Gå til innhold

Hvor finer jeg adreserbart COM kort (PCI)


Anbefalte innlegg

Jeg har en maskin som kun har en COM port tilgjengelig på hovedkortet. Jeg trenger et PCI kort med to COM plasser til.

 

Jeg har allerede prøvd å kjøpt et billig PCI kort, men problemet er at de to COM portene som sitter på det kortet kommer opp som port 3 og 4.

 

Jeg bruker et spesielt program der jeg ikke har mulighet til å stille hvilke portnummer som skal brukes.

 

Kortet som jeg kjøpte bruker IRQ 3 og 4.

 

Det jeg leter etter er et PCI kort som som støtter at jeg kan adresere IRQ3 adressen så port 3 kommer opp som port 2 i stedenfor.

 

Håper det er noen som kan hjelpe meg der ute.

 

Hilsen

Kenneth

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du prøvd å disable COM-porten på hovedkortet i BIOS? Kanskje portene på kortet du har da vil bli COM1 og 2?

Jeg har prøvd dette. Det virker som om jeg trenger et kort med en bios på slik at jeg kan adressere portene.

 

Slik som vist på denne websiden. Hvis kortet hadde tilat meg og forandre COM2 adressen fra 2E8H til 2F8H.

Lenke til kommentar

Ikke for å være vanskelig, men hvorfor må du endre default adressering /IRQ ? Er det programmet du bruker så fastlåst at ikke kan endre oppsettet i programmet?

 

PS. Tror du skal slite med å få tak i et COM-port med BIOS, men jeg har vært borti kort som kan stille både IRQ og adressering via dip-switcher og jumpere..

 

Det kortet jeg refererer til fikk jeg fra EET.

Lenke til kommentar
Ikke for å være vanskelig, men hvorfor må du endre default adressering /IRQ ? Er det programmet du bruker så fastlåst at ikke kan endre oppsettet i programmet?

 

PS. Tror du skal slite med å få tak i et COM-port med BIOS, men jeg har vært borti kort som kan stille både IRQ og adressering via dip-switcher og jumpere..

 

Det kortet jeg refererer til fikk jeg fra EET.

Det programmet jeg skal bruke er helt fast på at kun COM 1 og 2 kan brukes.

 

Hva heter det kortet du referer til da? Kansje du hadde gidda å finne det til meg?

Lenke til kommentar

Det jeg mente var ikke om programmet var låst til Com1 og Com2, men om du ikke kunne få programmet til å virke på "default setting" for Com1 og Com2. Dvs at Com1 er IRQ4, og Com2 er IRQ3. (Jeg husker ikke default adressering sånn i farta, men tror du skjønner tegningen...)

 

Jeg skal se om EET forstatt fører det kortet, men har ikke tid til å sjekke det nå. Du kan jo evt. ringe dem.

Lenke til kommentar
Hvilket OS kjører du? I Windows kan du endre COM-port i Port Settings - Advanced i Device Manager.

Det er en helt ny maskin som kommer med WinXP preinstalert, men jeg måtte instalere win98 på den pga. det sære programet som skal styre noen kort programerere. (det er de som sitter på COM plassene).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...