Gå til innhold

Asus P4B533 eller P4S533? Hva lønner seg på lang sikt?


Anbefalte innlegg

Jeg har kvaler! Står mellom disse to kortene, men jeg er ikke sikker på hva som er best å kjøpe, på lang sikt tenker jeg på.

 

P4B har jo bl.a. USB 2.0 som blir standard framover, og så har den Intel 845E chipset som vel er bedre til P4 enn Sis 645, er det ikke?

 

På den annen side så støtter P4S DDR 333 og opp til 3 gig av PC 2700 som vel gjør overklokking på dette hket bedre.....?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-05-26 10:39, alansmith skrev:

Jeg har kvaler! Står mellom disse to kortene, men jeg er ikke sikker på hva som er best å kjøpe, på lang sikt tenker jeg på.


P4B har jo bl.a. USB 2.0 som blir standard framover, og så har den Intel 845E chipset som vel er bedre til P4 enn Sis 645, er det ikke?


På den annen side så støtter P4S DDR 333 og opp til 3 gig av PC 2700 som vel gjør overklokking på dette hket bedre.....?



 

Hei.. jeg er faktisk i samme situasjon som deg. Du glemte å nevne at -B- kortet har RAID, for det har ikke -S-...

 

Leste en test i går hvor disse to chipsettene kom likt, unntatt på minnetestene i SiSoft Sandra og 3Dmarks01se, hvor intel chipsette trakk det lengste strået.

 

Det med om -B- støtter PC2700 er jeg ikke sikker på, men det ser man sikkert så snart det dukker opp tester av kortet på nettet. Hvis en har mulighet for å kjøre 100 el.133 Mhz FSB, og likevel kjøre rammen på 166Mhz(PC2700), tror jeg valget blir lett... Men hvis ikke, kan det bli -S- og raid_kontroller på meg... tiden får vise!

 

Vi får holde ut en uke eller to til, så ser vi kanskje lettere hva som lønner seg...! :smile:

 

MVH ZemteX

Lenke til kommentar

Ta P4B'n du. Begge er i praktisk like raske men P4B er backet av bedre drivere og er en mer gjennomtestet platform. Hva PC2700 støtte angår er den ikke tilgjengelig på P4B i BIOS men dersom du klokker vil du likevel lett nå dette. P4B har ikke noe problem med å kjøre minne på PC2700.

Lenke til kommentar

Vil bare skyte inn at P4S533 har støtte for både DDR333 (PC2700) og DDR400 (PC3200) i bios. Dersom du ønsker å overklokke klarer P4S kortet å kjøre minnet opp til DDR480, dette forutsetter selvsagt at du har minnebrikker som tåler denne hastigheten.

 

For de som måtte lure: Ja, det finnes DDR minnebrikker som klarer DDR480 hastigheter. Følg med på slapps.com

 

Dersom du ikke har behov for USB2 og Raid (som kan kjøpes separat), ville jeg helt klart anbefalt P4S hovedkortet.

Lenke til kommentar

Jeg skal ha et nytt kort nå, det blir Abit BG7 - dette har i845G og selv med PC2100 minne holder det følge med SiS og PC2700 minne.

 

Her er også (som på de fleste i845G kort) PC2700 støttet i BIOS. Med PC2700 kan dette chipsettet kunn overgås av i850E og PC1066 RDRAM.

 

Det ultimate DDR chipsettet :smile:

Lenke til kommentar

Vil bare komme med følgende mld!:

 

"So, we have to admit that the lack of official support of DDR333 SDRAM in i845E/i845G chipsets is a very upsetting fact."

 

hentet fra:

http://www.xbitlabs.com/mainboards/i845g-i845e/

 

Etter slik lesning begynner en å virker det som P4S533 + Raid kontroller og SamsungPC2700 blir det beste for meg...

PS skal kjøre 1.8 Northwood, og er på jakt etter sykt båndbredde på minnet! :smile: :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-26 14:16, dale skrev:

hehe, ja gå for "S" + raid kontroller.. jeg venter min raid kontroller fra komplett snart, :smile:



 

Hvilken Raid Kontroller har du bestilt?? Jeg skal fakisk bestille to WD SE disker snart :smile: gleder meg... Raid med 16mb(8+8) blir sikkert fett nok!!

Lenke til kommentar

Dersom du har PC3200 brikker stiller du dette inn i bios. Dersom det er Corsair brikker du har, så identifiserer disse seg som PC2700, så da må du sette hastigheten manuelt i bios.

 

Corsair beskriver begrunnelsen for dette slik: "SPD programed at proposed JEDEC values for PC2700 (PC3200 not defined by JEDEC)"

 

Dette gjelder mest sannsynlig for de fleste minnebrikker sertifisert for disse hastighetene.

 

Dersom du kjører prosessoren din med 100MHz FSB, setter du minnehastigheten til 6/3, som da tilsvarer 200MHz.

Dersom prosessoren sviver på 133MHz FSB setter du minnehastigheten til 6/4, som altså blir 200MHz det også.

Lenke til kommentar

Den kjører på 124 Mhz.

 

Klokka den til 2.2 et eller annet.

 

Jeg har Corsair ram brikke.

PC3200.

 

Hva stiller jeg den inn på da ?

Lol betalte en formue for ram brikka :smile:

 

Oi jeg kikka i manuellen...alt er jo på Englsek.

Kunne du ha forklart hvilken jeg må inn på å stille ?

 

Takker.

 

[ Denne Melding var redigert av: Mr.Nice på 2002-05-26 23:57 ]

Lenke til kommentar

Anngående i845G vs. Sis 645DX.

Hvis vi ser på resultatene OcWorkbench har fra sin test av epox sitt i845G alternativ er det veldig små forskjeller. Asus P4S533 ligger så tett etter at ytelses forskjellen i praksis er umerkbar. Asus kortet er jo også meget godt egnet til overklokking.

Uansett finnes testen her: http://www.ocworkbench.com/2002/epox/4g4a+/4g4a+p1.htm

 

Her er Epox 4G4A+ sammenliknet med bl- annet Asus P4S533.

 

[ Denne Melding var redigert av: eirik_bk på 2002-05-27 17:43 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...