Jump to content

Grobian

Medlemmer
  • Content Count

    59
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

About Grobian

  • Birthday 04/30/1984
  1. Heisann! Takk for bra og utfyllende svar.. Ser ut som de fleste heller mot Xp. Noe som ikke er så unaturlig... men men Om et halvt år kan jeg kanskje starte tråden Windows Vista vs. XP, hva er best? Grobian
  2. Jeg har fått "nyss" i at proffesjonelle foretrekker å bruke Windows 2000 fremfor XP til redigering. Dette fordi 2000 skal være mer stabilt... Er dette et faktum, eller dreier det seg bare om smak og behag? Noen som vet noe mer om dette? Grobian
  3. Det finnes ingen fasitsvar på hvilke farger som skal brukes.. Det eneste er blått, som ofte blir brukt i nattscener.. Blått er også en kald farge som ofte forbindes med skumle eller spennende ting... Gult eller oransje, er varme farger, men jeg tror ikke det finnes noe bestemt mønster i hvordan de brukes... Grønn er en unaturlig farge, og fungerer da som en effekt (sjekk ut introen på monstertorsdag).. Som regel blir ikke grønn brukt i overdreven stor grad (slik som blå og oransje), derfor legger vi som regel ikke merke til den fargen... Jeg har lagt merke til i at enkelte filmer blir grønn brukt på steder der det er lysstoff-rør, noen som har peiling på det?? Grobian
  4. De tallene du nevner, beskriver hvor "stor" vidvinkelen er. Hvis kameraet ditt har en vidvinkel på 32mm fra før av, da vil en 0.7x vidvinkellinse gjøre at du får en vidvinkel som tilvsvarer en 22.4mm ( 32 x 0,7 = 22.4).. En 0.45 vil da bli en 14.4mm og vil da nesten være lik en fisheye-linse.. Kjøp det du har behov for.. Grobian
  5. HC1000 og lignende kameraer i den prisklassen vil nok kunne gi tilfredstillende bildekvalitet, for produksjoner som skal sendes på TV. Men problemene til (alle?) forbruker-kameraer er at de trenger mye lys for gi ok bildekvalitet. I tillegg har man ikke alltid like stor kontroll over de manuelle innstillingene.... Grobian
  6. Goddag Jeg holder på å teste ut cinema-funksjonen i Panasonic GS70.. Jeg er klar over at dette ikke er "ekte" 16:9, men er forholdene de samme...? Og hvordan fungerer dette i redigering..? Jeg bruker premiere, og har lagd to prosjekter. Et med 4:3 og et med 16:9.. I 4:3 får jeg sorte striper oppe og nede, slik at det ser ut som en mellomting mellom 4:3 og 16:9... I 16:9 får jeg et bilde som er "skvist" sammen vannrett, og som har sorte kanter rundt hele bildet. I tillegg må det rendres... Så det store tusenkroners spørsmålet... Er det i det hele tatt mulig å ende opp med video som er i 16:9, og som har de rette forholdene og proporsjonene, ved bruk av et Panasonic GS-70....? På forhånd takk! Grobian
  7. Hei! Skal kjøpe meg 5-10 mini-dv taper.. Er det noen som vet hvor en får tak i billige taper? Foretrekker sony eller maxell... Grobian
  8. Å få fargene bra med mini-dv er (nesten) umulig... Sett opp mye lys og bruk manuelle innstillinger så blir det bedre.. I redigeringen kan det være en fordell å legge på mer kontrast, for å få mer smell i bildet.. Grobian
  9. Jeg tror problemet ditt skyldes en liten feil i oppsettet av hvor lyd og bilde skal sendes ut... Velg Output på monitor-vinduet... Deretter Playback Settings Under menyen for Audio Playback huker du av: Play audio on audio hardware Da skal det sannsynligvis fungere Grobian
  10. Det beste er falskt blod.. Brukt det i en skrekkfilm jeg lagde for en stund siden.. Blodet var på tube og så var det bare å blande ut med vann.. Så veldig realistisk ut.. Tror det er mulig å kjøpe det i butikker som selger kostymer, teaterutstyr og lignenede.. (muligens også å få kjøpt i leketøysbutikker) Grobian
  11. Hvordan er det med LP på DVCAM..? Er det noen som har erfaring med det...? Skal filme en revy som varer i to timer, og det blir litt slit å skifte tape hvert 40 min... Grobian
  12. SP er 60 minutter LP er 90 minutter Kvaliteten er helt lik. Eneste forskjell er at det blir lagret mer på tapen ved LP... Faren med å bruken det er at det fare for drop-outs (tidskodebrudd), noe som er kjipt i redigering.. Det er derfor en fordel og alltid bruke SP, og i tillegg så slipper man problemer med att noen kameraer ikke takler LP som er tatt opp med andre kameraer... Grobian
  13. Jeg har dessverre ingen erfaring med TRV950, men jeg har brukt andre Sony kameraer som har slitt i kulden.. Brukte et TRV33 og endte opp med ubrukelige videoer etterpå.. Bildet flippet og vrengte seg helt... Men Sonys kameraer skal tåle kulde.. Har brukt PD150 og TRV900 ute i 20 minus, og opplevde ingen andre problemer enn en drastisk nedstatt levetid på batteriet... Kameraet du bruker trenger nok service, men det kommer an på hvor mye penger du ville legge i det og om du kommer til å bruke det mye utendørs.. Men har du garanti, så er det vel ikke noe problem...
  14. Hvis stativfestet til kamera er av stål, så burde det ikke være noe problem.. Men det kunne kanskje vært lurt å laget en innretning med skumgummi, for å dempe støtene.. Jeg har ikke brukt et videokamera til slike ting, men jeg har vært uheldig med det og mistet det i bakken, store stein som har falt oppe på det, og lignende ting. Det er utrolig hva de kan tåle... Grobian
  15. Maxell, skal vistnok være gode taper og lager ikke problemer for kameraet.. Det er når en blander Sony og Panasonic problemene skal dukke opp. Grobian
×
×
  • Create New...