Gå til innhold

gnome og kde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...
Like greit å ha begge, for da kan du bruke gnome-programmer i kde og omvendt.

Du trenger ikke GNOME installert for å bruke GNOME programmer. Eneste du trenger er GTK og endel andre biblioteker..og vise versa...For KDE programmer i GNOME trenger du bare Qt

Vel, det er ikkje heilt slik.

 

Skal du legge inn GNOME-program treng du GNOME og GTK. Skal du legge inn GTK-program treng du berre GTK.

 

Døme på GNOME-program: gedit

Døme på GTK-program: GIMP

 

Døme på KDE-program: K3b

Døme på QT-program: Valknut

Lenke til kommentar
Like greit å ha begge, for da kan du bruke gnome-programmer i kde og omvendt.

Du trenger ikke GNOME installert for å bruke GNOME programmer. Eneste du trenger er GTK og endel andre biblioteker..og vise versa...For KDE programmer i GNOME trenger du bare Qt

Vel, det er ikkje heilt slik.

 

Skal du legge inn GNOME-program treng du GNOME og GTK. Skal du legge inn GTK-program treng du berre GTK.

 

Døme på GNOME-program: gedit

Døme på GTK-program: GIMP

 

Døme på KDE-program: K3b

Døme på QT-program: Valknut

Hvorfor er de programmene avhengig av GNOME og KDE (gedit og k3b) ? Det er jo en slik tankegang jeg kunne forvente av Microsoft, men ikke av linux miljøet(eks:IE), lage et program som kan bare kjøres med enten KDE eller Gnome. Skulle vært mulig å kunne bruke de uten å installere hele skrivebordsmiljøet med tanke på hvor mye diskplass de tar hver (hvorfor skulle jeg installere "Hele" Gnome bare for å bruke noen få utvalgte applikasjoner der).

 

Jeg bruker å være ganske minimalistisk i min applikasjonsutvelgelse når jeg installerer Linux. Bare det jeg bruker blir installert (Det som er unødvendig tar bare opp plass og "kan" medføre en sårbarhet som jeg ikke vet om siden jeg ikke bruker det).

Lenke til kommentar
Skulle vært mulig å kunne bruke de uten å installere hele skrivebordsmiljøet med tanke på hvor mye diskplass de tar hver (hvorfor skulle jeg installere "Hele" Gnome bare for å bruke noen få utvalgte applikasjoner der).

Hvert skrivebordsmiljøs biblioteker er til for å brukes. Ved å være en fullverdig KDE- eller GNOME-applikasjon, kan den integreres mye bedre i skrivebordsmiljøet. Integrasjon er et godt verdig mål for et vennlig og moderne skrivebord. Diskplass er billig.

Lenke til kommentar

Rene QT-programmer kan man porte til Windows og Mac OS også.

KDE har diverse biblioteker som går ut over funksjonaliteten QT-tilbyr, et eksempel er lydsystemet arts.

Hvilke biblioteker et program er avhengig av er det programskriveren som bestemmer.

 

Ofte kan man også kompilere programmer slik at de ikke tar i bruk opsjonelle funksjoner som er avhengig av KDE eller Gnome. Derfor har man USE-flaggene kde og gnome i Gentoo.

Lenke til kommentar
Når Fedora er ferdig bootet (og sikkert andre også) så kan man trykke F10, og få opp en meny for hvilket grensesnitt man vil logge inn i. Er forresten lurt å installere både gnome/kde med fler når man først installerer. Krever minimalt med diskplass, og da man kan greit gjøre seg opp en mening om hva man trives best med.

f10? er bare å trykke "sesjon" på bånn av skjermen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...