Gå til innhold

AMD 64 som funker?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kabinett:

Aopen H600B (350 watt)

 

CPU:

AMD 64 3000+ (BOXED)

 

Hovedkort:

ABIT KV8 pro

 

Harddisk:

Seagate barracuda, S-ATA, 160GB

 

Skjermkort:

Sapphire Raedon 9350 128 mb

 

RAM:

Billig 512 DDR. FORSLAG??????????

 

Skal bruke pc'n til bilde og lydredigering, ikke spilling.

 

Pris på opsettet er ca 5000 kr.

 

Takk for alle svar!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor burde jeg gå for intel? Slik jeg har skjønt det så får man mer igjen for pegene med AMD + at pentium4 bråker mer...

 

Har fått forslag om å bruke AMD XP også...

 

Jeg har uteukket intel helt fra starten av så jeg har vanskelig for å starte på nytt for å sette meg inn i oppsett med Intel. Er bare nybegynner...

Endret av Chatrine17
Lenke til kommentar

Lyd og bilderedigering trenger ikke all verden til ytelse. Dvs. at du fint kan nøye deg med et brukt system. F.eks en brukt Pentium4. Lyd og bilde-redigering trenger ofte litt mye minne, så 1GB er å anbefale. F.eks en Pentium4 2,6GHz med HyperThreading (HT) og et brukbart litt eldre chipsett (f.eks i865PE) er glimrende. Du finner nok et godt utvalg slike i bruktmarkedet.

Lenke til kommentar

Ram har mer å si enn om du velger intel eller amd ja... Har hørt at intel skal være best til multimedia, men dog mest pga hyperthreading, og det tror jeg egentlig ikke du vil merke så veldig stor forskjell på med mindre du sitter å bruker mange programmer på en gang... Jeg syns ikke intel er verdt prisen, så jeg hadde gått for et amd system, gjerne en rimelig prosessor og ihvertfall 1 gb ram :)

Lenke til kommentar

Det er sant at bilderedigering ikke rever kjempemasse prosessorkraft. Men samtidig vil du merke prosessorkraften hvis man jobbe med kjempestore bilde i store formater. F.eks. et bilde på 4000x3000 px med 300ppi. Skal du kjøre et filter da er det greit å ha litt maskin. RAM er også kjekt i store mengder. Men vi må tenke på budsjettet. Strekker det til er det selvsagt alltid kjekt. Spesielt hvis man jobber med mange bilder samtidig.

Lenke til kommentar

Heisann.....hvis det er billig og GOD ram du er på utkikk etter,sjekk ut disse:

 

http://komplett.no/k/ki.asp?sku=118737&cks=PRL

 

Er selv godt fornøyd med disse.....+ at de funker i de fleste oppsett(erfaringsmessig etter å ha lest MYE her på HW.no,så virker det slik at det KAN være kompabilitetsproblemer med Twinmos-Ram på endel AMD-oppsett,correct me if i`am wrong! :ermm: )

 

Lykke til uansett hva du går for :thumbup:

 

Mvh

Lenke til kommentar
Det er sant at bilderedigering ikke rever kjempemasse prosessorkraft. Men samtidig vil du merke prosessorkraften hvis man jobbe med kjempestore bilde i store formater. F.eks. et bilde på 4000x3000 px med 300ppi. Skal du kjøre et filter da er det greit å ha litt maskin. RAM er også kjekt i store mengder. Men vi må tenke på budsjettet. Strekker det til er det selvsagt alltid kjekt. Spesielt hvis man jobber med mange bilder samtidig.

Bare for å kommentere det, jeg tror ikke hun skal jobbe med så store bilder som skal trykkes opp, en skjerm viser ikke mer enn 72dpi uansett, så å jobbe med større som skal brukes digitalt er ikke nødvendig.

Lenke til kommentar
Heisann.....hvis det er billig og GOD ram du er på utkikk etter,sjekk ut disse:

 

http://komplett.no/k/ki.asp?sku=118737&cks=PRL

 

Er selv godt fornøyd med disse.....+ at de funker i de fleste oppsett(erfaringsmessig etter å ha lest MYE her på HW.no,så virker det slik at det KAN være kompabilitetsproblemer med Twinmos-Ram på endel AMD-oppsett,correct me if i`am wrong! :ermm: )

 

Lykke til uansett hva du går for :thumbup:

 

Mvh

Jepp, den hundringsen er nok en god investering. Spesielt etter at jeg har kikket litt mer på prisguiden til HW og erfaringer. De fleste er fornøyd med twinmos, men f.eks:

 

https://prisguiden.no/vis_produkt.p..._review_id=9616

 

(identisk med chipsetet på hovedkortet i forslaget....)

Lenke til kommentar

Ja jeg så de kommentarene på TwinMOS tidligere. Da går jeg helt klart for Corsair og håper på det beste :thumbup:

 

Har forøvrig endra litt på oppsettet etter at jeg fant ut at den DVD-brenneren jeg ville ha (Nec ND-3500 16x DVD±R9) ikke var kompatibel med S-ATA harddisk. Har derfor valgt IDE versonen av Seagate baracuda og økt til 200GB.

 

Det er tydeligvis få DVD-brennere som tar S-ATA? Fikk 3 treff på prisguiden...

 

Komplett.no var nærmest i å ha alle komponentene jeg har valgt. De manglet bare kabinettet. Kanskje jeg bør finne meg et annet kabinett fra komplett heller enn å bestille Aopen fra mpx?

Endret av Chatrine17
Lenke til kommentar
Heisann.....hvis det er billig og GOD ram du er på utkikk etter,sjekk ut disse:

 

http://komplett.no/k/ki.asp?sku=118737&cks=PRL

 

Er selv godt fornøyd med disse.....+ at de funker i de fleste oppsett(erfaringsmessig etter å ha lest MYE her på HW.no,så virker det slik at det KAN være kompabilitetsproblemer med Twinmos-Ram på endel AMD-oppsett,correct me if i`am wrong!  :ermm: )

 

Lykke til uansett hva du går for :thumbup:

 

Mvh

Jepp, den hundringsen er nok en god investering. Spesielt etter at jeg har kikket litt mer på prisguiden til HW og erfaringer. De fleste er fornøyd med twinmos, men f.eks:

 

https://prisguiden.no/vis_produkt.p..._review_id=9616

 

(identisk med chipsetet på hovedkortet i forslaget....)

Men noe som og er lurt å tenke på, er at dette er et nytt brikkesett, som kanskje og har bedre minnestøtte... !

Lenke til kommentar

Har forøvrig endra litt på oppsettet etter at jeg fant ut at den DVD-brenneren jeg ville ha (Nec ND-3500 16x DVD±R9) ikke var kompatibel med S-ATA harddisk. Har derfor valgt IDE versonen av Seagate baracuda og økt til 200GB.

 

Det er tydeligvis få DVD-brennere som tar S-ATA? Fikk 3 treff på prisguiden...

 

Komplett.no var nærmest i å ha alle komponentene jeg har valgt. De manglet bare kabinettet. Kanskje jeg bør finne meg et annet kabinett fra komplett heller enn å bestille Aopen fra mpx?

Kabinett kommer i egen pakke uansett, så det gjør ikke så mye om den kommer fra egen nettbutikk.

 

Det er lite å tjene på S-ATA i forhold til IDE, men det skader vel heller ikke at du har disken på S-ATA og brenneren på IDE?? Eller er det virkelig problemer med kompatiblitet? Det var jeg i så fall ikke klar over kunne være noe problem.... Hvor har du sett dette?

Endret av Paddington
Lenke til kommentar
Det er lite å tjene på S-ATA i forhold til IDE, men det skader vel heller ikke at du har disken på S-ATA og brenneren på IDE?? Eller er det virkelig problemer med kompatiblitet? Det var jeg i så fall ikke klar over kunne være noe problem.... Hvor har du sett dette?

 

Har egentlig ikke peiling på dette, men hvis man leter etter DVD-brennere i prisguiden så kan man velge grensesnitt. Den Nec-brenneren som jeg henviste til har IDE-grensesnitt slik som de fleste andre. Jeg tenkte derfor at den ikke passa med hardisk som har S-ATA-grensesnitt. NB: jeg er kanskje på BÆRtur :yes:

Endret av Chatrine17
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...