Gå til innhold

Utydelige bilder på Nec 1770NX


Ponduss

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg kjøpte Nec 1770NX i forrige uke, og førsteinntrykket var meget bra. Jeg er dog ikke spesielt fornøyd med fargene, og den forrige (utrolig dårlige) skjermen jeg hadde, Di-Fusion EA17, hadde egentlig bedre bilder på enkelte områder. Jeg må kjøre VGA på grunn av en rimelig utdatert PC, men skal få ny snart så jeg kan bruke DVI. Uansett, jeg har følgende problemer:

 

Bakgrunnen på f.eks. http://www.garoimport.no/ illustrerer problemet godt. Fargene er utydelige og "rister" akkurat som på en VHS-film.

 

Et annet problem er når det brukes gradienteffekter. Overgangene mellom fargene blir liksom litt kornete og utydelige - akkurat som når man komprimerer litt for mye.

 

Jeg har prøvd meg fram med innstillingene på skjermen, har lastet ned drivere og prøvd å bytte til sRGB slik testen her på hardware.no anbefalte. Sistnevnte førte til enda verre bilder.

 

Noen forslag?

Endret av Ponduss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nettopp kjøpt nec 1770nx skjerm. knall førstegangsinntrykk.

 

men, jeg ser at det rister på "sort" fargen på den linken som blir nevnt: http://www.garoimport.no/ .. men, igjen når jeg starter CMD (dos modus) så blir det vanlig sort og ikke rister.. rart.. noen forklaring ?

Går utifra at det ikke er noe feil osv..!!?

 

edit: har foresten sapphire ati radeon 9700pro (aiw) får snart nyere skjermkort..

Endret av spetter
Lenke til kommentar

Den tekniske forklaringen er jeg ikke helt god på (ble forklart at det var relatert til strøm og skjerm frekvenser), men flimmer kan oppstå på f.eks. mitt 9700PRO kort når jeg nå kjører DSUB. Dette har jeg alltid hatt på 60Hz, men har fram til nå kjørt CRT på 85Hz og opp. Noe som løser problemet rimelig greit. Når jeg fikk LCD igjen, kom problemet tilbake ettersom denne kjører 60Hz. Spill kan fortsatt kjøres i 1024x768 85Hz, hvor problemet da forsvinner. Men på desktop bruker en gjerne native oppløsning :)

 

Løsningen -kan- være såre enkel - man kan endre den vertikale kHz for skjermoppløsningen og f.eks. kjøre 1600x1200 75.7kHz/60Hz framfor 75kHz/60Hz. Eller 74.1kHz/60Hz som jeg har gjort et par dager nå på min LaCie.

 

Se bilde. Min laptop har ikke dette problemet, med et ATi M9.

Lenke til kommentar

(NEC 1770X on GeForce 6800 GT 256Mb DDR3)

 

Jeg har ingen problemer med overnevnte, websiden "flimrer" litt i gråtonen - det er det eneste, men det er ikke ekkelt og gjelder forsåvidt kun på overnevnt webside etter det jeg kan se.. Muligens noe med fargen. Uansett, for meg når det gjelder spill synes jeg den er helt super med rette innstillinger (VIKTIG!)

 

Lykke til videre, les guidene/artiklene/postene her på hardware.no.

Alt står punktlig og greit forklart! :love:

Lenke til kommentar
Hvordan aktiverer jeg sRGB?

Menu og så nr 2 fra venstre, tre sirkler med R, G og B på, bruk sideveis joystick bort til sRGB.

 

 

EDIT: DAHLE, DAHLE, DAHLE! Hvordan ser mine innstillinger ut?

Ser bra ut de. Kommer jo litt an på lysforhold i rommet, og det vil variere noe fra skjerm til skjerm. Men sikkert bra det der.

 

Selv bruker jeg ikke sRGB i det hele tatt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...