Gå til innhold

USB2 kontroller, trenger jeg også firewire ?


Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe USB 2.0 kontroller (muligens også firewire) til et par eldre PCer jeg har stående.

Skal benyttes til eksterne harddisker og DVD brennere, samt annet som utnytter USB2.0 (og evnt firewire)

 

Slik det er i dag virker det som om USB2.0 er en mer utbredt standard, men er det noe som tilsier at firewire kommer til å bli mer populært på sikt ?

 

Er det bortkasta penger å kjøpe enten kombinert USB/FW eller ekstra FW kontroller dersom jeg ikke benytter noe firewire utstyr per dags dato ?

 

(ekstern disken støtter begge deler, men bruker USB2.0 siden FW kabelen ikke er kompatibel med FW port på laptop)

 

Noen tips om hva jeg bør kjøpe ?

 

Krav til kontrollerkort :

må ha intern port

(skal benyttes sammen med frontadapter)

 

Begge PCene har USB1 (eller 1.1?) fra før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kommer nok egentlig ikke til å trenge fw. Firewire er det apple som har laget så det er nok først og fremst appple produkter som BARE bruker firewire. Men hvis det ikke koster så mye mer enn en kontroller med bare usb så kan du jo ta det med, aldri dumt å ha for mye. Dessuten så er usb litt kjappere..

Lenke til kommentar
Du kommer nok egentlig ikke til å trenge fw. Firewire er det apple som har laget så det er nok først og fremst appple produkter som BARE bruker firewire. Men hvis det ikke koster så mye mer enn en kontroller med bare usb så kan du jo ta det med, aldri dumt å ha for mye. Dessuten så er usb litt kjappere..

Det siste der er ikkje sant då. Firewire oppnår større hastigheit og minder forsinkelse enn USB, sjølv om USB har større teoretisk hastigheit.

Lenke til kommentar

Jeg har 3 eksterne disker og 1 ekstern DVD brenner, jeg kunne ikke ha brukt USB 2.0 da det bare er 4 porter på min PC, har også usb skriver/webcam osv..osv... har derfor kjedet de via FIrewire, for da bruker man bare 1 port på PC`en

 

Jeg vil heller anbefale deg å bruke Firewire, da det er enklere når man har flere enheter, samt at man slipper å tenke på hvor mange porter man har ledig og eventuelt må handle en USB Hub...

 

dessuten, USB er bare TEORETISK raskere enn Firewire... du merker ihvertfall ikke noen forskjell, også er firewire kjappere enn USB 2.0 når trafikken går både til og fra en enhet samtidlig (correct me if`I`am wrong)

 

Jeg betaler heller de kronene ekstra for en firewire tilkobling enn å kjøre alt på USB..

 

T.

Lenke til kommentar

firewire over USB2 any day!

 

firewire er kanskje 80Mbit/sec treigere enn USB2 i teorien, men Firewire har mye mer stabil overføringskappasitet, noe som gjør at i praksis, så er firewire raskere enn USB, spesiellt på "konstante Datastrømmer"..

 

 

Firewire ble forresten utviklet av IEEE, ikke Apple.. Apple var bare smarte nok til å ta Firewire i bruk mye tidligere enn PC verden...

Lenke til kommentar

Jeg må uansett ha USB2.0 så blir uaktuelt å velge det bort.

 

Enten så går jeg for det billigste kun USB2.0, kombinert USB2.0/FW eller USB2.0 + FW kontroller (der det er intern port for USB2.0 (og evnt FW))

Dersom ingen har advarsler mot enkelte modeller ??

 

Finnes det forresten noen kit med både kontroller, samt frontpanel og kabler som trengs mellom ? Gjerne også lydtilkoblinger, er så mye pes å krype bak PCen for å sette i kabelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...