Gå til innhold

hvordan få vekk riper i plexi?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Arctic

 

Alt som står her er bare egne erfaringer basert på tips fra dette forumet og Bit-tech forumet. Må også påpeke at det er folk her på forumet som har jobbet mer med plexi enn jeg. Så har de noe og komme med så må de gi lyd slik at jeg eller de kan oppdatere så snart så mulig.

 

Må også nevne det finnes det masse forskjellige merkenavn på "Plexi", det i seg selv er vel et merkenavn. Men jeg har valgt og legge de vanligste plast-typene under det navnet for å gjøre det enkelt. Egenskapene på de forskjellige typene er ganske like, bortsett fra Lexan, som skiller seg noe ut.

 

Før man begynner: Beskytt alle overføldige overflater med tape, eller medfølgende folie. Gjerne også de overflatene du jobber med der det er mulig.

 

Saging i plexi: Her anbefaler jeg håndsag. En stikksag går ofte for kjapt, og da blir det varmt, så varmt at plexien smelter. Baufil er bra. Men det er ingen problem og bruke en helt vanlig sag for tre. (egentlig alt du kan sage i tre eller metall er brukbart) Men regn med at en slik sag blir fort sløv. Men er uansett overlegen hvis man skal sage noen meter. Når man sager med en grovtannet sag, er det viktig at man holder sagen med en vinkel på rundt 20-30 grader opp fra platen. På den måten reduserer man faren for å rive løs stykker.

 

Boring i plexi: Her har jeg ikke helt bestemt meg hva som er best turtall, så jeg bruker sånn middels  Begynner alltid med en liten bor, f-eks 3 mm, og øker med tre-fire mm til ønsket dim. Hvis vi tar utgangspunkt i en 3 mm bor, og 6 mm tykk plexi, bruker jeg ca 10 sekunder på og bore i gjennom. Husk at jo lenger ut på kanten av en plate man borer, jo større sjanse er det for at det sprekker. Bruk helst en treplate under når du borer. På den måten er plexien understøttet der du borer, og man minimaliserer risikoen for at et stykke skal bryte løs. Kjør aldri boren varm. Sørg for at man lett kan holde i den før man fortsetter med neste hull! Hvis ikke, vent eller hent vann. En søyleboremaskin eller vanlig drill i stativ er selvfølgelig en stor fordel. Det er veldig smart og øve seg på noe kapp først. Det finnes som sagt masse forskjellige plexi-typer. Noen er litt harde, noen er mykere. Så hvis man prøver på rester først, vet man nøyaktig hva det tåler og hva det ikke tåler.

Det finnes forøvrig spesialbor for plexi hvis man er veldig nøye.

 

Bearbeiding: Her bruker jeg enn fin fil til å slette kanter etter saging og lignende, eller "knekke" kanter. Men sandpapir på en plan pusseklosse er også veldig effektivt. Sandpapir må man uansett gå over til før polering hvis det er ønskelig. Bruk gjerne våtslipepapir og vann, så slipper man støvet. Til grovpuss er rundt 180 korn helt fint.

 

Polering: Før man kan gjøre det blankt, er det viktig at det ikke er dype riper! Puss overflaten helt slett med fint sandpapir. Hvis man tar utgangspunkt i en overflate som er jevnet ut med en fin fil, skal det ikke være noe problem å gå over til 320 papir. Deretter til 800, og helst til 1200 eller finere til slutt. Er det små overflater som skal gjøres blanke, f-eks kortsider etter saging, så behøver man ét stoff: Autosol. Kjøp det uansett, for det kan brukes til mye annet også. Bensinstasjoner har det ofte, clasern osv. (mange har også fortalt om gode resultater med tannkrem!) Smør litt på en bomullsfille eller helst en microfiberklut hvis man har det travelt. Gni det ganske enkelt ut over det du skal ha blankt, og man ser helt sikkert resultater innen et minutt. Kutt ut microfiberkluten mot slutten. Bruk mykt papir eller bomullsfille. Er det små deler, er det ofte like greit å holde pussekluten i ro, og bevege gjennstanden. (samme går for grovere bearbeiding)

Det er desverre en ulempe med slik polering, og det er at kanten som regel blir konveks. Er det f-eks en vanntank man skal ha i sammen, er det ikke så gunstig. Men som regel blir det limt/fuget i kantene, og da er polering her bortkastet likevel.

 

Er det store flater som skal gjøres blanke, f-eks et nedripet sidevindu, blir Autosol for grovt etter min mening. Det som ser speilblankt ut på en liten overflate, er desverre ikke like blankt på en stor overflate.

Her vil jeg anbefale et dedikert slipe/polermiddel for plexi, type fin. Jeg har selv et som heter Novus nr. 2 (det finnes en nr. 3 for grovere riper) Dette stoffet har jeg brukt på en større vindskjerm, til mobiltelefonen osv. Det blir helt blankt, men overflaten er teknisk sett ikke polert. Til det bruker jeg et stoff som heter Novus nr. 1. Dette er et kombinert rensemiddel, antistatisk middel og polish (etterlater likevel ingen form for voks som jeg vet om, det blir bare veldig blankt!)

 

Flammepolering: I stedet for vanlig polering, så kan man bruke en gassbrenner til å smelte det ytterste laget av plasten slik at det blir helt blankt. Grunnlaget her et det samme som ellers - så jevn og slett overflate som mulig. Denne metoden er ganske vanskelig. Det krever helst en spesiell type gass også. Men for de som vil prøve seg er det jo bare å sette i gang med treningen

 

Viktig: Plexi tåler omtrent ingen løsemiddler! Sprit og lignende er og be om bråk. Bruk rent vann eller såpevann (zalo) så lenge som mulig. Har man et plexikabinett som man vil holde strøkent, kjøp Novus nr. 1 eller tilsvarende først som sist.

 

Liming: Det har ikke jeg prøvd selv, så jeg skal ikke uttale meg så veldig mye. Men det finnes flere metoder her. Blant annet bruk av løsemiddler som nettopp løser opp plasten slik at delene sveises i sammen. I løpet av prosessen fordamper løsemiddelet og nøytaliseres. Det finnes også spesiallim for plexi.

Endret av Icedude
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...