Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

fortinet sperrer alt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
det blir ikke lettere for systemansvarlige at folk sitter og gir folk informasjon om hvordan de kan komme utenom de sperringer skolen har satt. det er en grunn til at de er der.

Hvorfor skal det være så lett å sperre inne folk? Jeg liker ikke bruk av makt på den måten.

Det er dessuten ikke vår sak om trådstarter gjør leksene sine eller ikke. Så lenge ikke trådstarter ikke forhindrer andre å benytte pc'ne ser jeg ikke noe moralsk galt ved å surfe på lovlige sider.

 

Så kan man argumentere at "det er heller ikke vår sak å motarbeide systemansvarlig" e.l. Greit, men trådstarter spør om hjelp. Hvis du ikke liker det han spør om, så surf videre. Jeg synes ikke man skal moralisere over andres fremferd så lenge de ikke skader andre. Litt kardemommelov, altså.

Lenke til kommentar
det blir ikke lettere for systemansvarlige at folk sitter og gir folk informasjon om hvordan de kan komme utenom de sperringer skolen har satt. det er en grunn til at de er der.

Hvorfor skal det være så lett å sperre inne folk? Jeg liker ikke bruk av makt på den måten.

Det er dessuten ikke vår sak om trådstarter gjør leksene sine eller ikke. Så lenge ikke trådstarter ikke forhindrer andre å benytte pc'ne ser jeg ikke noe moralsk galt ved å surfe på lovlige sider.

 

Så kan man argumentere at "det er heller ikke vår sak å motarbeide systemansvarlig" e.l. Greit, men trådstarter spør om hjelp. Hvis du ikke liker det han spør om, så surf videre. Jeg synes ikke man skal moralisere over andres fremferd så lenge de ikke skader andre. Litt kardemommelov, altså.

Så du mener at den som eier et nett. I dette tilfellet skolen. Ikke skal få ha noe å si til hvordan nettet brukes?

 

Skolen har full rett til å gi så begrenset tilgang de vil. Om de vil kan de tilogmed sette opp regler slik at det kun er eksplisitt godkjente sider som kan vises.

 

Hvis de ikke vil se de sidene skolen vil la dem få se så får de gå på nett hjemme istedet.

 

Mange steder så kan det å bryte seg gjennom sperringene føre til at bruker-identen din blir slettet. Da kommer du hvertfall ikke ut.

 

Nett-tilgang på skolen er et priviliegium, ikke en menneskerett.

 

 

OT: Absolutt siste post på HW :D

Lenke til kommentar

jeg er selv ikt lærling på en VGS og bruk av skolens datautstyr er et privilegium, ikke et krav. Akurat som med dette forumet. Samtidig er jeg ikke ute etter å lete etter "bøller", men er jeg tilfeldigvis innom "open files" på en av serverene og ser at msn er en gjenganger, så blir somregel programmet stengt ned :p

 

Jeg driver heller ikke å ser hva folk har på hjemmeområdene heller (dette er jo såklart ulovlig), men ser jeg at diskene begynner å bli fulle, tar jeg et generelt søk på *.mp3 og sletter alt jeg kommer over, da musikk ikke skal lastes ned innenfor skolens nettverk.

 

Jeg skjønner jo godt elevene, da jeg selv var elev i fjor, men elevene bør også prøve å sette seg inn i systemansvarligs synspunkt.

 

ang sperring av forum så er jeg både litt for og i mot. personlig bruker jeg det veldig mye i jobbsammenheng, mens elevene har ikke det store behovet. Har stadig vekk problemer med forumhorer (kremt... skal ikke si så mye selv) som sniker seg inn på datarommene utenom timene uten å ha spurt om lov for å henge på forum. Samtidig så har vi ikke sperret noen sider som helst i utgangspunktet. Vi velger å stole på elevene til det motsatte er bevist, så tar vi heller for oss enkelttilfeller såfremt det er mulig.

 

Det å sette opp sikkerhet i nettet slik at det blir levelig for begge parter er ikke nødvendigvis like enkelt bestandig :p

Endret av DJ-JK
Lenke til kommentar
Så du mener at den som eier et nett. I dette tilfellet skolen. Ikke skal få ha noe å si til hvordan nettet brukes?

 

Skolen har full rett til å gi så begrenset tilgang de vil. Om de vil kan de tilogmed sette opp regler slik at det kun er eksplisitt godkjente sider som kan vises.

 

Hvis de ikke vil se de sidene skolen vil la dem få se så får de gå på nett hjemme istedet.

 

Mange steder så kan det å bryte seg gjennom sperringene føre til at bruker-identen din blir slettet. Da kommer du hvertfall ikke ut.

 

Nett-tilgang på skolen er et priviliegium, ikke en menneskerett.

 

 

OT: Absolutt siste post på HW :D

Selvfølgelig har skolen rett til å gjøre alt det du sier, men det betyr ikke nødvendigvis at jeg er enig i at det er riktig å gjøre det. Det er mange ting som er lov å gjøre, men som jeg mener det ikke er etisk riktig å gjøre.

For å gjenta meg selv; så lenge man ikke skader andre brukere eller skolens nettverk eller eiendom eller benytter pc'ne til noe ellers ulovlig, synes jeg ikke det er galt av trådstarter å forsøke å finne smutthull. Og for å gjenta meg selv igjen; jeg synes ingen av oss har rett til å heve pekefingeren mot noen her. (Korreksjon: man har jo RETT, men jeg mener at det er ETISK riktig å ikke gjøre det.)

 

Det blir litt som husokkupanter. Ifølge loven har de ikke RETT til å okkupere tomme bygårder, men egentlig skader de ingen. Så hvorfor kaste dem ut? Bare for å håndheve regler? Det er slike holdninger jeg ikke liker.

 

Denne tråden glir veldig ut. Kan ikke bare de som synes trådstarter er en lømmel klare å holde pekefingeren for seg selv, så kan de som vil hjelpe ham, gjøre det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...