Gå til innhold

Om Image size..


Anbefalte innlegg

Jeg har et Konica Minolta Dimage Z2 kamera, med muligheter til å velge disse bildestørrelsene: 2272x1704

1600x1200

1280x960

640x480

 

Har til nå hatt det innstillt på 2272x1704. Sendte et potensielt julekort-bilde over mail for billedbehandling, men jeg fikk beskjed tilbake om at bildet var så sinnsykt stort, at det ikke ville bli fint når det ble krympet i photoshop...

 

Til hvilke formål passer de forskellige innstillingene best? De fleste bildene jeg tar er til album, men jeg prøver meg også litt på bilder tenkt forstørret til stueveggen...

 

Håper noen kan forklare litt rundt dette :yes: !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å si det slik: Det er bedre å ta store bilder og forminske senere enn å ta små bilder og forstørre. Om man forminsker et bilde i PS ser man ikke særlig mye endring i kvalitet, akkurat den funksjonen er ganske bra.

 

Om du vil ha bildene som minner anbefaler jeg størst mulig bilde, med mindre det går ut over den generelle kvaliteten. (Dvs. at det er stort men ikke har god kvalitet, og et bilde med mindre størrelse har bedre kvalitet.)

Lenke til kommentar

Tips: Ta alltid bildene med beste oppløsning. Da beholder du mest informasjon. Å krympe et bilde er svært lett, mens å forstørre et bilde er langt verre.

men jeg fikk beskjed tilbake om at bildet var så sinnsykt stort, at det ikke ville bli fint når det ble krympet i photoshop...

Dette er tull. Om du tar et stort bilde og krymper det i photoshop, vil det heller bli bedre enn om du tar et lite bilde som utgangspunkt.

Lenke til kommentar

La oss ta mulighetene hver for seg:

 

1. Ta et bilde i høy oppløsning med høy-oppløselig kamera (f.eks. det Z2-kameraet som ble nevnt) og forminske med photoshop

2. Ta et bilde i "korrekt" oppløsning med høy-oppløselig kamera (samme Z2)

3. Ta et bilde i "korrekt" oppløsning med et kamera som har sensor på den samme oppløsningen

 

Bildet tatt i punkt 1 bør bli tilnærmet 100% likt med bildet tatt i punkt 2, da metoden for å gjøre bildet mindre på bør være mer eller mindre lik. Dvs. at å ta bilde i 1280x960 med Z2 kontra å ta bilder i 2272x1704 og så forminske til 1280x960 i Photoshop bør gi nesten helt identiske bilder. Kameraet endrer jo ikke den fysiske sensorens oppløsning så forminskningen må jo skje i programvaren før bildet blir lagret. Her vil jeg si at hvis du bruker jpeg så vil jpeg-effekten (dvs. synlig komprimering) være større på et bilde med lav oppløsning enn ett med høy oppløsning.

 

Bildet tatt i punkt 3 kan bli ørlite annerledes, men det kommer litt an på. Forskjellen her er at lysstrålene som i punkt 1 og 2 treffer X punkter på bilde-sensoren og således blir regnet som X forskjellige punkter vil på den sensoren i punkt 3 alle sammen samles i samme punkt og bli regnet som 1. Dvs. at hvis man i Photoshop forminsker bildet ved å ta de samme X punktene fra det høyoppløselige bildet og så gjøre dette til 1 punkt, så burde effekten være den sammen.

 

Med andre ord, hvis Photoshops forminsknings-metode speiler hvordan virkeligheten fungerer med høy-oppløselige sensorer kontra lav-oppløselige sensorer, så bør bildene bli tilnærmet identiske i alle sammenhengene.

 

I tillegg, når det gjelder utskrifter så har du dpi, som kan styre hvordan printeren fordeler fargedråpene, og da kommer ofte en forminsknings-prosess i printeren/printerdriveren inn i bildet også.

Lenke til kommentar
Har til nå hatt det innstillt på 2272x1704. Sendte et potensielt julekort-bilde over mail for billedbehandling, men jeg fikk beskjed tilbake om at bildet var så sinnsykt stort, at det ikke ville bli fint når det ble krympet i photoshop...

Her har nok den du har sendt bildet til ikkje hatt peiling!

 

De har tydeligvis ikkje interpolert bildet til 300-350 dpi, print size 2272x1704 i

350 dpi er omtrent A5.. mao glimrende utgangspunkt for videre arbeid.

 

Nei, dette er et tegn på at du bør få noen andre til å gjøre jobben, skulle dette

blitt trykket i 72 dpi ville resultatet vært fryktelig.

 

OG: bildene blir nesten aldri for store for oss som jobber med trykk, så tydelig tegn

på uvitenhet og null kunnskap om Photoshop.

Endret av kvikks
Lenke til kommentar
Her vil jeg si at hvis du bruker jpeg så vil jpeg-effekten (dvs. synlig komprimering) være større på et bilde med lav oppløsning enn ett med høy oppløsning.

 

Når jeg overfører bildene fra kamera til data, blir de lagret i jpeg. Er det noe jeg kan endre på, for å få best mulig kvalitet til etterbehandling? Og i såfall hva bør de lagres i ?

 

Og takk for alle svarene jeg har fått :)

Lenke til kommentar
men jeg fikk beskjed tilbake om at bildet var så sinnsykt stort, at det ikke ville bli fint når det ble krympet i photoshop...

Dette er tull. Om du tar et stort bilde og krymper det i photoshop, vil det heller bli bedre enn om du tar et lite bilde som utgangspunkt.

Er ikke alle som bruker photoshop vettu.

 

Prøv å gjør det samme i paint, som sikkert 90% av alle over 40 bruker til sin enkle bildebehandling, så skal du se det blir et råttent resultat.

 

Men om den du sender det til har det riktige utstyret og evnene er det bare fint om det er stort.

Lenke til kommentar
Har til nå hatt det innstillt på 2272x1704.

Ta alltid bilder i full oppløsning hvis det ikke er bare tullebilder som skal slettes med en gang uansett.

 

Sendte et potensielt julekort-bilde over mail for billedbehandling, men jeg fikk beskjed tilbake om at bildet var så sinnsykt stort, at det ikke ville bli fint når det ble krympet i photoshop...

Send bildet til noen andre som vet hva de gjør.

 

Hvis du skal sende bilder til personer du kjenner som bare skal se på bildet i epost programmet så burde du krympe bildet ned til 640x480 eller 800x600. Ellers blir bildet for stort og de får bare se en liten bit av bildet om gangen.

Lenke til kommentar

Nå kommer vel alle digitale kameraer du kjøper på markedet i dag med en eller annen programpakke på cd, så det burde vel være bedre alternativer tilgjengelig enn Paint.

 

I tillegg så har XP en powertoy tilgjengelig på nettet for bildeskalering så har du XP har du også den muligheten.

 

Hvis ikke kan du si ifra så skal jeg snekre et enkelt program som kan gjøre jobben for deg :)

Lenke til kommentar
Er ikke alle som bruker photoshop vettu.

 

Prøv å gjør det samme i paint, som sikkert 90% av alle over 40 bruker til sin enkle bildebehandling, så skal du se det blir et råttent resultat.

 

Men om den du sender det til har det riktige utstyret og evnene er det bare fint om det er stort.

Heldigvis finnes det drøssevis av gratis programvare for bildebehandling, så det er nok ikke noe problem dersom den som skal trykke bildet gjør litt innsats..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...