Gå til innhold

Tempen gikk NED ved høyere FSB!


ibsen

Anbefalte innlegg

Det skjedde nettopp noe utrolig merkelig her. Jeg ble inspirert av overklokken til ArchEnemy i "Winchester OC" tråden, og bestemte meg for å tyne litt mer ut av systemet. Så jeg slakket litt på minnet (fra 2-3-3-7 1T til 2,5-2-2-6 2T, 166 til 133 divider) og skrudde OPP fsb fra 260 til 280 (x9), noe som resulterte i en økning i klokkefrekvens på CPU fra 2340 til 2520 Mhz ... Og tro det eller ei, men tempen har gått NED! Idle har gått fra 39 til 32, load fra 54 til 47. Hva i all verden? Noen som har en idè om hva som kan ha skjedd her??? Jeg har en Zalman cnps7000B-Cu med AS5-pasta,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

On-Board, med MBM 5. Men jeg tenker som så at om denne i utgangspunktet viser feil, så er det fremdeles en nedgang i temperatur ettersom både "før" og "etter" tempen er målt med det samme instrumentet.. eller hur?

 

Kjørte forøvrig en torture-test i Prime95, og da kom loaden helt opp i 58 :cry:

Er dette for drøyt for en Winchester 3000+ ? Jeg synes forøvrig at det er merkelig høyt med tanke på kjøleren min, når jeg i tillegg har et Lian-Li alu-kabinett med 4 vifter som burde holde tempen nede. Kanskje jeg bør påføre pasta på nytt? Noen andre tips?

Lenke til kommentar
On-Board, med MBM 5. Men jeg tenker som så at om denne i utgangspunktet viser feil, så er det fremdeles en nedgang i temperatur ettersom både "før" og "etter" tempen er målt med det samme instrumentet.. eller hur?

 

Kjørte forøvrig en torture-test i Prime95, og da kom loaden helt opp i 58 :cry:

Er dette for drøyt for en Winchester 3000+ ? Jeg synes forøvrig at det er merkelig høyt med tanke på kjøleren min, når jeg i tillegg har et Lian-Li alu-kabinett med 4 vifter som burde holde tempen nede. Kanskje jeg bør påføre pasta på nytt? Noen andre tips?

Det er nok ikke for mye hvis 58 er maks load nei. Men jeg ville ikke satset på å klokke den noe særlig mer. Selv pleier jeg å "presse" cpu'ene mine slik at de ligger ganske tett opp til 70 grader ved maks load. Alt over 70 grader er nok ikke å annbefale.

Lenke til kommentar
Det skjedde nettopp noe utrolig merkelig her. Jeg ble inspirert av overklokken til ArchEnemy i "Winchester OC" tråden, og bestemte meg for å tyne litt mer ut av systemet. Så jeg slakket litt på minnet (fra 2-3-3-7 1T til 2,5-2-2-6 2T, 166 til 133 divider) og skrudde OPP fsb fra 260 til 280 (x9), noe som resulterte i en økning i klokkefrekvens på CPU fra 2340 til 2520 Mhz ... Og tro det eller ei, men tempen har gått NED! Idle har gått fra 39 til 32, load fra 54 til 47. Hva i all verden? Noen som har en idè om hva som kan ha skjedd her??? Jeg har en Zalman cnps7000B-Cu med AS5-pasta,

har opplevd dette selv, dog med skjermkortet. Uklokket: idle = 50 , load = 70

Klokket: idle = 35-40 load = 65-70

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On-Board, med MBM 5. Men jeg tenker som så at om denne i utgangspunktet viser feil, så er det fremdeles en nedgang i temperatur ettersom både "før" og "etter" tempen er målt med det samme instrumentet.. eller hur?

 

Kjørte forøvrig en torture-test i Prime95, og da kom loaden helt opp i 58 :cry:

Er dette for drøyt for en Winchester 3000+ ? Jeg synes forøvrig at det er merkelig høyt med tanke på kjøleren min, når jeg i tillegg har et Lian-Li alu-kabinett med 4 vifter som burde holde tempen nede. Kanskje jeg bør påføre pasta på nytt? Noen andre tips?

det er ikke så dumt å tenke at hvis man forholder seg etter det samme instrumentet så vil det gi sånn noenlunde viss oversikt over temperatur før og etter....

 

men alikevel, vil ikke stole på det alikevel, min cpu diode temperatur står som regel på 18 C.... så plutselig hopper den opp til 42 c.... plutselig litt ned og litt opp igjen..?

 

så vil aldri være helt sikkre på de greiene der =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...