Gå til innhold

Hva man bør se etter ved kjøp av videokamera!


Anbefalte innlegg

Meningen med denne tråden er å samle generelle tips om hva man bør være oppmerksom på når man kjøper kamere. Kom gjerne med linker til gode sider om samme temaet, eller gode sider som tester videokamera.

 

En liten oppsumering så langt: (Fra ådne lenger nede + Afseth)

 

DV inn/ut

Ikke alle digitale videokamera har DV inn. Det vil si at man ikke kan kopiere video fra andre kamera over på et slikt ett, og man kan ikke spille video fra PC tilbake på digital tape for å lagre det der.

 

Egenskaper i dårlig belysning

Det er forskjellig kvalitet på brikkene. Noen er bedre enn andre. Dårlige brikker vil gi mye støy og uskarphet i vanlig rombelysnng.

Den fysiske størrelsen har også noe å si. Ett fysisk lite objektiv vil slippe inn mindre lys, og kvaliteten vil bli dårligere.

 

Brukervennlighet og betjening

Vær spesielt oppmerksom på zoom-knappen. Ikke alle er lette å zoome gjevnt med. Noen kamera har trege knapper og gir dårlig kontroll.

Mange kamera har bunnlasting av tape. Mange missliker dette.

 

Man får det man betaler for

Husk at om du kjøper et kamera til fire-fem tusen, så får du et kamera til fire-fem tusen. Ikke tro at billig-kameraene er like gode som de som koster et par hakk mer.

 

Ekte 16:9

Kjøp et kamera som har ekte 16:9. Du får bedre kvalitet på det du filmer i tilegg så er det mye lekrere å se på..

 

Optisk bildestabilisator

Kjøp optisk, den digitale bildestabilisatoren er kun med til å ødelegge bildekvaliteten.. (da kan du heller bare bruke et videoredigerings program med den funksjonen.)

 

Vær sikker på at kameraet har manuelle innstillinger

- hvitbalanse

- lukkertid

- blender osv.

 

Ved kjøp av kamera i utlandet

Vær sikker på at kameraet er et "PAL" kamera!

 

Også huske på Analog ut og INN

Da kan du ta opp gamle filmer som Hi8, C-VHS osv.

 

Ikke bry deg om stillbildefunksjonen

Har du mange megapixler til stillbildene, betyr ikke det at videokvaliteten blir bedre. Video er uansett 0,44 megapixler (det er tv-systemet som begrenser dette), så om et kamera oppgir 3 megapixler, så er det KUN for stillbildene. Står det mellom to ellers helt like kamera til samme pris, der det ene har 3 megapixler, og det andre 1, bør du faktisk velge det med 1 megapixel da du mest sannsynlig får bedre bildekvalitet med dette. Mange megapixler til stillbilder fører til fysisk mindre pixler på bildebrikken og det igjen fører til dårligere lysfølsomhet pr. pixel. Også er det brukt mer penger på videodelen på et kamera med en megapixel.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ekte 16:9

Kjøp et kamera som har ekte 16:9. Du får bedre kvalitet på det du filmer i tilegg så er det mye lekrere å se på..

 

Optisk bildestabilisator

Kjøp optisk, den digitale bildestabilisatoren er kun med til å ødelegge bildekvaliteten.. (da kan du heller bare bruke et videoredigerings program med den funksjonen)

Lenke til kommentar

En liten oppsumering så langt:

 

DV inn/ut

Ikke alle digitale videokamera har DV inn. Det vil si at man ikke kan kopiere video fra andre kamera over på et slikt ett, og man kan ikke spille video fra PC tilbake på digital tape for å lagre det der.

 

Egenskaper i dårlig belysning

Det er forskjellig kvalitet på brikkene. Noen er bedre enn andre. Dårlige brikker vil gi mye støy og uskarphet i vanlig rombelysnng.

Den fysiske størrelsen har også noe å si. Ett fysisk lite objektiv vil slippe inn mindre lys, og kvaliteten vil bli dårligere.

 

Brukervennlighet og betjening

Vær spesielt oppmerksom på zoom-knappen. Ikke alle er lette å zoome gjevnt med. Noen kamera har trege knapper og gir dårlig kontroll.

Mange kamera har bunnlasting av tape. Mange missliker dette.

 

Man får det man betaler for

Husk at om du kjøper et kamera til fire-fem tusen, så får du et kamera til fire-fem tusen. Ikke tro at billig-kameraene er like gode som de som koster et par hakk mer.

 

Ekte 16:9

Kjøp et kamera som har ekte 16:9. Du får bedre kvalitet på det du filmer i tilegg så er det mye lekrere å se på..

 

Optisk bildestabilisator

Kjøp optisk, den digitale bildestabilisatoren er kun med til å ødelegge bildekvaliteten.. (da kan du heller bare bruke et videoredigerings program med den funksjonen.)

 

Vær sikker på at kameraet har manuelle innstillinger

- hvitbalanse

- lukkertid

- blender osv.

 

Ved kjøp av kamera i utlandet

Vær sikker på at kameraet er et "PAL" kamera!

 

Også huske på Analog ut og INN

Da kan du ta opp gamle filmer som Hi8, C-VHS osv.

Endret av ådne
Lenke til kommentar

Ikke bry deg om stillbildefunksjonen

 

Har du mange megapixler til stillbildene, betyr ikke det at videokvaliteten blir bedre. Video er uansett 0,44 megapixler (det er tv-systemet som begrenser dette), så om et kamera oppgir 3 megapixler, så er det KUN for stillbildene. Står det mellom to ellers helt like kamera til samme pris, der det ene har 3 megapixler, og det andre 1, bør du faktisk velge det med 1 megapixel da du mest sannsynlig får bedre bildekvalitet med dette. Mange megapixler til stillbilder fører til fysisk mindre pixler på bildebrikken og det igjen fører til dårligere lysfølsomhet pr. pixel. Også er det brukt mer penger på videodelen på et kamera med en megapixel.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Ikke bry deg om stillbildefunksjonen

 

Har du mange megapixler til stillbildene, betyr ikke det at videokvaliteten blir bedre. Video er uansett 0,44 megapixler (det er tv-systemet som begrenser dette), så om et kamera oppgir 3 megapixler, så er det KUN for stillbildene. Står det mellom to ellers helt like kamera til samme pris, der det ene har 3 megapixler, og det andre 1, bør du faktisk velge det med 1 megapixel da du mest sannsynlig får bedre bildekvalitet med dette. Mange megapixler til stillbilder fører til fysisk mindre pixler på bildebrikken og det igjen fører til dårligere lysfølsomhet pr. pixel. Også er det brukt mer penger på videodelen på et kamera med en megapixel.

Meeeen.....en ccd brikke på 3 megapixler produserer jo ett bedre bilde enn en som er mindre...gjør det ikke??

 

Og da tenker jeg på video bilde ja. Fargegjengivelsen vil vel bli bedre, i retning 3ccd brikker....uten at jeg er 100% sikker da...men mener iallefall det er dette jeg har lest meg fram til...og er det helt feil så er det sikkert noen her som retter meg :cool:

Lenke til kommentar
Meeeen.....en ccd brikke på 3 megapixler produserer jo ett bedre bilde enn en som er mindre...gjør det ikke??

 

Og da tenker jeg på video bilde ja. Fargegjengivelsen vil vel bli bedre, i retning 3ccd brikker....uten at jeg er 100% sikker da...men mener iallefall det er dette jeg har lest meg fram til...og er det helt feil så er det sikkert noen her som retter meg :cool:

Jeg vet ikke, men følgende er hva jeg synes er logisk:

Antall pixler har ikke noe å si for støy/lysfølsomhet/skarphet. Hvor mye lys som slipper inn på brikken er avhengig av den fysiske størrelsen på brikken, og på objektivene. OM du har en brikke med få store pixler eller mange små skulle ikke ha noe å si for dette.

 

Men når det gjelder digital zoom så vil et større antall pixler gi bedre kvalitet på den digitale zoom'en, ettersom man kan til å begynne med kan bruke et utsnitt av pixlene og trenger ikke noen digital interpolering.

 

Jeg vil også gjette på at flere pixler kan gi mere data å jobbe med for bildestabilisatoren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...