Gå til innhold

Lynnedslag i maskin


bjarters

Anbefalte innlegg

Nå har jeg fått lynnedslag i huset for andre gang på under en måned. Forigge gang gikk maskinen i første etasje fløyten men denne gangen skulle altså maskinen i underetasjen få unngjelde. Skal også legges til at routeren min som jeg kjøpte ny etter forrige lynnedslag har også gått fløyten. Wan porten fungerer ikke så den kobler ikke seg opp på internett.

 

Da lynet traff frøs hele maskinen min og skjermbilde ble konstant (ikke svart, fremdeles bilde). Tok av maskinen samtidig som det kom noen lite hyggelige gloser som ikke egner seg på trykk. Trykket på maskinen igjen, maskinen starter og viftene surrer. Har et asus a7v333 hovedkort og den har innebygget sånn stemme sak som ropes ut på høytaler anlegget ved feil. CPU test failed. Har åpnet kabinettet og lyset på hovedkortet er grønt som tilsier at det fungerer. Er det mulig at kun cpu slot på hovedkortet er røket?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil først spørre hvorfor du ikke har anskaffet deg et overspenningsvern med så mange uhell?

 

Så over til saken. Normalt sett når noe ryker på en PC, er det som regel kun en del av gang. Med lynnedslag er det nok fare for at mer kan ha gått i stykker.

 

Det beste forslaget er vel egentlig å teste en og en komponent i en PC som virker.

Lenke til kommentar

Masse billige UPS-er på markedet som gjør jobben med å beskytte mot overspenning. Når man har hatt så mange uhell som trådstarter begynner jo faktisk litt dyrere enheter å virke billige også.

 

Når det gjelder skade på pc har jeg vært borti en del varianter etter lynnedslag. I ett tilfelle hadde skjerm og psu tatt kvelden i tillegg til isdn-kort, i et annet ble hovedkortet knekt samt nettverkskortet. Og så tok ram`en kvelden et par måneder senere.

 

Ofte kan mange komponenter fungere tilsynelatende fint, men man må gå ut fra at de enten har fått redusert levetid eller at stabiliteten kan kompromitteres. Hvis man da er avhengig av PC som er oppe og går til enhver tid og inneholder viktige data må rådet bli å skifte ut alle systemkritiske komponenter som hk, cpu, ram, disk, psu og eventuelle tilleggskort som er nødvendige for det daglige.

 

Hvis man derimot bruker PC`n som leketøy er det jo bare å bytte det som er gåent og leke videre til det eventuellt oppstår flere problemer.

 

EDIT: PSU kan du enkelt måle med et multimeter. Mål på en ledig molex. Sort/gul=12v, sort/rød=5v.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...