Gå til innhold

Kjører du cross?


Mats1988

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
har lyst til å begynne med motorcross, men har noen spørsmål:

 

1. Er det noe lurt å kjøpe brukt sykkel?

 

2. Når man er helt noob på cross, kommer man til å komme i veien for de andre som kjører da?

 

takker for svar : D

 

1. JA! dette er i mine øyne det eneste fornuftige, men ikke for gammel! en cross sykkel som er brukt av en aktiv utøver er veldig slitt etter et år!

Men du kan finne 2004 modeller som fortsatt er brukbar, men sats på en sykkel som er mellom 1-3 år gammel.

 

2. Selvfølglig gjør du det! Men treninger er deltopp i puljer med mest/minst erfaring.

og dessuten er "traffiken" både noe den som blir frakjørt må lære seg å takle og den som kjører forbi, det er en del av leken. Se bare på VM i motocross, de raskeste tar igjen de treigeste med opptil flere runder.

 

En annenting du skal tenke godt over er sykkel klasse valg. (og motortype)

Minst mulig motor er å anbefale for en nybegynner! Det er IKKE motoren som utgjør hvor rask du er!

Og en firtakts motor er lettere å kjøre en en totakts motor.

Fordelene og bakdelene vedrørende dette valget er omdiskutert blandt de som ikke er utøvere, mens det er ganske lik mening blandt utøvere!

Lenke til kommentar

Om du er over 17 år så er det nok 250 4T som er tingen for deg.

det er veldig liten forskjell på motorkraft mellom 85 ccm og 250 4T

om du fysisk er for liten for 250 klassen er det jo 150 4T også et alternativ, dette er samme som 85 bare at det er firtakt

 

ps. Gir tar du fortere en du aner

Endret av Barret_wallace
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det frister så utrolig å begynne med dette :) Må se litt på økonomien og status etter at jeg kommer ut av førstegangstjenesten om ett år. Ser sykt morsomt ut :D!

Hva tror dere, vil en student klare å holde det gående økonomisk ved siden av studier og leilighet å betale på? :/

Lenke til kommentar
Hei :)

 

Har hele livet mitt hatt lyst til å kjøre cross, men på grunn av ekstremt kjipe foreldre har jeg da ikke fådd lov til det :(

 

I fjor høst fikk jeg testa en ktm sx 125. Har ikke annet å si at det var helt sinnsykt rått. :thumbup:

Til neste år blir jeg 18, og da blir det vel sykkel på meg å. Har tenkt å kjøpe en Honda CR 125. Sykt hvor jeg gleder meg, synd at det er en hel vinter å vente.

 

post-102581-1154545849_thumb.jpg

Slik sykkel hadde vært drømmen :thumbup:

Honda, er bra det, men selv sitter eg med en Husqvarna Te 570 :)

Lenke til kommentar
Takk for svar...

 

Ja, har kjørt litt før hos en kompiss, men det har gått mye i firhjuling.

Har kun kjørt med gir 1 gang på en yfz 450, men mener selv at jeg ville passet nok bra på en 85cc når det gjelder cross da jeg har hørt disse egentlig er ganske spreke.

125 cc er heller ikke noe dårlig å starte på..

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...
Har en suzuki rm 85L, og en kompis av meg fortalte meg at man ikke trenger å bruke clutchen når man skal gire opp, bare ned, siden det er noe med girkassa som gjør at du kan gjøre dette på crossere. Stemmer det?

 

Tja... spørs litt på bruken.

Det er liten forskjell på girene på en crossykkler gennerelt, så om du slipper gassen går det ganske greit å gire uten å clutche.

men det er best for motoren å clutche uansett!

 

Nope. Clutch er til ingen nytte. Du trenger ikke clutche. Kjørt motocross i 8 år, mange av disse årene brukte jeg ikke clutch. Spesielt på 85 brukte jeg ikke clutch når jeg giret opp. På honda 250'en jeg har nå pleier jeg å nappe litt i clutchen, men trenger ikke slippe gassen.

 

 

det er ikke noe spesielt med gir kassa, men det at sykkelen spinner fungerer litt som clutch.

 

Hondan min har foresten skjært. Råden har gått, dette tok sylinder og stempel også :( dyrt.

Lenke til kommentar
Kjører en Suzuki RM 250ccm ;)

men problemer me den akkurat nå, clutch'n slurer bare. nylig skiftet lammeler å fjærer, noen som har ide hva probleme kan være?post-192080-1242474215_thumb.jpg

 

Tøm av gir olja fra cluchen å fyll på 10w/30 motorolje eller GL-4

 

Vet ikke om det har noe med girolja å gjøre, siden han sikkert bytta den sammtidig som lammeler og fjæran.

 

Har du dødgang på clutchvaieren?

hvis den er helt stram slurer det.

Lenke til kommentar

Ja, jeg kjører cross! har kjørt en del år og kjører relativt aktivt. Synes cross er super gøy, og kan ikke tenke meg noe annet! :thumbs:

 

Kjører Honda CRF250R! Vil anbefale "jorde-kjørere" å prøve på bane også, og kanskje bli med på klubbløp! Det er morro! :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg kjører min andre sesong nå. Honda CR250. Den beste sporten jeg har drevet med noen gangen!

Begynnte forrige sesong alene - no har broren min begynnt denne sesongen - samt mine 4 andre venner. Det spredde seg fort. Vi har et lite grustak vi putrer på, et fjell det ikke er låv å kjøre på (men det er sinnsykt fint å fare langs fjellet her i Nord-Norge der vi kan gjøre det i midnattsola), et stort preparert grustak (en bane) med et svært hopp vi trikser på.

Har en profesjonell bane ca 3mil fra meg - og en til under oppbygging.

 

Angrer IKKE det å ha begynnt med Cross :) Lagt til et lite der jeg kjører på en privat bane i Sverige.

post-87333-1252605576_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Er ikke så lenge siden jeg begynte å kjøre cross heller,men angrer absolutt ikke. :)

I begynnelsen var jeg støl over alt og hadde skikkelig armpump.Nå er det vel bare å stumpe røyken så kondisjonen blir bedre. Det har blitt for det meste kjøring på jorder,men har prøvd sykkelen et par ganger på bane,og det var mer krevende enn jeg hadde trodd. Er ikke så tøff med hoppinga enda heller,men med mer øvelse kommer det sikkert.

 

Sykkelen kjøpte jeg brukt av en bekjent,og er en 2004' Yamaha YZ250 2t.

 

post-15029-1253211474_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Tenkte på å kjøpa cross etter konfirmasjonen, og lurte på ka eg burde kjøpa då :hmm:

 

Er 14 år, veg 60 kg og er 172 cm lang. Blir 15 år då..

Har ingen erfaring med cross, men har køyrd litt atv.

Trur ikkje eg kjem til køyre på bane så mykje, mest skog/jordekøyring.

 

Tenkte på ein 125cc 2-takt eller ein 250 4-takt. Men er ikkje sikker på korleis vedlikehald o.l. er med 4 vs. 2-takt.

Har forstått det slik at 4-takt er litt enklare å køyra, men verre å fiksa viss da går til helvete.

 

Kor stor er forskellen mellom 125cc 2-takt og 250cc 4-takt når det kjem til køyring?

 

Ka burde eg sjå etter?

 

takk for svar :D

Endret av netsirk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...