Gå til innhold

Hvilket hovedkort bør jeg velge?

crosworth

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg tenker på å oppgradere maskinen min. Det jeg lurer på er, hvilket hovedkort og hvilken prossesor bør jeg velge?`

Dette sitter i maskinen idag;

- Chieftec Dragon Midi Tower Kabinett m/300W

- MSI k7N420 PRO Hovedkort for Socket A

- Seagate Barracuda IV 60GB IDE 7200RPM

- AMD Athlon XP1900+ 1.6 GHz 266 MHz bus Socket A

- DDR-DIMM PC2100 256MB DDR CL2 Minne 184-P

Jeg har fått tilbud på et Gigabyte K8NS nForce3 250 hovedkort til AMD64 Socket 754 (Info her)

og en AMD Athlon 64 3000+ prosessor socket 754, bulk versjon (Info her).

Er dette noe å tenke på, eller bør jeg finne noe annet?

Hva mer bør jeg event. skifte ut?

Endret av crosworth
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Både kortet og cpuèn er meget bra ,det er det liten tvil om , men husk da på at 754 er på tur ut og der vil ikke komme flere cpuèr til dette , alt av A64 kommer nå på 939 pattformen .

Skrevet (endret)

939 og 754 bruker samme ram .

Et hk til 939 feks MSI K8N Neo2 koster 1149.- og en 3000+ koster 1290.- det skulle bli 2439.-

Endret av Snekker`n
Skrevet

3639,- var for de linkene som john kåre la ut.

Da står jeg ovenfor et dillema her... hehe.. :hmm:

DDR-DIMM PC2100 256MB DDR CL2 Minne 184-P vill passe vell?

Hvilke sider er å anefale når det gjelder å handle utstyr? Med tanke på pris..

Skrevet

tja si det ,prisene varierer vel ikke så mye ,men sørg for å handle fra noen som har lært ordet service ,dette kan komme godt med om du får trøbbel , noen sikre valg her er Psdata.no - Netshop.no - Komplett.no

Skrevet (endret)
Hvilke sider er å anefale når det gjelder å handle utstyr? Med tanke på pris..

Anbefales å bruke HW.no's prisguide, legge i handlevogn og så se hvilken butikk som har de billigste prisene...

edit: slik

så kan du heller forhøre deg etterpå om butikkerfaringer dersom du synes det er nødvendig...

Endret av surbz00r
Skrevet

Du burde ha minst pc3200 ram. Hvis du kjører med pc2100 ram vil det virke ganske negativt på ytelsen....Med tanke på at disse CPU'ene kjører på 400mhz.

Skrevet
DDR-DIMM PC2100 256MB DDR CL2 Minne 184-P vill passe vell?

Det vil det. Men aldri i livet om jeg hadde puttet det i en 939-maskin. Poenget er at per i dag er det lite vanlig å bygge ny maskin med mindre enn 512MB ram (forståelig, akkurat nå bruker jeg selv 448, og det er ikke sjelden jeg bruker over 600). Kan derfor også være greit å ha mer, de fleste satser nok derfor på 1024MB. OK, men da er det vel bare å pute i 1*256 og 1*512 eller evt 3*256?? Nei vil jeg si, ikke nødvendigvis, for det første bør du ha parvis lik ram, det som er poenget med ddr (dual data rate, godt mulig du vet dette fra før). For det andre er PC2100 en ganske ugunstig frekvens, i dag går det mest i PC3200 for DDR-ram. Selv om du kjøper nye 3200-bruikker, vil du aldri kunne få høyere hastighet enn den tregeste brikken. Men som sagt: den vil passe.

Skrevet

Ok, men jeg tror jeg går for Gigabyte K8NS nForce3 250 til AMD64 Socket 754..

Venter litt med 939, i og med at det er ganske nytt, og dårlig med varer på lager rundtom.

Hvilken 754 prossesor bør jeg ha sammen dette kortet? Bør jeg også ha PC3200 DDR her også?

Skrevet
Ok, men jeg tror jeg går for Gigabyte K8NS nForce3 250 til AMD64 Socket 754..

Venter litt med 939, i og med at det er ganske nytt, og dårlig med varer på lager rundtom.

Hvilken 754 prossesor bør jeg ha sammen dette kortet? Bør jeg også ha PC3200 DDR her også?

Du bør ihvertfall ikke ha lavere enn pc2700 (synes jeg), og dersom du kjøper flett ny: ja, du bør gå for 3200.... det er som regel også billigst for tiden virker det som

Skrevet
3000 , eller 3200 holder lenge , husk disse cpuène yter like bra som dem på 939 ,

ramhastighet, ikke cpu... :p

Nei jeg svarte på denne .

Hvilken 754 prossesor bør jeg ha sammen dette korte

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...