Gå til innhold

Feilskriving i Forum (og ellers også).


Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-05-30 11:29, El Viking skrev:

Og "Skrev ordntli'" er noe jeg sier til dama mi...


 

LOL!!

 

Vel, jeg kan ikke si annet enn at jeg er enig; innlegg med mange skrivefeil kan være utrolig slitsomt å lese.

 

Når det er sagt, synes jeg det er viktig å presisere at det ikke er snakk om skrivefeil som skyldes uhell, dysleksi e.l., men dem som skyldes at man ikke gidder å lese gjennom innlegget før man poster, eller dem som skyldes "fjortis-språk".

 

Alle kan gleme en dobbel konsonant et komma eller komme i skade for og bruke 'å' i stedet for 'og', men de værste feilene får man fjernet ved å lese over innlegget en ekstra gang før det postes... :smile:

 

 

Eivind.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-05-29 23:15, hunk|of skrev:

Jeg vet at jeg er en pirkete person, men jeg må bare si i fra. Det er sinnsykt irriterende å lese innlegg med så sinnsykt mye skrivefeil!


Går det ikke an å prøve å skrive rett før man legger inn innlegget?


De som er litt ustødige i norsk kan jeg unnskylde litt, men prøv i hvert fall å unngå det verste meldings-fjortis-språket.


Håper det ikke er alt for mange som blir sure på meg for dette.



 

Fy **** så patetisk du er........ hvis du ikke har noe annet å irritere deg over inne på et diskusjonsforum med mange besøkene, så skulle jeg tro du var plaget med psykiske lidelser. Du må godta skrivefeil.. Jeg er perfeksjonist selv og er sikker på jeg kan gruse deg på mange områder, men har jeg behov for å gjøre det? Nei... ikke ta ut den feite aggresjonen din på folk.. har du liten tiss så besøk en psykolog.

 

Om en person har noen feil her og der, ja det gir jeg godt **** i her inne. Er ikke jobbsøknader vi skriver.

 

Jadda jeg skriver mye feil selv, har dysleksi men det bryr meg midt i arslet her inne... STFU LLLLAMAH

Lenke til kommentar

Quote:


Fy **** så patetisk du er........ hvis du ikke har noe annet å irritere deg over inne på et diskusjonsforum med mange besøkene, så skulle jeg tro du var plaget med psykiske lidelser. Du må godta skrivefeil.. Jeg er perfeksjonist selv og er sikker på jeg kan gruse deg på mange områder, men har jeg behov for å gjøre det? Nei... ikke ta ut den feite aggresjonen din på folk.. har du liten tiss så besøk en psykolog.


Om en person har noen feil her og der, ja det gir jeg godt **** i her inne. Er ikke jobbsøknader vi skriver.


Jadda jeg skriver mye feil selv, har dysleksi men det bryr meg midt i arslet her inne... STFU LLLLAMAH




 

Ta å ro ned hormonene litte grann, du oppfører deg som en rabisbefengt grevling, var jo samme masinga på deg i tv-show threaden også, ingen som tar deg seriøst med de voldsomme utbruddene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Quote:


Kjetil Lura skrev (2002-05-30 15:26):

slutt å syt ingen er feil frie eller hva

Kjetil


Enig, syns dere er som klager på at det skal være rettskriving skal konsentrere seg om seg selv, og ikke andre.

Et forum er da en plass der man skal kunne ytre sin mening uansett hvilket språk, skriftstørrelse eller rettskriving som i dette tilfelle er.

Hvis det plager dere så, så slutt å bry dere om det, ev gå for dere selv.

Skal da vel ikke være noe krav om at DU SKAL skrive slik og slik og gjør du ikke det så blir du utestengt på livstid. Mener denne diskusjonen er helt meningsløs.

Lenke til kommentar

--------------------------------------------------------------------------------

Hei Dataante!

Var ikkje meininga å mobbe dialekta di.

Om du oppfatta det slik beklager eg.

Hassan.

 

Det var selvfølgelig bare tull fra min side.

 

Men nynosk og bokmål må vi kunne tolerere.

Lenke til kommentar

Her var det mange meninger om skrivefeil, dialekter og dysleksi.

 

Hvis du ikke er stø i norsk grammatikk, så kopier all teksten du har skrevet, og lim den inn i et tomt Word dokument. Bruk stavekontroll, og du finner garantert feil i teksten din. Når disse er rettet opp, kopierer du teksten, og limer den inn i posten din igjen.

 

Eller, du kan skrive hele teksten først i Word, for så å lime din som beskrevet ovenfor.

 

Stort enklere en dette kan det vel ikke gjøres, eller hva?

Lenke til kommentar

At noen har en skrivefeil i ny og ne er jo menneskelig. Men å skrive sånt drit som dette ***** sms språket skulle vert bannet fra forumet. jg htr blablabla.. er ***** irriterende!

Men at noen skriver f.eks AMD Atlon Xp 1700 må gå ann, for det kan bare være et uheldig tilfelle, eller rett og slett at man bare ikke kan ordet skikkelig. Man trenger vel ikke da å finne en side med det navnet på bare for å skrive det riktig?

Lenke til kommentar

Som den aktive forum personen jeg selv syntes jeg er, så har jeg gjennom årne sett tusener av forskjellige innlegg (Poster.)

Det skal sies at det er innlegg jeg liker bedre enn andre innlegg, på grunn av "layoutet" på innlegget.

Det er fordi jeg har min egene menig om hvordan et innlegg skal være, og helt sikkert mange som er uenige i min mening om hvordan et innlegg skal se ut.

 

Så, hva gjør jeg når jeg ser en så stor masse med innlegg jeg ikke liker?

Jeg kan jo selvfølgelig klage på innleggene, men vill de hjelpe noe, vill ting forandre på seg?

Sansyneligvis ikke, så hvordan får man da kommet seg rundt "problemet" ?

Det er enkelt, man må rett og slett tolerere at folk er forskjellige, og har forskjellige meninger om hvordan et innlegg skal være, om det skal skrives på dialekt eller landsmål / riksmål (Nynorsk / Bokmål.)

Som poster, så skal man ikke trenge å bry seg så veldig mye om hva "andre" syntes.

Om postern liker smilies, så er det opp til posteren å bruke.

Om posteren skriver på dialekt, så er det opp til posteren å skrive på dialekt eller landsmål / riksmål.

Det er selvfølgelig begrensninger i hva en poster kan skrive i sitt innlegg, som rasistiske komentarer, banning og lignende.

Skrivefeil da? Folk som har det ganske greit når det kommer til rettskrivning kan lett glemme at det faktisk finnes mennesker (Postere) som kan ha litt problemer med rettskrivningen sinn. Selv finner jeg meg selv i en slik gruppe, som kan ha det litt vanskelig med skrivningen en gang i blant. Og jeg vet hvor trøttendes det er å ha "og / å" feiler, "hver / hvært" feiler. og lignendes.

 

Konklusjon: Om en Poster skriver på fjorttiss, dialekt, landsmål, 1337 eller "vanelig" riksmål, så kan ikke de som er "u enige" i den slags bestemme hvordan posteren skal skrive.

Jeg er sikker på at Posteren selv ikke er like enig i alle de andre skrive måtene selv.

"Det handler om å kunne tolerere at vi faktisk ikke er like."

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-31 10:21, Zitoz skrev:


Konklusjon:
Om en Poster skriver på fjorttiss, dialekt, landsmål, 1337 eller "vanelig" riksmål, så kan ikke de som er "u enige" i den slags bestemme hvordan posteren skal skrive.


 

Akkurat der er jeg uenig. Det er greit med trykkelifer og små skriveleifer, men man må prøve å holde seg mest mulig til bokmål eller nynorsk. Det er ett "offentlig" forum der du ytrer meningen din for mange personer, derfor er det viktigt å prøve å følge nettetikkete. dvs å skrive tilnæremet de skriftspråkene vi har i Norge, bokmål og nynorsk

Lenke til kommentar

Kan ikke dem som blir personlig plaget og frustrert prøve å roe ned cella og ikke bli hysteriske pga skrivefeil.

Selv om det er litt dialekt og forkortelser ute og går, trenger ikke wannabe norsk lærere gå amok pga slikt.

Innen jeg har skrevet ned 2 setninger har jeg brukt forkortelser og til og med et engelsk ord. Det er vel ikke mange minuttene før kravet om nakkeskudd på åpen gate blir forlangt av nevrotiske personer som diskuterer -e og -a endinger på ord til de små nattetimer.

Det må skilles mellom innhold og uttrykksform.

Innholdet er verdien og nytten posten kan ha for andre, som sannsynligvis har en eller annen feil de ønsker hjelp til. Er du i "deep shit", ønsker du svar fortest mulig, fra så mange som mulig? med løsning(er). Har du et problem, og ikke tar problemløseren seriøst bare for at det er x forkortelser og x stavefeil, er det nettop du som er problemet.

Uttryksform kan være med litt dialekt eller litt engelsk, som for enkelte går om hverandre.

Selv liker jeg ikke "skrive" dialekt, ettersom de fleste her har tross alt hatt norsk av et eller annet slag på obligatorisk skolegang. Men av og til gjør det ikke så mye, eller hvis det er en bi-setning for morro skyld, eller var det humor som skulle være forbudt her? Er vi bare mørke, dystre hardware interreserte folk, som ikke kommuniserer med humor, bare ren dataterminologi er godt nok.

 

Er du uenig i noe av det jeg sier, er det din demokratiske rett. Er du frustrert over mine skrivefeil, bør du oppsøket problemet grundigere, gå over til prozac eller noe annet snacks psykologen din kan skrive resept på.

 

edit: når jeg leste dette etterpå, ser jeg litt og/å feil andre rene skrivefeil, men, spør deg selv, "Do I really care?".

Trodde ikke det jeg heller nei.

_________________

linux_win_mac_bsd.jpgVelg det som passer DEG!

 

[ Denne Melding var redigert av: JoKr på 2002-05-31 11:12 ]

Lenke til kommentar

I de tre siste innleggene fant jeg tilsammen 16 direkte skrivefeil ganske fort. (stavefeil)

 

Og da har jeg ikke engang begynt å se på syntaksen! (setningsoppbygging)

 

Bryr det meg særlig? NEI! Forsto jeg hva de over mente? JA!

 

Konklusjon: ( ja, enda en :smile: )

Vi klarer å leve med de skrivefeilene som oppstår på forumet. Når man skriver en melding i en tråd er man ofte engasjert og skriver i en fart. Det er ikke snakk om at jeg gidder kopiere inn teksten i word for å finne skrivefeil. Det blir for dumt. Det kan man gjøre på jobbsøknaden (som en over sa, og som en under der igjen sa ikke var noe vits, da du etter all sansynlighet sitter igjen med enda flere feil)

 

Forkortelser som rtfm, stfu, btw, osv... synes jeg er helt greit. Det som ikke er greit er at folk som ikke vet hva forkortelsene betyr ikke tør å spørre hva de betyr, i frykt for å få reprimander av selvgode L337-sms-duder.

 

DrE

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-31 10:58, JoKr skrev:

Kan ikke dem som blir personlig plaget og frustrert prøve å roe ned cella og ikke bli hysteriske pga skrivefeil.

Selv om det er litt dialekt og forkortelser ute og går, trenger ikke wannabe norsk lærere gå amok pga slikt.

Innen jeg har skrevet ned 2 setninger har jeg brukt forkortelser og til og med et engelsk ord. Det er vel ikke mange minuttene før kravet om nakkeskudd på åpen gate blir forlangt av nevrotiske personer som diskuterer -e og -a endinger på ord til de små nattetimer.

Det må skilles mellom innhold og uttrykksform.

Innholdet er verdien og nytten posten kan ha for andre, som sannsynligvis har en eller annen feil de ønsker hjelp til. Er du i "deep shit", ønsker du svar fortest mulig, fra så mange som mulig? med løsning(er). Har du et problem, og ikke tar problemløseren seriøst bare for at det er x forkortelser og x stavefeil, er det nettop du som er problemet.

Uttryksform kan være med litt dialekt eller litt engelsk, som for enkelte går om hverandre.

Selv liker jeg ikke "skrive" dialekt, ettersom de fleste her har tross alt hatt norsk av et eller annet slag på obligatorisk skolegang. Men av og til gjør det ikke så mye, eller hvis det er en bi-setning for morro skyld, eller var det humor som skulle være forbudt her? Er vi bare mørke, dystre hardware interreserte folk, som ikke kommuniserer med humor, bare ren dataterminologi er godt nok.


Er du uenig i noe av det jeg sier, er det din demokratiske rett. Er du frustrert over mine skrivefeil, bør du oppsøket problemet grundigere, gå over til prozac eller noe annet snacks psykologen din kan skrive resept på.


edit: når jeg leste dette etterpå, ser jeg litt og/å feil andre rene skrivefeil, men, spør deg selv, "Do I really care?".

Trodde ikke det jeg heller nei.

_________________

linux_win_mac_bsd.jpg
Velg det som passer DEG!


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: JoKr på 2002-05-31 11:12 ]</font>


glimrende skrevet,håper det blir slutt på all sytingen nå,er overrasket av at det er så mange poster på grunn av skrivefeil og feil dialekt,lever vi ikke i et demokratisk land,hvor mange feil er det i min post?????

Kjetil

Lenke til kommentar

Quote:


glimrende skrevet,håper det blir slutt på all sytingen nå,er overrasket av at det er så mange poster på grunn av skrivefeil og feil dialekt,lever vi ikke i et demokratisk land,hvor mange feil er det i min post?????

Kjetil



 

Stor G i første setning. Mellomrom etter kommategn. «,hvor mange feil er det i min post?????» Dette skal vel være en egen setning. :wink:

Så det blir jo noen da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...