Gå til innhold

Nikon D70 og iso


Anbefalte innlegg

Dere som har Nikond D70: Er det et problem at iso begynner på 200? Noen spesielle hensyn dere tar mht objektivvalg? Jeg har sammenlignet dette kameraet og Canon 10D, og synes Nikon sine bilder er mer fargesterk, klarere/"crispere". På dette (Canon) kameraet starter iso innstillingene på 100. Hva er best, noen meninger?

Endret av Kick150
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke noe problem med ISO-200, men klart at ISO-100 hadde ikke vært å forakte i godt lys utendørs til landskapsbilder. Hvis du tenker på bildestøy synes jeg det ikke er verdt å snakke om før en runder ISO-800. Jeg bruker veldig mye ISO-1600 også, uten at jeg synes støyen er sjenerende. Og hvis den på enkelte bilder blir for fremtredende kjører jeg fila en rask tur gjennom Neat Image Pro og resultatet blir fin fint :thumbup:.

MEN det viktigste - Kvaliteten på optikken har mye å si (nesten alt i grunnen) angående fargegjengivelse og skarphet, derav blir ditt utsagn ganske så vagt, hvilke linser er brukt i sammenligningen? (quote: Jeg har sammenlignet dette kameraet og Canon 10D, og synes Nikon sine bilder er mer fargesterk, klarere/"crispere). Men du må se dette an til ditt bruk.

Og angående selve D70 kan jeg ikke komme på noe annet negativt å si enn at det skulle vært mulig med batterigrep...

 

- D70 er utvilsomt kongen på haugen i dslr billigklassen. Nå har det vunnet så mange priser og utmerkelser at jeg har mista tellingen... :D

 

-Peter-

Lenke til kommentar

Ja, D70 er et klart førstevalg i billig dslr klassen! Iso 200 har ingenting å si spør du meg. Når jeg er ute å tar sykkelbilder, trenger jeg ganske høy lukkertid. ergo mer lys for å ta bildet. Da pleier jeg ofte å sette iso opp til 640 uten merkbar støy. (Hvis du tar små utsnitt vil du merke det, men det har ingenting å si etter min mening.)

Lenke til kommentar

En annen ting er at støyen på D70 (om du klarer å finne støyen) visstnok synes mindre på utskrifter enn på andre kamera som har målbart mindre støy. Hvordan det skjer, vet jeg ikke, men jeg har aldri funnet støy på mine D70-bilder hittil ved utskrift. Noe som naturligvis kan skyldes at jeg har trykt ut de beste bildene mine (som samtidig har lite støy).

Støyen blir ikke særlig synlig før ved ISO800, så det eneste poenget med ISO100 for meg måtte være å få mulighet for lengre lukkertid. Noe jeg kanskje trenger på 1 av 20.000 bilder, og da får jeg heller skaffe meg et ND-filter.

Lenke til kommentar
Nikon sine bilder er mer fargesterk, klarere/"crispere".

Fargemetning kan du jo stille inn på de fleste kameraer. Profesjonelle fotografer liker oftest mer nøytrale naturlige farger, mens amatører oftere er mer fornøyd med litt knallfarger.

Standardinnstillingen på 10D er nøytral, men den kan enkelt justeres hvis du foretrekker det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...