Gå til innhold

Noen forslag til god IDE OS-hardisk?


Zamo

Anbefalte innlegg

:hmm: Hvilken harddsisk bør jeg velge til å kjøre operativsystem?

Hardisken er kun beregnet til operativsystemet og ikke til alt mulig annet.

 

Viktig:

- Jeg vil ha en kjappest mulig harddisk! Kjapp søking, lesing, skriving..

- Kvalitet er viktig. Når det gjelder OS, så er det viktig å ha en stabil hardisk som tåler å bli brukt!

- Pris, helst under 1000,-

 

Andre punkter:

- Størrelsen er nesten uvesentlig så lenge det er plass til OS og litt til.

- Lyd. Kan godt være litt stille men ingen krav.

- Mål; 3,5", IDE

- Har støtte for UDMA 133

 

Ønsker: 7200rpm, 8mb cache, ...eller bedre

 

Ellers er det noen som vet hvor mye forskjell det er om jeg har 7200 eller 5400 rpm?

Så, hvilken harddisk ville du kjøpt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
WD Raptor 36,7GB. Koster 880,- hos databutikken. Veldig bra OS disk.

Men det dobbelt så store versjonen yter såååå myebedre... det er nesten synd å ikke gå hele veien om man først skal ha raptor. Om du vil merke noe som helst til det tviler jeg dog på. Det er en myte at ting går noe merkbart fortere fordi om du har en dedikert superdisk til OS'et ditt. Raptor er best på random access pga. spinhastigheten. Jeg hadde faktisk veddet på at en av de nye 16mb diskene hadde gjort en bedre jobb for å laste inn masse data raskt (som i OS oppstart). Om du får 16mb disker i lav nok kapasitet at det nærmer seg 1000NOK vet jeg dog ikke..

 

-Stigma

Lenke til kommentar
WD Raptor 36,7GB. Koster 880,- hos databutikken. Veldig bra OS disk.

Men det dobbelt så store versjonen yter såååå myebedre... det er nesten synd å ikke gå hele veien om man først skal ha raptor. Om du vil merke noe som helst til det tviler jeg dog på. Det er en myte at ting går noe merkbart fortere fordi om du har en dedikert superdisk til OS'et ditt. Raptor er best på random access pga. spinhastigheten. Jeg hadde faktisk veddet på at en av de nye 16mb diskene hadde gjort en bedre jobb for å laste inn masse data raskt (som i OS oppstart). Om du får 16mb disker i lav nok kapasitet at det nærmer seg 1000NOK vet jeg dog ikke..

 

-Stigma

Men alle de harddiskene krever jo nesten harddiskkjøler for å være 100% stabil.

Man an jo steike egg på de :p

Lenke til kommentar
Jeg har ikke støtte for S-ATA, og har ikke tenkt å bytte hovedkort.

 

Tror heller ikke overgang er noen god løsning.

kjøp et scsi kort og noen scsi harddisker, de er i så fall av kvalitet og hastighet:P

de har en rpm på enten 10000 eller 15000 og overføringshastigheten er som regel på 320 MB/s i for hold til de fatige 150 MB/s til s-ata.

 

BTW det koster flesk :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...