Gå til innhold

Vurderer ett nytt skjermkort


mrmee

Anbefalte innlegg

Hallo

 

Har en noe eldre pc.

 

Pentium 1,4 ghz

768 MB Ram

Geforce 3

 

Vurderer om jeg skal bytte ut skjermkortet mitt, og få meg noe bedre. Litt usikker på hvilket da :)

 

Har sett på følgende to kort:

 

Sapphire Radeon 9800 PRO

Gainward GeForce 6800 LE

 

Regner med at jeg ønsker et kort i denne prisklassen (ca 2000 kr)

 

Er rimelig blank når det gjelder overklokking og softmodding.. Er dette vanskelig og vil dette øke ytelsen veldig mye?

 

Hvilket av kortene bør jeg gå for? eller bør jeg gå for et annet kort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp A-open 6800 LE hos PS data, de har tilbud på dette kortet nå.

Har samme kortet selv og det er veldig bra til prisen. Fikk 7000 poeng i 3Dmark03 uten

overklokking, etter åpning til 16 pipes og 5vp fikk jeg 9300 poeng. Dette er uten klokking og ytelsen er langt over det du vil klare med et 9800 kort

Lenke til kommentar
Pentium 1,4 ghz

768 MB Ram

1.4 ghz vil være flaskehalsen....

 

jeg fikk en fin økning i 3dmark03 fra 6000 til 6500 når jeg klokka min CPU fra 2ghz til 2.2 (amd athlon XP barton 2800+ @ 3200+), dvs at CPUen min klarte ikke å følge med så mye med skjermkortet mitt.

 

når jeg klokka fra 2.2 til 2.4 fikk jeg bare 30poeng mer, noe som bekrefter flaskehalsen. Hvis du kjøper noe som er såpass kraftig som 6800LE (som er bedre enn 9800pro), vil jeg tru du må klokke CPUen din en god del, eller kjøpe en ny en for å få utnytta skjermkortet max.

 

det er ihvertfall min erfaring.

Lenke til kommentar
Det beste kortet er Gainward GeForce 6800 LE..

 

men eg har lest om fleire på forumet som har hatt denne typer, men kortet hadde blitt ødlagt. samme skjedde med en kompis av meg..

for siste gang.. det tilhørte første revisjon/produksjon av brikkene, og er for lengst ute av lageret til de største butikkene.

Lenke til kommentar

Se på denne linken:

http://anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2281&p=1

 

Poenget er at han som skrev artikkelen anbefaler å oppgradere CPU framfor å oppgradere et gammelt skjermkort, fordi VALVe har lagt inn bra støtte for både DX8 og DX7.

 

Det billigste HK socket 754 med en sempron 3100+ vil koste ca. 2000,-.

 

Men dersom du absolutt skal ha et skjermkort, så vil begge de du lister opp være gode valg. 6800LE gir deg (muligens) større muligheter for å øke ytelsen med overklokking/modding.

 

EDIT: du må jo ha DDR-RAM til nevnte HK (helst PC3200). Da blir det jo dyrere, men kanskje verdt det allikevel.

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar

Har bestemt meg for å heller spare opp litt penger og kjøpe meg ny pc :D

Har noen deler fra før av. Så jeg trenger cpu, hovedkort, minne, skjermkort og kabinett. Så meg ut noe som så bra ut :D

 

Men en ting jeg lurte på..

 

Bør jeg gå for et agp kort eller pci express??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...