Gå til innhold

åssen kamera kan brukes til å lage film???


Anbefalte innlegg

Har tenkt på å lage film, både kortfilmer og langfilmer. tenker på "enkle" filmer med lite budsjett. Åssen kamera kan brukes? feks kamera de bruker i "Festen", "Italiensk for begynnere", det ser amatøraktig, men samtidig kan man se at det er film.

Setter stor pris på hjelp..

Pris: ca 10.000-15.000

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

 

Det kommer litt an på hva du mener med "film". Dersom du har lyst til å lage film på FILMruller, vil produksjonen koste deg et minimum av cirka 100000 kroner. Jeg har sett en artikkel der de hadde regnet på verdens billigste film, jeg husker ikke tittelen, men utgiftene endte på 70000 kroner cirka. Men da hadde regissøren lånt seg filmkamera og redigeringspult.

 

Dersom du vil lage film på video, må du først bestemme deg hva du vil satse på.

 

-tullefilm

-amatørfilm

-proffilm

 

Om du vil lage film sammen med kameratene hjemme for å vise i festlige/fuktige anledninger, er tullefilm nettopp DITT valg! tjoho. Da er det nok med et helautomatisk kamera, og uavhengig bildekvalitet. Canon og Sony har en del bra Hi8-modeller til under 6000 kroner. (eller du kan kjøpe brukt). Anbefaler deg å kjøpe video8 eller Hi8 av analoge format siden du senere kan kjøpe deg digital8 for redigering på datamaskin. JVC har også en del miniDV-modeller til en billig penge.

 

Dersom du vil lage amatørfilm, og være med i amatørfilmkonkurranser og slikt, er det helt nødvendig å gå et fotokurs eller ha media på videregående eller ta et år foto/video på folkehøyskole. Da burde du vurdere å kjøpe deg et semiprofesjonelt videokamera. Det viktigste med kameraet er:

 

-manuell styring av blender, lukkerhastighet, hvitbalanse, fokus

-så godt bilde for pengene som overhodet mulig

-XLR-kontakter

-Lysfølsomhet

-egentlig en hel masse

 

Gode kamera til dette blir (billigst til dyrest)

* Sony DCR-PC9 (14000 kr)

* Sony DCR-TRV30 (16000 kr)

* Sony DCR-PC110 (16000 kr)

* Sony DCR-PC115 (17000 kr)

* Sony TRV-900 (23000 kr)

* Canon DM-XM1 (23000 kr)

* Panasonic NV-MX300 (27000 kr)

* Sony DCR-VX2000 (35000 kr)

* Canon DM-XL1 (36000 kr)

* Sony DSR-PD100 (38000 kr)

* Sony DSR-PD150 (43000 kr)

* Canon DM-XL1S (46000 kr)

* JVC GY-DV500 (58000 kr)

* billigere blir det ikke oppover......

 

Modellene listet over 20000 kroner er 3CCD-kamera som gir et bedre bilde på mange måter. Kamera over 40000 kroner må du sannsynligvis på proffbutikker for å få tak i. (2mtv, video4, donedeal)

 

Det siste alternativet er proff filmer, men da må du ta masse utdanning først. Det er ikke bare å finne info på internett og prøve ut (slik jeg trodde :smile: Da er det dyre skoler som er tingen.

 

MEN DET ALLER VIKTIGSTE med å filme, kanskje spesielt for amatører, er å huske at et godt kamera slett ikke er det ultimate grunnlag for en god film. Lys og lyd må en lære seg så innbitt at det faktisk nesten ikke er til å tro. Skuespillere (gode i hvert fall) er tyngre å finne enn en tror. Og utgiftene vil (sant) INGEN ende ta.

 

Men jeg skal ikke ta motet fra deg. En plass må en starte uansett. Å lære seg å bruke et kamera er mer essensielt enn å kjøpe seg et (nesten jaffal)

 

Hei og lykke til!!!!

Lenke til kommentar

Må selvfølgelig legge til at jeg er den lykkelige eier av et Sony TRV-900, og jeg er kvekk i hjel forelsket i det, og vil nok ikke kvitte meg med det på en stund. Jeg var heldig og fikk det demobrukt for 16000 kroner. Et annet kamera med bedre bilde, men noe dårligere lydmuligheter og , er Canon's DM-XM1. Dette kameraet er i samme prisklasse som TRV900, og var det kameraet jeg egentlig hadde tenkt å kjøpe.

 

I dag vet jeg egentlig ikke hva som er best av de to modellene. XM1 mangler manuell lydinnstillinger, har ikke intervallfilming/ 1-frame-filming, men har derimot fluoritt(tror jeg det heter på norsk)-linse som gir bedre bilde. Jeg tror ærlig talt du er topp fornøyd og kjøper det du får best tilbud på!

 

En ting å merke seg med de semiproffe modellene (3CCD) er at de ikke faller like hurtig i verdi som konsumentmodellene.

 

Litt mye skriving i kveld, ja :smile:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+9817234876

Jeg er den heldige eier av Sony VX-2000, anbefales med Studio1Productions XLR-tilkoblinger og vidvinkel. Da har du veldig gode muligheter for manuell lyd-justeringer, det slår helt klart XM1, PD100, TRV900 og nesten PD150 mener jeg!

 

Lykke til!

 

mvh

Eilef

 

 

Quote:


On 2001-11-17 15:40, ursa81 skrev:

Må selvfølgelig legge til at jeg er den lykkelige eier av et Sony TRV-900, og jeg er kvekk i hjel forelsket i det, og vil nok ikke kvitte meg med det på en stund. Jeg var heldig og fikk det demobrukt for 16000 kroner. Et annet kamera med bedre bilde, men noe dårligere lydmuligheter og , er Canon's DM-XM1. Dette kameraet er i samme prisklasse som TRV900, og var det kameraet jeg egentlig hadde tenkt å kjøpe.


I dag vet jeg egentlig ikke hva som er best av de to modellene. XM1 mangler manuell lydinnstillinger, har ikke intervallfilming/ 1-frame-filming, men har derimot fluoritt(tror jeg det heter på norsk)-linse som gir bedre bilde. Jeg tror ærlig talt du er topp fornøyd og kjøper det du får best tilbud på!


En ting å merke seg med de semiproffe modellene (3CCD) er at de ikke faller like hurtig i verdi som konsumentmodellene.


Litt mye skriving i kveld, ja :smile:



Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Du nevner forresten også "festen" i din første melding. Den filmen ble videofilmet med et

Sony DCR-TRV9, som er noe a lá det samme som trv900, bare uten 3 CCD-brikker og ikke fullt så rask mekanikk. Men TRV9 er altså i nærheten av et semi-proft videokamera.

 

Og til ffilm (din frekke fyr), DSR-PD150 ER jo nettopp en oppspritet versjon av DCR-VX2000, så det skal vanskelig gjøres at det er bedre... Men det er bedre enn TRV900 på grunn av lysfølsomhet, mikrofon og håndtak. Jeg så en gang et på ABC startsiden auksjon før de la ned. Det var en gal mann som solgte sitt for 17000... Var det du som kjøpte det? Jeg angrer som en bitter mann på at jeg ikke kjøpte det, det er jo verdt kanskje 30000 brukt!

 

Altså:

 

TRV9 er nesten TRV900 som igjen nesten er PD100

 

VX2000 er nesten PD150

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...