Gå til innhold

Problemer med MBR(master boot record)


Shirack

Anbefalte innlegg

Har prøvd å instalere windows xp på maskinen min med et uheldig resultat.. Det går ikke, har 3 forskjellige disker i maskinen og ingen vil ha windows instalert. Det blir mast om at "For å instalere windows XP, må installasjonsprogrammet skrive noen oppstartsfiler på følgende disk "blabla harddisk 0 på id01 på bus 0 på ATAPI[MBR]. Disken inneholder imidlertid ingen windows XP kompatibel partisjon". Har just formatert ene disken og fikset nytt filsystem med Partiton Magic på den ene. Har også prøvd å instalere på en og en disk av gangen med samme resultat. Alle diskene skal fungere bra og det ligger allerede inne windows på en av diskene(som ikke funker nå).

Om noen har nogenlunde på peiling på hva jeg kan gjøre for å få fikset dette tar jeg gjerne imot tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
... Har just formatert ene disken og fikset nytt filsystem med Partiton Magic ....

Hmm, dette låter ganske ulogisk, formatering == lage nytt filsystem.

 

De fleste slike problemer tror jeg kommer av at man på død og liv skal bruke alt mulig rart av programmer for formatering før man installerer. Det er helt unødvendig da XP CDen booter opp med et installasjonsprogram som gjør alt du trenger.

Du bør fjerne gamle partisjoner og lage nye (med installasjonsprogrammet), da blir det automatisk riktig type partisjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...