHillsbrad.wmv

 

I hopped a gryphon to Hillsbrad last night to help a friend who was trying to do a quest, but was getting repeatedly ganked by a roaming group of high-level hordlings. What started out as some small-scale skirmishes in Southshore turned into one of the biggest battles I've ever seen on the PVP server." -Woland

Endret av Zlash
Lenke til kommentar
Nå koker det over. Kom ca. 50+ Alliance-folk(lvl25+) til Tirisfal Glades og dreper alt som beveger på seg. Vi har jo 0 sjanse. Jeg gikk for å ta zeppeliner til Orgrimmar, men de viser 0 nåde og dreper meg to ganger mens jeg venter på zeppelineren. Veldig hyggelig å måtte hjemme seg inni bygninger hver gang det kommer et raid som skal ganke lowbies.

 

Edit: Dette var altså PvP.

Kan man gjemme seg slik at andre som er etter deg ikke finner deg? Når jeg spillte Anarchy Online kunne man bare trykke tab, så kom det opp alle hostile/neutral i en viss radius... Gikk ikke an å gjemme seg noe særlig der akkuratt.

 

Falconetti: Må man virkelig skrive det nøye som du har gitt som eksempel? (Wait for me knights of the cheap valor, defenders of the missing crown, and the keepers of the lost faith! I need to regain my strenght before we can venture forth!")

Tror kanskje jeg skal holde meg unne RP servere :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...