Gå til innhold

Kåring av beste lydkort. For og imot.


Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter et gromt lydkort.

Er usikker på hva jeg skal velge.

Audigy virker spennende, men kritikkene er

ikke overbevisende nok til at jeg bestiller det pronte. Hercules hadde problemer med skurr i WinXp men nå er det fikset gj. en download. Jeg vil ha et lydkort som har den feteste lydgjengivelsen i spill og DVD, men prisen må også spille en liten rolle. Ikke vits å betale 1-2000,- ekstra for noe som nesten ikke merkes!!!

Kom gjerne med tilhørende Pc-høyttaler anbefaling hvis noen har det.

-Noise-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2001-11-16 19:22, James skrev:

Pris/Ytelse


Hercules Game Theatre XP er tingen.

Koster rundt ca. 1400,-

Råbra. Ikke vits å kjøpe dyrere kort.

Dyrere Audigy-kort er ikke verdt hundrelappene.


 

Da må du ha noen merkelige ører, for etter kvaliteten og dømme sku en tru at kortet var stemt av Olga M. Mikalsen. Dette er ikke noe jeg slenger ut sånn i hytt og pine, men basert på omtale og tester.

Bl.A. test av PCPRO. Basert igjen på samme kilde mener jeg at M-Audio Audiophile 2496 er kortet som er en verdig representant av digetal lyd. :smile:

Haken ved dette kortet: Pris =2995NOK= :mad:

Lenke til kommentar

Skal man ha høytalere som står i stil med kortet over ville jeg, som mange andre oppvakte, anbefalt Klipsch ProMedia 4.1 (Altså fire punkters suround)

 

Har faktisk blitt THX-sertifisert (Lyd standerd George Lucas ville innføre i alle kinoer, for at lydene i hans filmer skulle bli akkurat slik han hadde laget laget de), noe som er meget sterk på et høyttaler sett til PC.

Hake ved dette høyttaler-settet, igjen pris: 3995= :smile:

Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig enig med Spiff, også basert på masse omtaler jeg har lest...

 

Klipsch er jo i utgangspunktet produsent av surround-produkter, så det sier jo litt!! Får du tak i billige Altec Lansing surround (THX) på QXL, så kan det også være et godt alternativ...

 

_________________

I'm feeling very shpongled.

Smashed,mashed, completely geschtonkenflapped

 

[ Denne Melding var redigert av: MiraQdata på 2001-11-16 21:23 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-16 20:05, Spiff skrev:

Quote:


On 2001-11-16 19:22, James skrev:

Pris/Ytelse


Hercules Game Theatre XP er tingen.

Koster rundt ca. 1400,-

Råbra. Ikke vits å kjøpe dyrere kort.

Dyrere Audigy-kort er ikke verdt hundrelappene.


 

Da må du ha noen merkelige ører, for etter kvaliteten og dømme sku en tru at kortet var stemt av Olga M. Mikalsen. Dette er ikke noe jeg slenger ut sånn i hytt og pine, men basert på omtale og tester.

Bl.A. test av PCPRO. Basert igjen på samme kilde mener jeg at M-Audio Audiophile 2496 er kortet som er en verdig representant av digetal lyd.
:)

Haken ved dette kortet: Pris =2995NOK= :x

 

 

Audiophile skal være et godt kort for prisen ja, og i alle fall en hel del bedre enn SB Live. Audigy er jeg ikke sikker på... Men Audiophile er ikke nødvendigvis så dyrt, import fra http://www.musicians-gear.com (Tyskland) burde komme på litt over 2000 :)

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-19 10:21, t-paul skrev:

Hvor stor er forskjellen på Audigy og Audiophile kortet? Og hva er forskjellen? Jeg har selv et Audigy kort og er meget fornøyd..


 

Aldri hørt Audigykortet, så jeg skal ikke uttale meg. Men en ting du kan gjøre er å teste støygulvet på kortet ditt, det kan være en pekepinn. Gamle SB Live var støyete som faen husker jeg... Audiophile skal ifølge specsene ha ca -100db støygulv.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-20 00:25, A_N_K skrev:

Quote:


On 2001-11-19 10:21, t-paul skrev:

Hvor stor er forskjellen på Audigy og Audiophile kortet? Og hva er forskjellen? Jeg har selv et Audigy kort og er meget fornøyd..


 

Aldri hørt Audigykortet, så jeg skal ikke uttale meg. Men en ting du kan gjøre er å teste støygulvet på kortet ditt, det kan være en pekepinn. Gamle SB Live var støyete som faen husker jeg... Audiophile skal ifølge specsene ha ca -100db støygulv.

 

 

Det har jo Audigy også..

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-20 14:04, t-paul skrev:

Quote:


On 2001-11-20 00:25, A_N_K skrev:

Quote:


On 2001-11-19 10:21, t-paul skrev:

Hvor stor er forskjellen på Audigy og Audiophile kortet? Og hva er forskjellen? Jeg har selv et Audigy kort og er meget fornøyd..


 

Aldri hørt Audigykortet, så jeg skal ikke uttale meg. Men en ting du kan gjøre er å teste støygulvet på kortet ditt, det kan være en pekepinn. Gamle SB Live var støyete som faen husker jeg... Audiophile skal ifølge specsene ha ca -100db støygulv.

 

 

Det har jo Audigy også..

Høres bra ut det, konverterne på Audigy kan meget vel være av god kvalitet. Jeg kan bare snakke av egen erfaring, som tidligere eier av et M Audio Delta 44. Audiophile bruker samme konvertere som dette. Deltakortet målte jeg til å ligge rett under 100db, specs er tross alt bare specs. Og sist men ikke minst, den subjektive lydkvaliteten var etter min mening god (relativt varm, pen lyd).

Lenke til kommentar

Har lagt merke til at alle her at lagt inn kort til godt over tusen kroner. Hva jobber dere med(regner med at de fleste av dere er voksne)? Det er litt mye å legge i et lydkort mener jeg. Du får jo et bra SKJERMkort for de prisene jo. Jeg har et Aureal Vortex 8830 og det gjør jobben+ litt til og koster bare 600,-.

 

En kamerat av meg har et SoundBlaster Live 1024 kort som er kanskje bedre enn mitt til bare 400,-

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Audiophile 2496 er det lydkortet i verden hvor man får mest for pengene uten tvil.

Hos procom.no får du dette kortet for 2295,-

 

Andre kort som ligger i dette prisleiet er for eks. Creative Soundblaster Audigy Platinum eX (navnet er mye tøffere enn lyden...) og audiophile knuser dette kortet på alle punkter....

 

Alt kommer eg. an på hva du skal bruke kortet til:

 

- Til vanlig bruk (windows, høre litt på musikk, se småvideoer osv.) er soundblaster 128 (ca 170kr) helt greit, men andre kort (eller on-boardkort) funker også greit til dette bruket...

 

- For en mer reinspikket spill-PC er Audigy Player (ca 700kr) et greit kort.

 

- For surround-lyd er det kort som støtter 5.1 som gjelder (fås fra 400kr og oppover.

 

- For avspilling av MIDI med høy kvalitet, tilkobling av Gitar/Mic/keyboard o.l, digital lyd (dvd osv.) er M-Audios Audiophile 2496 det klart beste valget. (ca 2300,-)

 

- Skal man gå opp enda et nivå (profesjonell studiebruk...) må man opp i over 4000,- for et kort som er vesentlig bedre enn Audiophile.

 

konklusjon: mest lyd for pengene: Audiophile 2496.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...