Gå til innhold

Innspill/Kommentarer på PC-oppgradering ønskes


Anbefalte innlegg

CPU

Intel Pentium 4 530 3.0 GHz Boxed Socket LGA775, 1MB cache

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301043&cks=PRL

1650,-

 

CPU-Kjøler:

Zalman CPU Vifte 478/775/754/939/940 (ZA-7700-CU)

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4896

498,-

 

Hovedkort:

Asus P5AD2-E Premium Hovedkort S775 I925XE,SATA,ATX,Dual-GbLAN,DDR2,PCI-Ex16

http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=11&PNO=146892

2164,-

 

RAM:

Corsair Twin2X 5400 DDR2, 1024MB PC5400 Kit w/two matched CM2X512-5400C4 Dimm's

http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=11&PNO=141650

2878,-

 

Skjermkort:

Gainward GeForce 6600GT 128MB 1,6ns PCI-E,"Golden S., Goes Like Hell"(GLH)

http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=11&PNO=145333

2.370,-

 

Strømforsyning:

Fortron/Source Strømforsyning ATX rev2 400W 120mm, 24pin,SATA Special Edition

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301418&cks=PRL

695,-

 

Harddisk:

Western Digital Raptor 36.7GB S-ATA 8MB cache 10000RPM

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=117353&cks=PRL

970,-

 

Foreløpig Totalsum: 11225,-

 

Det er år og dag siden jeg sist satte sammen en PC, så jeg er igrunn helt borte vekk (tror jeg). Har uansett satt sammen en liten teoretisk (foreløpig) oppgraderingspakke til meg selv her, og lurer på om jeg kunne få noen innspill på hva jeg har valgt galt/hva jeg bør bytte ut med noe bedre/hva jeg bør passe på? :p Vag problemstilling, men...

Endret av Xoduz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hm hva vil prisforskjellen være da, sånn circus, mellom dette og et likeverdig/bedre system basert på AMD64?

 

Ang. forslaget til strømforsyning: Holder det med 350W strømforsyning altså? Trodde det ble mere krevende jeg, men men.. :)

Tja, med et raskt oppsett hos Netshop så landet jeg på 6380kr for et AMD64 3000+ system med Corsair Value og 6600GT, dette med AGP siden PCIe ikke er å få på AMD systemer riktig enda. Det oppsettet du har foreløpig koster jo 7700kr. ;)

Endret av C4STOR
Lenke til kommentar
Om du skal ha AMD64 eller Intel skal du få velge selv, men hvis du skal ha Intel så ville jeg valgt et annet brikkesett. 925X for eksempel. XE er bare 1066Mhz fsb, og det har du ikke bruk for uansett. Så sparer du de penga ;)

Hm nå er det vel ikke "bare" 1066Mhz fsb på det brikkesettet der, støtter jo 533/800 også vel? Og da er jeg jo "sikret" for fremtiden. Eller?

Lenke til kommentar
Hm hva vil prisforskjellen være da, sånn circus, mellom dette og et likeverdig/bedre system basert på AMD64?

 

Ang. forslaget til strømforsyning: Holder det med 350W strømforsyning altså? Trodde det ble mere krevende jeg, men men.. :)

Tja, med et raskt oppsett hos Netshop så landet jeg på 6380kr for et AMD64 3000+ system med Corsair Value og 6600GT, dette med AGP siden PCIe ikke er å få på AMD systemer riktig enda. Det oppsettet du har foreløpig koster jo 7700kr. ;)

Hva er vel 1000kr fra eller til? *host* ;)

Men jeg kunne jo valgt et billigere hovedkort i oppsettet mitt, til omtrent samme totalsum som det du nevner for AMD 64 systemet... :)

Lenke til kommentar
Hm hva vil prisforskjellen være da, sånn circus, mellom dette og et likeverdig/bedre system basert på AMD64?

 

Ang. forslaget til strømforsyning: Holder det med 350W strømforsyning altså? Trodde det ble mere krevende jeg, men men.. :)

Tja, med et raskt oppsett hos Netshop så landet jeg på 6380kr for et AMD64 3000+ system med Corsair Value og 6600GT, dette med AGP siden PCIe ikke er å få på AMD systemer riktig enda. Det oppsettet du har foreløpig koster jo 7700kr. ;)

Hva er vel 1000kr fra eller til? *host* ;)

Men jeg kunne jo valgt et billigere hovedkort i oppsettet mitt, til omtrent samme totalsum som det du nevner for AMD 64 systemet... :)

Jeg synes heller ikke 1000 kr fra eller til er det som avgjør valget. Jeg ville nok vært villig til å betale noe mer for AMD 64 enn Intel Prescott. Intel har problemer med varmeutvikling på Prescott, noe som gjør den uaktuell for meg. Jeg sitter på gjerdet litt og ser hva de nye Socket 939 kortene har å tilby før jeg kjøper deler til et par nye maskiner. Tror jeg lander på AMD 64. Til nå har jeg bare bygget Intel P4 Northwood maskiner og er fornøyd med disse, men på grunn av overgangen til Prescott vurderer jeg sterkt Socket 939 for fremtiden.

Lenke til kommentar
Hm nå er det vel ikke "bare" 1066Mhz fsb på det brikkesettet der, støtter jo 533/800 også vel? Og da er jeg jo "sikret" for fremtiden. Eller?

Jada ;)

Men det er bare støtte for 1066Mhz FSB som er forskjellen fra 925X-brikkesettet.

Og muligens støtte for DDR2-667 fra noen produsenter.

også mulighet for høy FSB (hvis du skal klokke)

 

Lukter svidd her (uten vannkjøling) ^^

Lenke til kommentar
Jada ;)

Men det er bare støtte for 1066Mhz FSB som er forskjellen fra 925X-brikkesettet.

Og muligens støtte for DDR2-667 fra noen produsenter.

også mulighet for høy FSB (hvis du skal klokke)

 

Lukter svidd her (uten vannkjøling) ^^

Forslag til ny vifte som duger til litt klokking da? :p

Lenke til kommentar
Hm hva vil prisforskjellen være da, sånn circus, mellom dette og et likeverdig/bedre system basert på AMD64?

 

Ang. forslaget til strømforsyning: Holder det med 350W strømforsyning altså? Trodde det ble mere krevende jeg, men men.. :)

Tja, med et raskt oppsett hos Netshop så landet jeg på 6380kr for et AMD64 3000+ system med Corsair Value og 6600GT, dette med AGP siden PCIe ikke er å få på AMD systemer riktig enda. Det oppsettet du har foreløpig koster jo 7700kr. ;)

Hva er vel 1000kr fra eller til? *host* ;)

Men jeg kunne jo valgt et billigere hovedkort i oppsettet mitt, til omtrent samme totalsum som det du nevner for AMD 64 systemet... :)

Jeg synes heller ikke 1000 kr fra eller til er det som avgjør valget. Jeg ville nok vært villig til å betale noe mer for AMD 64 enn Intel Prescott. Intel har problemer med varmeutvikling på Prescott, noe som gjør den uaktuell for meg. Jeg sitter på gjerdet litt og ser hva de nye Socket 939 kortene har å tilby før jeg kjøper deler til et par nye maskiner. Tror jeg lander på AMD 64. Til nå har jeg bare bygget Intel P4 Northwood maskiner og er fornøyd med disse, men på grunn av overgangen til Prescott vurderer jeg sterkt Socket 939 for fremtiden.

Det med at nye LGA775 prescott utvikler mye varme, er kun tull..

Min cpu (2.8) ligger pent på 35 grader idle, og 44 grader klokket til 3.4..

Har riktignok ikke boxedkjøler, men alikevel..

Man velger altså ikke ut fra antatte varmeproblemer, men etter hva som faktisk gjør mest nytte for seg og hva som gir mest for pengene ;) Selv syns jeg det oppsettet ser knall ut, med det øverste minnet! ;)

Lenke til kommentar

Dette med den fryktelige varmeutviklingen som enkelte henger seg på er bare tull , dette er som regel uttalelser fra folk som har lest at den utvikler mere varme og så har de automatisk fått en fjær til å bli fem høns . Hvor mange av dere har prøvd denne og opplevd disse enorme varmeproblemene ?? Trolig ingen .

Det hovedkortet du har valgt har en fordel ved overklokking , uten tvil , men ellers vil du ikke merke noen forskjell .

Skal du ha Intel så er systemet du har valg helt greit det .

Ønsker du derimot det raskeste som er i dag må du nok gå for A64 , dog vil jeg betvile at du merker noen forskjell i praksis , men det er ikke tvil om at A64 er vesentlig mer akseptert her på forumet en Intel .

Så hva du velger blir opp til deg , begge er bra systemer der A64 er hakket raskere noe som er greit om du ønsker høye score i 3D tester og bedre aksept her på forumet . :hmm:

Lenke til kommentar
Ønsker du derimot det raskeste som er i dag må du nok gå for A64 , dog vil jeg betvile at du merker noen forskjell i praksis , men det er ikke tvil om at A64 er vesentlig mer akseptert her på forumet en Intel .

Så hva du velger blir opp til deg , begge er bra systemer der A64 er hakket raskere noe som er greit om du ønsker høye score i 3D tester og bedre aksept her på forumet . :hmm:

Et av de beste utsagnene jeg har sett på lenge!!!

 

Til trådstarter! Tror du blir fonøyd uansett hva du velger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...