Gå til innhold

gps og fotobokser


Anbefalte innlegg

så akkurat på tv2-nyhetene om en liten gpsdings som varselt om "30 sekunder til fotoboks" osv. det jeg lurer på, hva er den "beste" håndholdte gps'en? altså hvor mange megabyte har den, nøyaktighet osv. og hvordan får man den til å varsle om fotoboks, er dette et tillegsprogram? evt hvor kan man laste ned kjøpe dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva som er den beste avhenger av hvilket behov man har..."Teknikken" med varsling av fotobokser mener jeg kalles POI, som er forkortelsen av "point of interest". Dette er en funksjon som er integrert i TomTom navigator, en software som gjerne benyttes som navigasjonssytemer(PDA'er).

 

Du kan legge inn egne POI, eller laste ned lister som andre lager. (Så slipper du å markere alle fotobokser selv..)

 

Så selv på pakkeløsninger på Ipaq PDA(128MB)+GPS mottaker+TomTom 3.0+holder og alle kabler for en stund siden. Kostet rundt 5000,-

Lenke til kommentar

Hei,

 

Dette fungerer i bunn og grunn ved at fotoboksene blir lagt inn i GPS'en som POI (points of Interest) med lengde- og breddegrad.

GPS'en kan da innstilles til å si fra, når man nærmer sig en fotoboks. Man bruker også dette på sjøen, der en håndholdt eller GPS-kartplotter kan si fra, når man skal skifte kurs eller f.eks avviger fra en kurs mellem to punkter.

 

Hittil har man selv lagt inn positioner på fotoboksene - men det ser ut til at man nu kan købe GPS'er med dette innlagt. :thumbup:

 

Edit: Clint var hurtigere på avtrekkeren :-)

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Så det jeg også på TV2, måtte bare le litt å si ordet genialt. :!:

 

Men jeg synes at det er dumt at slike rå kjørere kjøper seg slikt og kjører fort helt til de kommer til en fotoboks for å så gasse på etter de har kjørt fordi fotoboksen :thumbdown:

Hei,

 

Offtopic:

Dette blir mest brukt av erhvervssjåfører (rutinerede sjåfører, lastebilsjåfører, selgere osv.) der kommer over hele landet.

Dette har jo ingen verdi for den lokale 'råkjører', der jo vett hvor boksene står og vett hvilke der virker.

 

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Nøyaktigheten er den samme på alle GPS'er(mener det er mindre enn 5 meter unøyaktighet da lenge ikke amerikanerne legger inn større feilmargin, noe som de vel sluttet med etter Gulf-krigen?).

 

Mottakerevnen er dog bedre på noen GPS-moduler. Søk etter tester på en eller annen søkemotor. Jeg fant i alle fall mange da jeg søkte i høst. Mener it-avisen testet en pakkeløsning fra Ipaq.

Lenke til kommentar

Nøyaktigheita er litt betre på GPSar som støttar EGNOS:

http://www.esa.int/export/esaNA/GGG63950NDC_index_0.html

 

Elles ser eg mange refererer til POI. På veldig mange GPSar blir dette kalla for waypoint. Det er støtte i alle GPSar(meg bekjent) å gi lyd når ein nærmar seg waypoint. Det meste av programvare for å behandle waypoints og overføre dei til pc er gratis. Å taste inn mange waypoints manuelt er ikkje noko særleg, so pass på å få med datakabel.

 

Elles ei god lenkje:

http://www.waypoints.no/

Endret av gastingen
Lenke til kommentar
så akkurat på tv2-nyhetene om en liten gpsdings som varselt om "30 sekunder til fotoboks" osv.

dette er jo noe som snart er poengløst da fotoboksene er i ferd med å bli "smartere". les litt på blant annet nettavisen.no:

 

Og storebror gir seg ikke med det. Boksene blir dobbelt så mange om tre år, og det nytter ikke lenger å bråbremse før boksen. Fra neste år beregner de også farten mellom boksene.

 

så hvis du er ute etter gps så håper jeg at du er fisker eller noe... :)

Lenke til kommentar
Hva hjelper det, når myndighetene neste år tar i bruk gjennomsnittsmåling mellom fotoboksene?  :thumbdown:

 

Hvis du skal investere i en slik "radarboksvarsler" er dette bortkastet penger!

 

http://www.hp.no/index.phtml?id=667 <- komplett pakke med ipaq, gps-modul og bilholder som fungerer glimrende, til under 4000 spenn, forresten.

Imidlertid med Michelin-software, men man kan jo skaffe seg en lisens på tomtom i tillegg hvis man foretrekker det.

 

Meg bekjent har de ikke fått tillatelse til dette ennå, men det er mulig jeg ikke er oppdatert?

Uansett har en navigasjonspakke mange flere bruksområder, man kan bl.a bruke den til å se nøyaktig hastighet. (Samt selvfølgelig finne fram på steder man ikke er kjent etc)

 

EDIT: Det var dette med å treffe i riktig boks, da.. :ermm:

Endret av dsgf
Lenke til kommentar
så akkurat på tv2-nyhetene om en liten gpsdings som varselt om "30 sekunder til fotoboks" osv.

dette er jo noe som snart er poengløst da fotoboksene er i ferd med å bli "smartere". les litt på blant annet nettavisen.no:

 

Og storebror gir seg ikke med det. Boksene blir dobbelt så mange om tre år, og det nytter ikke lenger å bråbremse før boksen. Fra neste år beregner de også farten mellom boksene.

 

så hvis du er ute etter gps så håper jeg at du er fisker eller noe... :)

Ja, gjennomsnittsmåling mellom foto(film)bokser er tingen. Hva skal du da si når du får brev i posten at du er målt til 200km/t (og dertil egnet straff) mellom boks A og B?? :innocent:

 

Du kan jo prøve deg med "jammen, jeg tok jo snarveien gjennom skogen" når du er i retten.

 

Dette er enda et utspill fra "politistaten Norge" og BB mentaliteten. Snart er det vel forbudt å ferdes ute, uten tillatelse......

Lenke til kommentar
Hva hjelper det, når myndighetene neste år tar i bruk gjennomsnittsmåling mellom fotoboksene?  :thumbdown:

 

Hvis du skal investere i en slik "radarboksvarsler" er dette bortkastet penger!

Mener å ha hørt noe om at de ikke fikk lov til dette..

 

Korrekt meg hvis jeg tar feil

Eg trur det stemmer, Datatilsynet var lite begeistra for det.

Lenke til kommentar

Meg bekjent har de ikke fått tillatelse til dette ennå, men det er mulig jeg ikke er oppdatert?

Uansett har en navigasjonspakke mange flere bruksområder, man kan bl.a bruke den til å se nøyaktig hastighet. (Samt selvfølgelig finne fram på steder man ikke er kjent etc)

 

Ikke fått tillatelse? Hvem er det som bestemmer det? Hvis de(politimyndighetene) vil ha noe, så tror jeg at det ikke tar lang tid før regjeringen gir klarsignal (les: lett påvirkelig).

 

Men du har rett. Disse dingsene kan jo brukes til kart, epost etc. Men skal jeg kjøpe en for at den skal brukes til fotoboksvarsler? Neppe

Lenke til kommentar

Ikke fått tillatelse? Hvem er det som bestemmer det? Hvis de(politimyndighetene) vil ha noe, så tror jeg at det ikke tar lang tid før regjeringen gir klarsignal (les: lett påvirkelig).

Det var veldig til aggresjon du hadde mot politiet då. Når det gjeld slike ting trur eg det er datatilsynet som handlar på vegne av norske lover. So det betyr at politiet ikkje kan få det slik som dei vil med ein gong berre fordi me har ei høgrevridd regjering.

Lenke til kommentar
Det var veldig til aggresjon du hadde mot politiet då. Når det gjeld slike ting trur eg det er datatilsynet som handlar på vegne av norske lover. So det betyr at politiet ikkje kan få det slik som dei vil med ein gong berre fordi me har ei høgrevridd regjering.

Tja, har ikke noe spesielt mot politiet, synes de gjør en god jobb jeg(kunne kanskje hvert litt bedre?). Men poenget mitt er at myndighetene(politiet, regjeringen, datatilsynet, etc) gjør somregel som de vil. Når det gjelder gjennomsnittsmåling mellom fotoboksene, har datatilsynet ikke godkjent saken. Javel? Da søker de på nytt med en omformulert(på de punktene som ikke er gjodkjent) søknad. Og på nytt, osv. Til datatilsynet er fornøyd (les: smutthullene).

 

Tidligere var det heller ikke lov å avlytte telefonen til folk. Men nå er det tillatt hvis betingelser er oppfyllt, som kriminelle forhold etc. Hva er det som skjer når du kjører for fort mellom to fotobokser? Jo, du gjør noe ulovlig.

 

Jeg tror at det ikke tar lang tid før datatilsynet godkjenner en slik sak som dette. Som nevnt har jeg ikke noe spesielt imot politiet eller myndighetene generellt, blir bare litt provosert av Tv2-nyhetene som bringer denne saken som en "dings" som kan spare deg for bøter, men som mest sannsynlig ikke vil fungere når det nye systemet tas i bruk (for det vil det!), når den tid kommer. Det generer et visst kjøpepress og falsk trygghet, i den forstand at du med trygghet ikke kan bli "fotografert" og samtidig kan kjøre ulovlig(over fartsgrensen) i mellom boksene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...