Gå til innhold

Tips til komplett


Anbefalte innlegg

Komplett Dere skulle forhandle med PSdata om å få kjøpe sempron cpu fra dem, det vil helt sikkert øke Deres avanse. For Deres nåværende avtale må jo være dårlig

 

går utfra at PSdata vil gi dere litt kvantumsrabatt slik at dere lett kommer opp i 35/40% avanse :)

 

bare på ordinærpriser vil f. eks sempron 2200 (353 psdata - 465 komplett) gi dere 31,7% avanse som er langt over normalen for bransjen. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden Komplett er mye større enn PS/Hattelco er tror jeg egntlig ikke dette er noen god idé. Sansynligheten er stor for at Komplett har minst like gode eller bedre innkjøpsbetingelser enn PS.

 

Jeg vil tro at Komplett kanskje kjøpte litt mange og nå sitter på et eldre lager som de måtte gi mer for enn om de skulle kjøpt cpu'ene i dag. Med så mange forhandlere og distributører som vi har i dag er det ikke mulig for alle og være billigst på alt. Ikke vet du noe om hva Komplett har betalt for prosessorene sine heller, det kan jo hende de har kjøpt dem billigere enn PS, men selger bra likevel, selvfølgelig ingen grunn til å sette ned prisen da. Det kalles å drive butikk.

 

- Judaz -

Lenke til kommentar

Er da 100% klar over at komplett ASA har minst like gode innkjøpspriser som Hattelco, og til min store irritasjon så må jeg hente sempronen fra PSdata, da firmaene i Komplett ASA gruppen ikke er konkurransedyktig, mens resten skal hentes fra Komplett ASA gruppen, og ja jeg bygger en god del sempron maskiner.

 

enkelt regnestykke: har PSdata 10% ( sannsynligvis nærmer 15-20 % ) bruttofortjeneste så betaler de inn for en sempron 2200

 

256,50 eks mva (høyt anslag utfra snitt bruttofortjeneste i årsregnskapet hattelco/komplett ASA)

 

Komplett tar 399,19 eks mva.

 

PSdata tar 285, eks mva

 

så forutsetter vi at Hattelco og komplett ASA har like innkjøpspriser,

 

Så har Psdata en avanse på 11,3% (sannsynligvis høyere)

komplett tar en avanse på 55,8% (sannsynligvis høyere)

 

Hva er latterlig med å påpeke det Kåre ?

 

Har du litt sans for ironi, så burde du skjønt at hele startinnleget var ironi, og kun spark bak til komplett ASA gruppen, som holder på å prise seg ut. Tror nok fokuseringen på marginer som de holder på med har gådd litt vel langt, jfr tidliger innlegg fra andre og artikler om komplett ASA (komplett og norek)

Lenke til kommentar

haha

 

Kåre da, vil du jeg skal forklare ironien :p

 

Vel det blir som å fortelle en vits å forklare poenget :p

 

implesitt sier jeg at det er en latterlig høy avanse de tar i forhold til PSdata, og skulle det være slik at de ikke kan forhandle priser (ironi, selvsagt) så burde de se på PSdata....

 

Og jeg er direkte spydig når jeg foreslår at de skal handle hos psdata :whistle:

Endret av Buddy
Lenke til kommentar

Heisan Buddy.

 

Vi har jo forklart dette for deg en gang før, men send oss gjerne en PM dersom det trengs ytterligere forklaringer. Aner ikke hvorfor du tar det opp på nytt etter å ha fått en forklaring (og en gratisreise til Storbritannia), men det er egentlig ikke så nøye.

 

Fortsatt god natt, nå er det leggetid for oss :)

Lenke til kommentar
Aner ikke hvorfor du tar det opp på nytt etter å ha fått en forklaring (og en gratisreise til Storbritannia)

Regner med at dette er en spøk?

Hvis det var en spøk så var det en sabla god en :thumbup::thumbup:

 

Ikke rart disse Sempron prosessorene er så dyre når kompett må drive suport på en søndagskveld.

 

*knegg* *knegg*

Endret av Culpa
Lenke til kommentar

pøh,

 

punkt 1 komplett for det at den forklaringen om at Dere vil selge kvalitet (dvs celeron istedet for sempron) , ikke holder vann.

 

punkt 2 Dere gjorde ingenting med prisene, verken i england eller her,

 

punkt 3, englandsturen greit nok den, kjøpe stillhet.

 

punkt 4, tror Dere jobber dere bort fra det Dere var, og at Dere har hørt for mye på økonomer med sparedilla og marginfokus (dvs finne den omsettningen som gir den teoretisk beste inntjening) , og til slutt vil selv ikke ok service berge det, når både utvalg og priser går i andre retning.

 

punkt 5, Dersom eneste måten å få bremset litt på den åpenbare omstruktureringen som forgår er å vise til skrekkeksempler på prispolitikk, ja så gjør jeg det, i det håp at det skal få Dere til å tenke Dere litt om i svingene. Edit ( og det fordi jeg fortsatt ønsker å handle hos Dere)

 

 

Så litt skryt, finnes faktisk endel produkter konsernet Deres er gode på (faktisk best), men siden rimlige maskiner stort sett er hva jeg blir forespurt om, er det mektig irriterende å måtte betale frakt fra flere leverandører. og når bare prisen på et produkt utgjør så mye blir en mektig irritert, og det blir garantert kjempedyrt å sende meg til england hver gang jeg skal ha en sempron :D

 

Sende PM, for en god tid siden sendte jeg faktisk en mail til Dere angående annet produkt, svar var at Dere ikke ser på hva andre butikker tar.

 

Nå kan en selfølgelig argumentere at jeg i stede for å klage heller skulle handle hos andre, noe jeg også gjør. Men som sagt det er faktisk produkter Dere er best på, og intil nylig har de fleste bestillinger jeg har anbefalt kommet til Dere, og jeg har bygd maskinene for De.l

 

Er jo uansett ikke noen gigantkunde, bestiller kun deler til og anbefaler andre til ca 3-4 pc er i md.

-

Endret av Buddy
Lenke til kommentar

Dette blir litt off topic,

 

Synes det er svært rart at Komplett ikke har Nec MultiSync LCD1770NX i sin skjermportefølje. Jeg har stor forståelse for at man ikke kan ha alt for mange produkter inne, men denne skjermen er vel en bestselger?

 

Det er omtrent den eneste spilleskjermen som blir anbefalt her inne. Det er den skjermen jeg kommer til å kjøpe om noen uker. Og siden komplett ikke har den skjermen går de også glipp av skjermkort og hardiskoppgradering også.

 

Nuvel dette var bare en tanke og jeg vet at komplett drives svært profesjonelt, men de kan sikkert feilberegne markedet de også. Vi er kanskje ikke så kjøpesterke vi som er her innesettning, men i nettverket mitt (familie og venner) har jeg ca 10 stk som spør meg til råds om PC. Så får vi se hvor mange som ender opp med denne skjermen :yes:

Lenke til kommentar
Afseth 

Skrevet: 28/11/2004 : 16:03

 

Blir nok dårlig avanse allikevel, skal man ta moms i betraktning.

 

merverdiavgift har ingen betyding for avanse, dette er avgift til staten, som firma får fradrag for når de kjøper varer, og må betale når de selger. Avanse regnes alltid utfra innkjøpspris eks mva til utsalgspris eks mva. Og siden jeg brukte begrepet bruttofortjeneste så er det et annet mål for avanse, dvs at bruttofortjenesten er den faktiske fortjenesten, ( regnes fra utsalg eks mva mot kjøp eks mva). en har på alt salg og regnes mot salgsum, avanse regnes mot kjøpssum og er den teoretiske fortjeneste, den faktiske fortjeneste kommer først frem etter salg, svinn, og andre kostnader direkte relatert til vareforbruket.

 

Litt dårlig forklart, men det er sent, og sitter å kalkulerer nok en sempron maskin :p

Endret av Buddy
Lenke til kommentar

Du "foreslo" at Komplett skulle kjøpe fra PS Data. Når de handler fra en annen leverandør, så må de betale moms, pluss at de må ta moms i betraktning når de skal selge igjen... da blir avansen forsvinnende liten.

 

Og å ikke ta med forklaringen du allerede har fått fra Komplett i tråden du lagde, synes jeg er latterlig og viser bare at du ønsker å slenge mest mulig dritt om de av en eller annen grunn.

 

Tydelig at Englandsreisen ikke var nok :!:

Lenke til kommentar

Enig med Afseth her, men vil korrigere på et punkt:

Når de handler fra en annen leverandør, så må de betale moms, pluss at de må ta moms i betraktning når de skal selge igjen... da blir avansen forsvinnende liten.

MVA er det sluttbruker som skal betale, dermed får man tilbake momsen ved første oppgjør så lenge vare ligger på lager. Ved salg til sluttbruker skal mva beregnes igjen. Det du antyder her er jo at mva skal innkreves to ganger, og det er ikke riktig.

 

Forhandler betaler faktisk inn mva til grossist også, men det har jo sine klare fordeler å ha samme lager og logistikksystem som grossisten slik som Komplett/Norek. Da har man muligheten til å kjøpe varen fra grossist i det øyeblikket man har solgt den til sluttbruker, og reduserer dermed sine kapitalkostnader.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Du "foreslo" at Komplett skulle kjøpe fra PS Data. Når de handler fra en annen leverandør, så må de betale moms, pluss at de må ta moms i betraktning når de skal selge igjen... da blir avansen forsvinnende liten.

 

Og å ikke ta med forklaringen du allerede har fått fra Komplett i tråden du lagde, synes jeg er latterlig og viser bare at du ønsker å slenge mest mulig dritt om de av en eller annen grunn.

 

Tydelig at Englandsreisen ikke var nok laugh.gif

 

Tydelig at du ikke forsto reglene for kjøp og salg.

 

Komplett og alle firma må betale moms uansett hvor de kjøper, også på kjøp fra utlandet, MEN denne momsen får de tilbake fra staten.

 

Og nei jeg er ikke ute etter å slenge mest mulig dritt mot Komplett. :mad:

Har jeg kanskje ikke dokumentert mine påstander godt nok ? Her er du ute på glattisen.

 

Det jeg angriper er den omstruktureringen som foregår i Komplett ASA gruppen, og det gjør jeg fordi jeg handler en god del fra Komplett ASA.

 

Denne quoten er fra et interju med en fra ledelsen i gruppen.

 

Hun forteller at Komplett for tiden har fokus på marginbildet, ikke topplinjen, og at selskapet nå gjennomfører en produktsanering for å øke marginene.

 

Det er greit å øke fortjenesten ved å redusere utvalget, dette reduserer kostnader i form av mindre lønnskostnader, mindre varelager , som resulterer i mindre finanskostnader, og andre små besparelser. Men å så øke fortjeneste til horrible priser på enkelte populære produkter er ikke bra. For når Komplett blir dårlig på pris , så blir også Norek det :cry: ,

.

Hvorfor tar jeg så ikke dette direkte opp med Komplett ASA gruppen, ja som om de skulle bry seg om hva en relativt liten kunde sier. Da er det absolutt bedre å ta det direkte opp i en åpen diskusjon. Jeg er forresten overbevist at mange andre som leverer maskiner er like frustrert som meg over de endringer som har skjedd hos Komplett ASA gruppen.

 

Hadde jeg ikke vært intresert i at komplett skulle være blant de beste butikkene i Norge, så hadde vel jeg gitt katta i å kommentere noe som helst. Jeg er faktisk opptatt av at Komplett skal være blant de Beste, for sålenge Komplett er det, ja så er det bra for oss som selger noen maskiner i året og som handler hos Komplett ASA gruppen.

 

Og hvorfor "angriper" jeg komplett, når det er Norek jeg handler fra kan du kanskje spørre. ?

 

Fordi forskjellene er så forsvinnende små på pris at pga bedre garanti og returordninger i privatkjøp, ber jeg ofte kunden bestille selv fra Komplett, så tar jeg meg av byggingen, service, opplæring. Og da er det klart jeg ønsker Komplett blant de beste.

Endret av Buddy
Lenke til kommentar
Afseth  

Skrevet: 28/11/2004 : 16:03

 

Blir nok dårlig avanse allikevel, skal man ta moms i betraktning.

 

merverdiavgift har ingen betyding for avanse, dette er avgift til staten, som firma får fradrag for når de kjøper varer, og må betale når de selger. Avanse regnes alltid utfra innkjøpspris eks mva til utsalgspris eks mva. Og siden jeg brukte begrepet bruttofortjeneste så er det et annet mål for avanse, dvs at bruttofortjenesten er den faktiske fortjenesten, ( regnes fra utsalg eks mva mot kjøp eks mva). en har på alt salg og regnes mot salgsum, avanse regnes mot kjøpssum og er den teoretiske fortjeneste, den faktiske fortjeneste kommer først frem etter salg, svinn, og andre kostnader direkte relatert til vareforbruket.

 

Litt dårlig forklart, men det er sent, og sitter å kalkulerer nok en sempron maskin :p

ooh, nettopp begynt med bed-øk Buddy ? :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...