Gå til innhold

*Fikset*Msi Neo2 - problemer med å boote fra s-ata


ibsen

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk.

 

Jeg har et stort problem jeg trenger litt hjelp med. Jeg fikk nemlig en stor, fin pakke på posten i går, som inneholdt et MSI K8N Neo2 kort, en Athlon64 3000+ (Winchester, 939) og en WD Raptor s-ata 74 Gb. Gleden og ekstasen skulle raskt gå over til frustrasjon og fortvilelse, for det skulle vise seg å bli vanskeligere enn jeg trodde å bruke denne Raptoren som systemdisk.

 

Jeg har forsøkt å installere Win maange ganger nå, men får opp diverse feilmeldinger på samme sted. Etter at filene er kopiert over til disk og maskinen restarter, får jeg av og til opp "error loading operating system", noen ganger "invalid partition table" og et par ganger "windows could not start because of a computer disk hardware configuration problem. Could not read from the selected boot disk." Hjeelp!

Det fulgte med s-ata drivere på en diskett med hovedkortet, som jeg installerer med F6 under win-install.

 

Først trodde jeg kanskje det kunne være et bios-problem, så jeg bootet fra min gamle 8Gb disk og oppdaterte Bios fra 1.2 til 1.3 med MSI Liveupdate. Det hjalp ikke.

 

Det skumleste av alt, er at om jeg booter fra den gamle disken min, så kommer s-ata Raptoren opp i windows som D: Og.... i Win Disk Manager står det at disken er "healthy" !!!

 

Har snakket med en del folk på #hw.no, men ingen har klart å løse problemet. En fyr mente problemet kunne være at Raptoren kommer opp i BIOS som "fourth IDE master", at den heller skulle være "first IDE master". Men hvordan i all verden skal jeg få satt en s-ata disk til å være 1st master? Noen tanker? Noen spesielle ting jeg må gjøre i BIOS?

 

Jeg har sittet i over sju timer med dette nå, så all hjelp fra hw-boardet tas i mot med tusenvis av takk. Noen andre som har Neo2 som har satt opp en s-ata som systemdisk? Hva er det magiske trikset?

 

Hilsen Kalle.

 

 

edit: skriveleif

edit2: krysspostet under "lagringsmedier". Ikke slå!

Endret av ibsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal IKKE bruke diskett og F6 .

Dessuten er driverene på den gamle .

 

Kun hvis du installerer på et raid array du trenger å gjøre dette .

 

"error loading operating system"

Får du fordi biosen leter etter boot record på pata ide kanalene

og ikke finner noe.

Løses ved å disable de i cmos feature setup meny .

Gå inn på :

IDE primary master

IDE primary slave

IDE secondary master

IDE secondary slave

og sett auto detection til NONE .

Utelat den som cdrommen er tilkoplet.

 

Etter det må du inn på advanced feature setup

i boot meny og velge hvilken HD som skal bootes fra.

Det er den første under de to boot logo enebled opsjonene og flytte sata drive til nr.1 en gang deretter save med f10 og exit .

 

 

Viktig:

Ha kun sata driven som os skal installeres på som tilkoplet harddisk.

Evt. andre hd'er kopler du til etter at os er installert og chipset drivere.

Og hust HD boot order blir endret automatisk etter insetting av nye hd'er på pata kanalene .

 

Boot order på fremsiden i denne menyen må stå til

1'st=cdrom

2,nd=HD

3'rd = spiller ingen rolle

 

Med 90nm cpu bør du boote opp systemet med minnebrikke kun i dimm1 . Oppdatere bios .

Deretter benytte dual channel med en i dimm1+dimm2 (de to nærmest cpu)

 

 

Edit:

Og kjør memtest86 og verifiser at den looper alle testene en tre-fire ganger

før man setter igang med OS installasjon.

Dette kan spare deg for mye tid & frustrasjon hvis det er noe som ikke er stabilt i

memory subsystemet .

http://memtest86.com

 

Hvilken servicepack versjon er det på windows CDen du bruker ?

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle tips og råd!

 

Jeg har ordnet problemet nå, gikk inn på MSI forumet og fant en som har hatt akkurat samme problem som meg.

 

Det viste seg at jeg måtte enable RAID på S-ATA i bios, selv om jeg ikke kjører RAID oppsett... Da fungerte det plutselig.

 

Takk for gode råd Syar! Jeg har lagt inn siste bios, så nå fungerer det flott med dual channel på ram'en.

 

Win install CD'en var SP1, men nå som problemet er løst spiller det ingen rolle.

 

Igjen takk for alle tips og råd!

 

Hurra!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...