Gå til innhold

Under 18, inkasso fra posten. Lov?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Klokka kostet 2500kr, husker ikke hva kniven og jojoen kostet.

Ja da er det jo ganske selvsagt at du skal betale MVA.

 

-Hvis du vil være litt smart nå, og gjøre opp for deg, så betaler du den opprinnelige regningen - og gir beskjed til inkassoselskapet om at du er under 18 år. - Da har du gjort opp for deg, og inkassoselskapet har ikke lov å drive inn gebyrene sine.

Lenke til kommentar
Klokka kostet 2500kr, husker ikke hva kniven og jojoen kostet.

Ja da er det jo ganske selvsagt at du skal betale MVA.

 

-Hvis du vil være litt smart nå, og gjøre opp for deg, så betaler du den opprinnelige regningen - og gir beskjed til inkassoselskapet om at du er under 18 år. - Da har du gjort opp for deg, og inkassoselskapet har ikke lov å drive inn gebyrene sine.

Takk for rådet, har iallefall betalt det originale kravet nå.

Lenke til kommentar
Selv om jeg syns det er klart han burde betalt regningen sin syns jeg inkassoselskapene i Norge ser ut til å ha litt råtne praksiser.

Du har helt rett i det.

Selv om kundeservicen deres skal hjelpe folk, så har de ett underliggende krav om at hvis sjangsen for å kreve penger er der, så kan du ikke forvente noe særlig hjelp.

 

Vil ikke skjære alle under en kam, men jeg tror nok det er sånn for de fleste.

Lenke til kommentar
Da skal det betales moms.

 

Kom alt i samme eske? Da skal det nemlig betales moms av boka og.

Feil, bøker er uansett (fremdeles; Onde krefter jobber med akkurat dét) mva-frie.

En annen sak er at hvis verdien av den, spesifisert som bok, ikke er skilt ut på faktura/toll-klareringen er det lite sannsynlig at den blir trukket fra.

Lenke til kommentar

JimRamse og EvilDick.....Hvorfor i ........ kan dere ikke svare normalt ?

Ser at gutten har svart godt for seg ser også at Jimramse og EvilDick ikke hadde mer å skrive :whistle:

 

Til trådstarter: Pass opp for inkassoer til dags..Ser ut som mange av de lager egene lover :hrm: Spesielt etter du har betalt en inkasso regning kan de fortsatt prøve å kreve penger (Søk på google finner du mange slike saker) Sier dette for du er 15 år...Da bør du ikke få Betalings anmerkninger på deg.

Lenke til kommentar
Klokka kostet 2500kr, husker ikke hva kniven og jojoen kostet.

Ja da er det jo ganske selvsagt at du skal betale MVA.

 

-Hvis du vil være litt smart nå, og gjøre opp for deg, så betaler du den opprinnelige regningen - og gir beskjed til inkassoselskapet om at du er under 18 år. - Da har du gjort opp for deg, og inkassoselskapet har ikke lov å drive inn gebyrene sine.

Takk for rådet, har iallefall betalt det originale kravet nå.

Uten å kverulere, men er man under 18 år, er man for ung til å stifte gjeld.

 

I følge Vergemålsloven, §§ 1 og 2., kan den som er umyndig, ikke selv råde over sine midler eller binde sig ved rettshandel, medmindre annet særlig er bestemt (med umyndige mener denne lov mindreårige og umyndiggjorte).

 

Det betyr at posten ikke skulle ha fortollet varene før de hadde fått betalt. Du kan nemelig ikke selv stifte gjeld, som er det du gjør når du først får varen for senere å betale en faktura.

 

Iht til vergemålsloven er avtalemotparten (dvs posten) sin risiko og ansvar å forsikre seg om at den de inngår avtaler med er myndig.

 

Er forsåvidt enig i at det ryddigste er å betale kravet, men jeg mener at posten egentlig ikke kan kreve deg for noe som helst, heller ikke mva'en ;) (såfremt det ikke eksisterer noen særregel).

Endret av snowbaard
Lenke til kommentar
' date='17/11/2004 : 18:01']
En annen ting.. Noen som har peiling på om en jojo, en bok, en klokke og en kniv er mva./tollpliktige?

Du må betale forenklet toll, og moms på alt untatt boka...

Og JA! De har lov til å sende din ubetalte fordring over til inkasso... :D

De har selvsagt lov til åsende den til inkasso, men inkassoselskapet har ikke lov å kreve de inn ;)

Lenke til kommentar
JimRamse og EvilDick.....Hvorfor i ........ kan dere ikke svare normalt ?

Ser at gutten har svart godt for seg ser også at Jimramse og EvilDick ikke hadde mer å skrive  :whistle:

 

Til trådstarter: Pass opp for inkassoer til dags..Ser ut som mange av de lager egene lover  :hrm: Spesielt etter du har betalt en inkasso regning kan de fortsatt prøve å kreve penger (Søk på google finner du mange slike saker) Sier dette for du er 15 år...Da bør du ikke få Betalings anmerkninger på deg.

Fordi jeg ikke er int. i å høre på sytingen til en som ikke betaler regningen sin. Man bare glemmer ikke å betale regninger på klokker, å bøker osv. Greit nok at han kan ha mistet regningen i flyttingen, men fordi om regningen er borte, så skylder man fremdeles penger. Selv om man ikke er 18 år, så bør man vite at gjeld er noe man må ordne opp i. Da han da også kommer inn her å vil ha hjelp til å slippe å betale det han skylder synes jeg det blir for drøyt. Greit nok at kostnadene har gått opp, men purringer osv er ikke gratis det heller. Å vi svarte normalt.

 

BETALE REGNINGENE SOM ALLE ANDRE.

 

Er du ikke enig kanskje?

 

PS. Forhåpentligvis så har han snakket med inkassofimaet, å de har kommet til en ordning som er grei for begge parter. Så er han en erfaring rikere, å gjør ikke denne feilen igjen.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

Jeg synes det er viktig å merke seg at det er MVA kravet som ikke var betalt, og at varene er betalt allerede? Det er ikke alle som er klar over at det tilkommer et mva tillegg på varer fra utlandet. Nå som du har betalt det opprinnelige kravet tror jeg du burde ta kontakt med posten, inkassoselskapet og evt. noen med peiling på jus som du kjenner, og finne ut om du faktisk skal betale gebyrene.

 

Håper det ordner seg

 

-Zlatzman

Lenke til kommentar
Selv om man ikke er 18 år, så bør man vite at gjeld er noe man må ordne opp i. Da han da også kommer inn her å vil ha hjelp til å slippe å betale det han skylder synes jeg det blir for drøyt.

I utgangspunktet helt enig ;), men vi bør jo også svare på det konkrete spørsmålet og ikke bare moralisere...

Lenke til kommentar
Er det egentlig noe problem?

Kan du ikke bare betale regningene dine? slik som alle oss andre gjør??

 

:roll:

Amen to that :D

Kaller du det Normalt svar? menmen....Jeg er enig i at man skal betale regningene sine......Men som snowboard sa.."men vi bør jo også svare på det konkrete spørsmålet og ikke bare moralisere... " :innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...